Retningslinjer for decentralt placeret laboratoriemedicinsk udstyr (POCT)

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde ved indkøb
Ansvar og organisering
Økonomi
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Formål

Formålet med denne vejledning er at sikre en rationel, ensartet og kompetent anskaffelse, indførelse og anvendelse af decentralt laboratoriemedicinsk måleudstyr (POCT).

 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Ledere og medarbejdere, der er involveret i anskaffelse og anvendelse af POCT-udstyr på Amager og Hvidovre Hospital.

Undtaget er udstyr, der alene anvendes til forskning. Ansvar for alle aktiviteter i et forskningsprojekt er placeret hos den forskningsansvarlige.

 

Tilbage til top


Definitioner

Decentralt laboratoriemedicinsk måleudstyr (POCT=Point Of Care Testing): 

POCT er decentrale analyser/decentralt udstyr, der anvendes til undersøgelser, der udføres tæt på eller ved patienten (bed side), hvor resultatet kan medføre ændringeri behandlingen af patienten (jf. ISO-standard 22.870).

Det omfatter primært klinisk biokemiske eller klinisk mikrobiologiske analyser/målinger, der udføres uden for laboratorierne, for at imødekomme behov for patientnære undersøgelser med korte svartider.

Eksempler er apparatur til måling af glukose, hæmoglobin, influenza diagnostik, syre/base, koagulationsanalyser samt urin stix. Apparaturet betjenes som udgangspunkt af de kliniske afdelinger selv.

EKG-udstyr betragtes på AHH som POCT-udstyr.

Instruks: Betjeningsvejledning med beskrivelse af kvalitetssikring, kontrol og indkøb af reagenser og forbrugsvarer til drift og teknisk support

Laboratoriemedicinsk speciale: Diagnostisk afdeling, der er ansvarlig for et givet decentralt laboratoriemedicinsk måleudstyr.

Nøgleperson: Kontaktperson på den kliniske afdeling, der har modtaget undervisning i POCT-udstyr, som formidler viden og information om prøvemateriale og brug af POCT-udstyr fra laboratoriemedicinsk speciale.

POCT-koordinatorer: Der er to POCT-koordinatorer på AHH en på henholdsvis KBA og KMA. Disse har overblikket over POCT-udstyr på hospitalet, og kan servicere afdelingerne efter behov, alternativt vide hvem klinikerne skal henvende sig til, for at få den nødvendige assistance. Ligeledes skal POCT koordinatoren kunne sørge for undervisning af klinikerne – typisk nøglepersonen i afdelingerne i anvendelsen af POCT-udstyr.

POCT-udvalget: POCT-udvalget på Amager og Hvidovre Hospital er nedsat i regi af Diagnostisk Forum. POCT-udvalget har bl.a. til formål at sikre en hensigtsmæssig og sikker anvendelse af POCT-udstyr/-analyser, tage stilling til eventuelle nye POCT-analyser/-udstyr på hospitalet under hensyntagen til indvirken på patientforløb, tekniske udfordringer, brugervenlighed samt økonomi samt sikre et system til kvalitetssikring, overvågning, vedligeholdelse samt relevant oplæring af brugerne. Endvidere kan udvalget opsætte krav til udstyr til selvtestning (udstyr, der udleveres fra hospitalet til brug i patientens eget hjem).

 

 Tilbage til top

Fremgangsmåde ved indkøb

Indførelse af nye POCT-undersøgelser eller udstyr samt tilhørende forbrugsvarer, kan kun ske efter godkendelse i POCT-udvalget og efter aftale med relevant laboratoriemedicinsk speciale (diagnostisk afdeling).

Ved allerede indførte POCT-undersøgelser, kan genanskaffelser, opgraderinger eller andre ændringer ske i samarbejde mellem den kliniske og den relevante laboratoriemedicinske afdeling.

  • Ved anskaffelse og anvendelse af POCT-udstyr skal følgende være belyst i samarbejde mellem klinisk afdeling og POCT-udvalg:
    • det kliniske behov, herunder antal forventede undersøgelser og økonomi for alle involverede afdelinger, samt optimering af patientforløb
    • krav til analysekvalitet, herunder svartid, følsomhed, specificitet, rigtighed (akkuratesse) og præcision (repeterbarhed og reproducerbarhed)
  • Laboratoriemedicinsk speciale validerer udstyr og vurderer, eventuelt i samarbejde med den kliniske afdeling, CIMT og hygiejneorganisation, forhold vedr. patientsikkerhed, arbejdsmiljø (brugervenlighed), hygiejne, IT og ressourceforbrug
  • Laboratoriemedicinsk speciale udarbejder plan for uddannelse og fortsat træning af brugere i samarbejde med den kliniske afdeling. Uddannelsen kan f.eks. foregå som e-learning eller sidemandsoplæring og kan indeholde emner som f.eks.           
    • Procedurer for præanalyse 
    • Procedurer for betjening af POCT udstyret
    • Procedurer for aflæsning og tolkning af analysesvar
    • Procedurer for intern og ekstern kvalitetssikring
    • Procedurer ved apparat- og IT-nedbrud
  • Den kliniske afdeling udpeger en eller flere nøglepersoner, der står for uddannelse og træning af de øvrige brugere efter uddannelsesplanen udarbejdet af det laboratoriemedicinske speciale samt står for kontakten til den laboratoriemedicinske afdeling
  • Laboratoriemedicinsk speciale sørger så vidt muligt for at resultater fra POCT-udstyr dokumenteres i det relevante laboratoriemedicinske informationssystem samt Sundhedsplatformen. Mikrobiologiske svar skal også være tilgængelige i MiBa.

Ansvar og organisering

De kliniske afdelinger

  • Kender denne vejledning og følger den i praksis
  • Sørger for kontakt til POCT-udvalget, hvis der opstår behov for POCT-udstyr
  • Er økonomisk ansvarlig for indkøb af nyt POCT-udstyr f.eks. ved nedbrud eller forsvinden af udstyr
  • Udpeger nøgleperson for den kliniske afdeling
  • Sikrer at personalet, der anvender POCT udstyr:
    • følger instrukser og vejledninger for anvendelse af POCT-udstyr
    • er undervist i at anvende POCT -udstyr
    • foretager korrekt prøvetagning og mærkning af prøver
    • indstiller til oprettelse af bruger på POCT-udstyr - afhængig af udstyr
    • ved hvem der er ansvarlig for dokumentation og tolkning af resultaterne
    • ved at ved nedbrud på POCT-udstyr, kan prøver altid sendes til det ansvarlige laboratoriemedicinske speciale
  • Er ansvarlig for, i samarbejde med det relevante laboratoriemedicinske speciale samt eventuelt hygiejneorganisationen, at sikre en fysisk placering af POCT-udstyr, der tilgodeser apparaturets behov (f.x. undgå direkte sollys, varme eller fugt), forhindrer forurening samt eventuel risiko for patient og sikrer at patientoplysninger holdes fortrolige.

 Laboratoriemedicinsk speciale

  • Kender denne vejledning og følger den i praksis
  • Koordinerer indkøb af POCT-udstyr og utensilier i samarbejde med de kliniske afdelinger og indkøb
  • Sikrer aftaler med CIMT og leverandører mm
  • Er ansvarlige for at POCT-udstyr er registreret f.eks. i Medusa og at sikre at CIMT har sørget for relevante servicekontrakter
  • Står for modtagelse, registrering, validering og implementering af POCT-udstyr
  • Udarbejder relevante instrukser til POCT-udstyr
  • Udfører og dokumenterer kvalitetssikring og vedligeholdelse af POCT-udstyr
  • Varetager teknisk support og problemløsning/fejlfinding
  • Udarbejder plan for undervisning i POCT-udstyr
  • Opretter brugere til POCT- udstyr, hvor det er nødvendigt

Tilbage til top

Økonomi

Som udgangspunkt finansierer den kliniske afdeling reagenser, kontroller, kalibratorer etc. Der kan dog laves andre aftaler. F.eks. er det som hovedregel Klinisk Biokemisk afdeling, der finansierer reagenser til Syre-Base udstyr.

 


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Medicoteknisk udstyr, Indkøb, vedligehold og udfasning

Biologisk materiale, mærkning af

 

Tilbage til top


Bilag

Koncept for placering af POCT-udstyr.pdf

POCT udstyr på AHH 2020.xlsx

 

Tilbage til top