Debriefing og defusing Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Debriefing og defusing opfattes som identiske begreber i denne sammenhæng. Det er varighed der adskiller dem. Debriefing/defusing er vigtigt efter modtagelse af et kritisk sygt barn. Ideen er at dele erfaringer, skabe overvejelser og dermed læring ud af succeser og problemer (pædagogisk debriefing) Fremgangsmåde Teamlederen tager initiativ til en kort defusing i umiddelbar relation til hændelsen. Ti minutter er fint. Det er relevant at afklare om der er behov for en længere debriefing (1-1½ time) på et senere tidspunkt. Teamtræningsgruppen (kontaktpersoner ###NAVN###, ###NAVN###, ###NAVN### og ###NAVN###) vil gerne hjælpe ved en sådan debriefing. Enhver deltager kan kontakte teamtræningsgruppen vedr. debriefing. Man kan også kontakte afdelingsledelsen, der vil aktivere teamtræningsgruppen. Den korte defusing vil typisk berøre spørgsmål som - hvad gik godt og hvorfor? - har vi opdaget patientsikkerhedsproblemer eller utilsigtede hændelser? - var kommunikationen klar? - var alle klar over deres rolle? - havde vi brug for mere hjælp? Vejledning til den korte defusing hænger på et skilt sammen med rolleskiltene. Teamlederen er ordstyrer eller uddelegerer rollen. Vigtige erfaringer noteres og gives videre til teamtræningsgruppen. Den udvidede debriefing fx uventede dødsfald og andre alvorlige hændelser Ved særligt alvorlige hændelser (uventede dødsfald, alvorlige forløb med senfølger etc.) vil afdelingsledelsen eller Teamtræningsgruppen rekvirere psykologassistance til debriefingen (vore egne psykologer eller Falck Healthcare). Hvis der er behov for psykologisk debriefing af enkeltpersoner foregår dette via afdelingens aftale med Falck Healthcare (se nedenfor) - Det tilstræbes, at alle, som har været berørt af hændelsen, deltager. - Ledelsen sikrer, at disse frigøres til deltagelse. - Debriefingen bør ideelt finde sted inden for 1 uge efter hændelsen. - Debriefingen forsøges placeret i ydertimerne (14.00-16.00). - Tidsramme: 1-1½ time. - Debriefing med deltagelse fra flere afdelinger (f.eks. Anæstesiafdeling og Skadestuen) bør varetages af ekstern debriefer, dvs. Falck Healthcare. Dette skal drøftes med afdelingsledelsen (###NAVN### eller ###NAVN###, da der i hvert tilfælde skal skaffes økonomi til debriefingen. Afdelingens abonnement hos Falck Healthcare omhandler kun hjælp til individuelle medarbejdere ved arbejdsrelaterede kriser. Den udvidede debriefing vil være opdelt i fire afsnit - Introduktion af rammer og indhold ved psykologen - Beskrivelse og sammenhæng ved teamtræningsinstruktør og psykolog: Hændelse drøftes i en struktureret form, og de enkeltes oplevelser samles til en fælles forståelse. - Analyse og anvendelse ved teamtræningsinstruktør (pædagogisk debriefing). Instruktøren vurderer sammen med gruppen de faglige aspekter, herunder overvejelser, afledte handlinger, intern kommunikation og samarbejde. Læring og mulige forbedringer er i fokus. - Psykologisk debriefing ved psykologen: Belysning af de følelsesmæssige påvirkninger, som hændelsen har skabt. Deltagerne deler de indtryk, følelser og reaktioner, de oplevede under og efter hændelsen. Målet er at reducere det følelsesmæssige stress og belastende senfølger, samt at mobilisere kollegial støtte. Den eksterne debriefings struktur har vi ikke indflydelse på Afdelingens psykologer har forfattet en pjece med råd vedr. akut belastende hændelser i Børneafdelingen. Pjecen er vedhæftet som bilag til denne instruks. Afdelingen har aftale med Falck Healthcare, der sikrer alle medarbejdere i afdelingen personlig adgang til psykologisk rådgivning indenfor 1 uge (tid via telefon: ###TELEFON###) Vedhæftet filer: pjece debriefing.doc Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag