Velkomstsamtale Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål med velkomstsamtalen Formål: - At reflektere, evaluere og tilpasse den familiecentrerede pleje via respekt/ligeværdighed, informationsdeling/vidensdeling, deltagelse/empowerment/delt ansvar, partnerskab/forhandling/samarbejde - At byde forældre/familier velkommen til afdeling - At forældrene føler sig trygge i forhold til deres barns indlæggelse - At påbegynde samarbejde og udvikle partnerskab - At vidensdele med forældrene/familierne, så forældrene har mulighed for involvering og deltagelse i deres barns pleje og omsorg Målgrupper og anvendelsesområde Målgruppen er sygeplejesker i Neonatalafsnittet, Hvidovre Hospital. Instruksen anvendes ved velkomtsamtalen mellem forældre/familier til børn indlagt i Neonatalafsnittet og sygeplejerske fra neonatalafsnittet. I familiens akutte fase tilbydes forældrene/familien en velkomstsamtale på 1.-2. døgn. Velkomstsamtalen er todelt og består af en bedside vejledning og rundvisning i Neonatalafsnittet. Definitioner af teoretisk referenceramme Familiecentreret pleje og behandling er en filosofi og defineres som følger i en neonatalkontekst: "Central to family-centered practice in neonatal intensive care is the belief that the family is essential to an infant’s health and well-being. In family-centered neonatal intensive care: -Infants, their parents, and families, and all others involved in the infant’s care are treated with dignity and respect; -Healthcare providers communicate and share complete and unbiased information with families in ways that are affirming and useful; -Families build on their strengths by participating in experiences that enhance control and independence; and -Collaboration among families and providers occurs in policy and program development and professional education as well as in the delivery of care." Kilde www.ipfcc.org Fremgangsmåden Velkomstsamtalen bygger på en dialog, hvor der tages udgangspunkt i det, der aktuelt er betydningsfyldt for forældrene/familierne. Ved bedside vejledning og rundvisning bidrager såvel forældre/familie som sygeplejerske med emner, der er aktuelt i forhold til barnets og familiens akutte situation. Sygeplejersken anvender kommunikationsteknikker som spejling, aktiv lytning og gensvarsmodeller samt indføling og intuition, så kommunikationen tilpasses til den enkelte familie i den konkrete samtale. Tidspunkt for bedside vejledning og rundvisning kan variere afhængigt af forældrenes fysiske og psykiske tilstand og ønsker, samt sygeplejersken/afsnittets aktuelle ressourcer. Som udgangspunkt bør der afsættes en time til bedside vejledning og rundvisning samt dokumentation. Forslag til samtalens struktur: Bedside vejledning og vidensdeling: - Forventelig forløb for barn og forældre/familien (logistiske forhold med barselsgangen mm.) - Udstyr omkring barnet samt monitorering - Introduktion til deltagelse i plejen: HMH (herunder familiemedlemmer eller andre), NIDCAP, bleskift, trøst, sondemad - Hygiejniske principper (Håndhygiejne og overtøjet) - Besøgsmuligheder (fri besøgstid under hensyntagen til barnet og forældre) - Mobiltelefon muligheder - Ønsker mor at amme sit barn? Starte udmalkning/vejledning Udmalkning - Alarm/kaldesystem Rundvisning med præsentation af afsnittet: - Præsentation af tværfaglig personalegruppe vha billeder - Mælkerummet: Udmalkningsprocedure inkl. tragtstørrelse, mælkenummer, køleskab, labels, at hver dråbe råmælk er betydninggsfuld - Introduktion til madbestilling - Oprettes via informationen (99) - Mad til en forældre. Ved isolation må der bestilles mad til begge forældre - Forældre skal ringe ###TELEFON### for at bestille mad mellem kl 07-18 - Morgenmad skal bestilles senest kl 18 dagen før. Frokost inden kl 10 samme dag og aftensmad inden kl 15 - Den resterende familie, kan købe den samme mad for 165 kr i døgnet pr.person og der betales i informationen ved hovedindgangen - Forældrekøkkenet/familieopholdsrum: - Et rum hvor hele familien og gæster er velkomne - Der er et legehjørne og IT adgang - Rummet anvendes til forældre/familieundervisning/emnegrupper samt undervisning af bedsteforældre og pårørende - Fælles ansvar for oprydning, mad køleskab, mulighed for selv at lave mad - Toilet og bad (Forældre tilbydes mulighed for at anvende toilet samt bad på stue 62 (før kl. 9 og efter kl.15) - Sygeplejerskekontor: Forældre/familie er altid velkommen for råd og vejledning. Informering om centalovervågning og vagtskiftetider mm. Afrundingen af bedside vejledning og rundvisningen: - Ved samtalens afrunding besluttes det i fællesskab, hvad der skal dokumenteres - Sygeplejersken udleverer velkomstpjecen - Familier med forventet indlæggelse mere end fem dage tilbydes en familiesamtale - Dato og tidspunkt for familiesamtalen udarbejdes i fællesskab med forældrene/familien og dokumenteres Dokumentation: - Velkomstamtalen med forældrene/familiens ønsker, behov samt aftaler og relevante pointer dokumenteres i elektronisk patient journal (EPJ) i forældreark. Ved behov opstartes plejeplan - Dato og tidspunkt for næste planlagte samtale skrives på oversigtstavlen og noteres i EPJ i egne ark under information og vejledning Ansvar og organisering Afsnittes ledelse har ansvaret for, at alle sygeplejersker har et teoretisk vidensniveau om familiecentreret pleje. I den daglige organisering afholdes velkomstsamtalen efter afsnittets instruks. Sygeplejersken, der afholder samtalen, er ansvarlig for dokumentering af samtalen. Ved behov, udarbejdes af en plejeplan. Alle afsnittes sygeplejersker samt ledelsen er ansvarlig for prioritering af ressourcer til gennemførelse af velkomstsamtalerne. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Weis, J. Guidet familie-centreret omsorg, Artikel i Børnesygeplejerske 2015 Weis, J. Guidet Family-centred Care -Effect and experiences of structured communication in NICU. PH.d. thesis, København Universitet,2014 B. Hansson, Den professionelle relation; og K. Jørgensen: Aktiv lytning. I: K. Jørgensen (red.): Kommunikation – for sundhedsprofessionelle 2010 Akkrediteringsstandarder Bilag