HNPCC-patienter til koloskopi i NAPS Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Instruks vedr. HNPCC-patienter til koloskopi i NAPS (Nurse Administered Propofol Sedation) Definitioner At spare patienter for et fremmøde i daghospitalet, hvis de tidligere har været i NAPS til koloskopi Fremgangsmåde Ny arbejdsgang: HNPCC-sekretærer identificerer egnede patienter ud fra HNPCC-liste med patienter, der skal indkaldes til koloskopi: - Ved oprettelsen af case er der noteret ”Propofol” i bemærkningsfelt - Sekretær finder sidste koloskopi på Snapboard - Patienter som er koloskoperet på leje E5 en tirsdag eller fredag vælges (=NAPS leje) - HNPCC-sekretærer booker patienterne til opdatering af journal en torsdag på ”Præop. programmet” i Daghospitalet 327 og ændrer tiden fra ”Fremmøde” til ”Telefon kontakt”. Varighed ændres til 20 minutter som ved fysisk fremmøde. Patienterne indkaldes via DiPo. - Telefonkonsultationerne bookes så vidt muligt sidst på dagen – og gerne på én dag pr. måned. - HNPCC-sekretærer indsætter Smartphrase i journalen: ”Telefontid i Daghospitalet med henblik på opdatering af NAPS-skema. Hvis NEJ til alle punkter skal patienten bookes direkte på NAPS-leje E5 en tirsdag eller fredag. Objektiv undersøgelse vil da foregå på undersøgelsesdagen.” - Læge/sygeplejerske i Daghospitalet ringer til patienten og gennemgår NAPS-skemaet. Den del af skemaet, der omhandler objektiv undersøgelse slettes. - Sekretær i Daghospitalet booker undersøgelsen på NAPS-leje E5 en tirsdag eller fredag. - Hvis patienten mod forventning ikke er NAPS-kandidat, indkaldes vedkommende til forundersøgelse og anæstesitilsyn på en ”Fremmøde”-tid. - Udrensningsvejledning vedhæftes indkaldelsen og patienterne kan hente udrensningen i Endoskopisk afsnit 331 eller selv købe den på et apotek. - Ved oprettelse af case til næste kontrol noterer HNPCC-sekretær ”NAPS” i bemærkningsfeltet mhp lettelse af arbejdsgangen i fremtiden. Perspektiv: - Proceduren kan udvides til andre patienter i Gastroenheden - Programmet i Daghospitalet ændres, så der afsættes faste telefontider – evt. med kortere varighed, så flere patienter kan nås på samme program Bemærkning: Vi er klar over, at nogle egnede patienter ikke bliver identificeret og tilbudt telefonisk forundersøgelse ved ovenstående algoritme, fordi de har fået foretaget deres sidste koloskopi på et leje med anæstesisygeplejerske/-læge eller på andet hospital. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag