Beredskabsplan for afd. Z, BBH matrikel, intern alarmering Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål At beskrive den interne plan for alarmering og dertil hørende actioncard for nøglefunktioner i afd. Z i tilfælde af beredskabssituation med tilskadekomne patienter. Målgrupper og anvendelsesområde Læger og sygeplejersker ved afd. Z Definitioner Action-card (AC): Handlingsanvisende instruks til en specifik funktion/ansat om, hvad pågældende har af opgaver, ansvar og kompetence i tilfælde af varsling/alarmering ved beredskabshændelser. Ekstern beredskabshændelse: Ved en beredskabshændelse forstås en akut opstået situation udenfor hospitalet, som hospitalets normale beredskab ikke er i stand til at håndtere effektivt eller hurtigt nok. F.eks. en større ulykke eller udslip af kemiske gasser. Intern beredskabshændelse: Ved en beredskabshændelse forstås en akut opstået situation på hospitalet, som hospitalets normale beredskab ikke er i stand til at håndtere effektivt eller hurtigt nok. F.eks. brand, strømsvigt eller it-nebrud. Beredskabstrin: Trin 1: Informationsberedskab. Opgaven kan håndteres med det daglige beredskab. Ledelsen orienteres om situationen. Trin 2: Mødeberedskab. Hændelsen kan umiddelbart håndteres indenfor dagligt beredskab. Smal kriseledelse orienteres og kan tilkaldes. Trin 3: Operationsberedskab. Hændelsen kan ikke håndteres indenfor dagligt beredskab. Kriseledelsen nedsættes og overtager den strategiske håndtering af hændelsen. Ekstra personale tilkaldes og fastholdelse af eksisterende personale overvejes. BV: Bagvagt, anæstesi OP-BV: Bagtvagt operation POA: Postoperativt afsnit AKM: Akutmodtagelsen Fremgangsmåde Baggrund: Beredskabsplan for Bispebjerg Hospital” fastsætter bestemmelser for hospitalets aktivitet i beredskabshændelser således, at hospitalet kan opretholde sin funktionsdygtighed. Beredskabsplanen fastsætter endvidere bestemmelser for Bispebjerg Hospitals rolle i den regionale krisestyring og samarbejde med eksterne aktører. Beredskabsplanen tages således i anvendelse i tilfælde af varsling/alarmering af intern eller ekstern beredskabshændelse på trin 3, Operationsberedskab. Underlagt "Beredskabsplan for Bispebjerg Hospital” ligger nærværende vejledning, der beskriver den interne plan for anæstesiologisk afd. Z i tilfælde af en ekstern beredskabshændelse med tilskadekomne patienter, som involverer Bispebjerg Hospital. Ved en konkret beredskabshændelse anvender personalet handlingsanvisende nummererede action-cards, hvor det fremgår hvilke ansvar og opgaver den pågældende har i situationen. Action-cards er vedhæftet denne vejledning som bilag samt forefindes lamineret i vægophængt kassette på strategisk udvalgte steder/afsnit i anæstesiologisk afd. Z. Alarmering: Alarmen (aktivering af beredskabsplanen) tilgår anæstesiologisk bagvagt 3-7000 fra ledende (vagthavende) læge Akutmodtagelsen (AKM) eller afdelingsvagten = Bagvagten afd. M (der fungerer som Kriseledelsens stedfortræder indtil den er på plads), som kan have fået alarmen fra Akut Medicinsk Koodinering (AMK) via den koordinerende AKM sygeplejerske. Nedenstående initiale tiltag værksættes ved aktivering af beredskabsplanen med tilskadekomne patienter på trin 3, jf. Bispebjerg Hospital beredskabsplan. Yderligere tiltag justeres afhængig af situation og forventet volumen og karakter af tilskadekomne. Bagvagt (BV) 3-7000 iværksætter straks alameringskæde, som beskrevet nedenfor og i bilag 1. BV 3-7000 påtager sig opgaven som koordinerende læge i afd. Z indtil indkaldt /tilstedeværende overlæge (afhængigt af charge) kan overtage. Koordinerende læge (BV 3-7000) i afd. Z opholder sig primært på koordinatorpost på ZAN 1 og udgør sammen med afdelingssygeplejerske for anæstesien eller stedfortræder det team, som varetager styringen af afd. Z’s indsats . Da BV 3-7000 således skal varetage styringen, går i stedet intensiv læge 3-7002 og OP-BV 3- 7003 som speciallæger til AKM mhp. at modtage patinter indtil indsat erstatningspersonel kan afløse, hvorefter intensivlægen går tilbage til ITA. I planen frigøres eller indkaldes a priori 4 anæstesihold bestående af speciallæge og anæstesisygeplejerske, hvoraf 3 hold indsættes i AKM. Indkaldt personale møder op i og indsættes fra ZAN 1. I dagtid på hverdage, konkret procedure Bagvagt (BV) ###TELEFON### BV ###TELEFON### forholder sig til eget AC. BV ###TELEFON### går til koordinatorposten på ZAN 1 og varetager styring derfra i samarbejde med tilkaldt afdelingssygeplejerske eller stedfortræder. Afhængigt af kompetencer og charge for ###TELEFON### overlades styring og koordination samt mobil ###TELEFON### eventuelt til først ankomne overlæge. BV ###TELEFON### alarmerer, oplyser om at beredskabsplan er iværksat og beder følgende om at forhold sig til egne actioncards: - Forvagt ###TELEFON### - Intensiv ###TELEFON### - OP-bagvagt ###TELEFON### - Vagthavende anæstesisygeplejerske ###TELEFON### - Afdelingssygeplejerske for anæstesi eller stedfortræder - Ansvarshavende intensiv sygeplejerske ###TELEFON### - Ansvarshavende POA sygeplejerske ###TELEFON### Specielt skal ###TELEFON### (evt. ved uddelegering) sikre - At ovenstående ibrugtager relevante actioncards - At fordele tilkaldt/indmødt personale relevante steder - At overveje og sikre aktivering/indkaldelse af opvågningspersonale og læger til POA - Kun efter anvisning fra ledende læge AKM/kriseledelsen at aktivere operationsgangen ved at 1) bagvagten i afdeling M (tlf. ###TELEFON###) og 2) bagvagten afd. K (tlf. ###TELEFON###) alarmeres mhp. at de kan aktivere operationspersonalet via deres interne alarmeringskæder. - At overveje indkaldelse (via afdelingssygeplejersken for anæstesi) af ekstra personale til sterilfunktion, portørfunktion og rengøring hvis operationsgang aktiveres. - Kommunikation bagud til afdelingsledelse - At holde løbende kontakt til Kriseledelsen tlf. ###TELEFON### og ###TELEFON### - At behovet for anæstesihold til AKM tilpasses og aktivering/indkaldelse løbende justeres Forvagt ###TELEFON###, OP-BV ###TELEFON### og anæstesisygeplejerske ###TELEFON### - Går i AKM, henvender sig til koordinerede sygeplejerske AKM, og får anvist rum, hvor der modtages og behandles patienter. Intensiv læge ###TELEFON### Modtager alarmering af BV ###TELEFON### - Går straks i AKM, henvender sig til koordinerende sygeplejerske AKM, får anvist rum, hvor der modtages patienter indtil erstatningspersonale kan afløse i AKM. - Herefter går intensivlæge ###TELEFON### tilbage til ITA Afdelingssygeplejersken, Anæstesien Afdelingssygeplejersken for anæstesien eller stedfortræder alarmeres af BV ###TELEFON### (hverdage) og varetager at - Give fremmøde på ZAN 1 og assistere ###TELEFON### med opgaver iht. AC. - Aktivere sterilfunktionen ved aktivering af operationsgang efter konkret vurdering i samråd med ###TELEFON### - Aktivere portørfunktionen ved aktivering af operationsgang efter konkret vurdering i samråd med ###TELEFON### - Aktivere rengøringen ved aktivering af operationsgang efter konkret vurdering i samråd med ###TELEFON### - Orientere anæstesi afsnitsansvarlige overlæge (tlf. ###TELEFON###) Ansvarshavende ITA sygeplejerske ###TELEFON### Den ansvarshavende ITA sygeplejerske alarmeres af BV ###TELEFON### og - Indkalder evt. supplerende læger og anæstesisygeplejersker i henhold til besked fra ###TELEFON### vha. telefonliste - Kontakter ledende overlæge tlf. ###TELEFON### og beder om fremmøde i Kriseledelsen i AKM iht. vedkommendes AC. - Kontakter ledende oversygeplejerske tlf. ###TELEFON### og beder om frem møde på ZAN 1 iht. vedkommendes AC. - Orienterer intensiv afsnitsansvarlige overlæge (tlf. ###TELEFON###) og afdelingssygeplejerske (tlf. ###TELEFON### eller ###TELEFON###) Ansvarshavende POA sygeplejerske 3-7040 Den ansvarshavende POA sygeplejerske alarmeres af BV ###TELEFON### og varetager at - Kontakte den afsnitsansvarlige afdelingssygeplejerske, POA (tlf. ###TELEFON###) og orientere om situationen - Kontakte den afsnitsansvarlige overlæge, POA (tlf ###TELEFON###) og orientere om situationen - Kontakte ansvarshavende sygeplejerske, IMA (tlf. ###TELEFON###), orienter om situationen og bed om at forholde sig til eget actioncard - Udføre opgaver i henhold til anvisninger fra ###TELEFON###, herunder: - Indkalde evt. ekstra personale i henhold til ###TELEFON###’s anvisninger. Til dette, brug telefonliste, som er placeret i mappen mærket alarmeringsliste over koordinatorposten i POA - Udskrive opvågningspatienter hurtigst muligt Ansvarshavende sygeplejerske, IMA Den ansvarshavende sygeplejerske alarmeres af ansvarshavende POA sygeplejerske - kontakte afsnitsansvarlige afdelingssygeplejerske, IMA (tlf. ###TELEFON###) og orienter om situationen - Kontakte afsnitsansvarlige overlæge, IMA (tlf. ###TELEFON###) og orienter om situationen - Udfør opgaver i henhold til anvisninger fra ###TELEFON###, herunder: -