Amager og Hvidovre Hospital ønsker at forebygge arbejdsbetinget stress og tager stress alvorligt når det opstår. Vi arbejder målrettet og vedholdende for et godt psykisk arbejdsmiljø med fokus på arbejdsglæde og trivsel. Formålet er at:
Instruksen gælder alle ansatte på Amager og Hvidovre Hospital.
Hvad er stress?
Arbejdsrelateret stress er en reaktion på forhold i arbejdssituationen.
Arbejdsforholdene er overvejende betinget af:
Stress kan opstå, når der er ubalance mellem kravene i arbejdet og vores kompetencer og ressourcer. Jobusikkerhed, forandringer og uklarhed kan også forårsage stress.
Det er ofte individuelt og forskelligt, hvad der fører til stress og hvordan man kan tage hånd om belastningen.
Stress er ikke en sygdom, men en tilstand og en reaktion på belastende forhold. Længevarende udsættelse for stress kan føre til helbredslidelser og kan reducere effektiviteten på arbejdspladsen.
Lokale retningslinjer skal medvirke til at:
Ved at besvare spørgsmålene under afsnittene; ”Identificere”, ”Forebygge” og ”Håndtere” udformer afdelingen deres egne retningslinjer.
Stress kan identificeres på to måder – via symptomer hos den enkelte eller gruppen, eller ved at spørge den ansatte.
Der eksisterer en række specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som kollegaer, ledere og den enkelte selv bør være opmærksom på. Symptomerne er nærmere beskrevet i bilag 1.
LMU (Det lokale MEDudvalg) skal drøfte:
Der er en række faktorer der har stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø. Det drejer sig om passende krav i arbejdet, indflydelse på arbejdet og anerkendelse. Arbejdet skal være meningsfuldt, forudsigeligt og der skal være mulighed for social støtte.
Det er også vigtigt, at der er tillid til hinanden, troværdighed, retfærdighed og respekt samt et godt samarbejde på arbejdspladsen. Disse faktorer er nærmere beskrevet i bilag 2.
Fysiske forhold kan også spille ind på stressoplevelsen.
Stress forebygges bedst ved løbende at have fokus på trivsel og arbejdsglæde.
Arbejdet med at fremme trivslen og forebygge stress foregår på flere niveauer – individ, gruppe, ledelse og organisation (IGLO)
LMU skal drøfte:
Håndteringen af stress er et fælles ansvar på arbejdspladsen, hvor dialog og handling er vejen frem. Når stress forekommer, er det vigtigt at afdelingen kan håndtere det.
LMU skal drøfte:
I forhold til den enkelte medarbejder er det vigtigt at LMU også drøfter:
Den enkelte afdeling skal løbende følge op på forekomsten af arbejdsrelateret stress og vurdere om forekomsten giver anledning til at justere på den lokale indsats.
LMU skal løbende gøre status på hændelserne og vurdere om der er behov for justering af retningslinjerne.
Arbejdet med at skabe god trivsel og undgå stress er et fælles ansvar. Det er derfor vigtigt, at alle ansatte i hverdagen bidrager til at identificere, forebygge og håndtere stress; både i forhold til sig selv, sine kollegaer, ledere og medarbejdere.
Afdelingsledelsen har det overordnede ansvar for:
Afdelingsledelsen har i samarbejde med LMU ansvar for:
Medarbejderen har ansvar for:
HR har ansvar for:
VMU (VirksomhedsMEDudvalget) godkender instruksen og MED-systemet medvirker til implementering af instruksen.
”Protokollat om indsats mod arbejdsbetinget stress”, som blev indgået i forbindelse med KTO-aftale og overenskomstforliget med Sundhedskartellet i 2005
Der henvises endvidere til HR-Arbejdsmiljøs intranetside om stress.
Den henvises desuden til ”Sygefravær” i forhold til sygemelding m.v., herunder håndtering af tilbagevending.
Fravær på grund af Arbejdsskade kodes særskilt.
Skemaerne i bilag 1 er udarbejdet med henvisning til Arbejdstilsynets hjemmesider om stress og hjemmesider hos NFA: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Desuden henvises til Arbejdsmiljøweb.dk.
Bilag 1 Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på.
Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på:
###TABEL_1###
Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med at man befinder sig i en stresstilstand.
###TABEL_2###
Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med at der er tale om en stresstilstand.
Bilag 2 Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø. ”De 6 guldkorn og 3 diamanter”.
Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø:
###TABEL_3###
Dertil kommer nogle værdimæssige forhold på arbejdspladsen af stor betydning for trivslen – ”de 3 diamanter”:
###TABEL_4###
Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne er komponenterne i Social kapital.
De fysiske forhold, f.eks. støj og arbejdspladsens indretning har også indflydelse på oplevelsen af stress.
Bilag 3 Opgaver for medarbejder og leder:
Individuel opgave:
Medarbejdernes opgave:
Lederens opgave: