At sikre en ensartet introduktion til timelønnede studerende i Akutmodtagelsen på Hvidovre Hospital.
Vejledningen skal anvendes ved ansættelse og introduktion af studerende til suPAR-holdet på hospitalets akutmodtagelse via Klinisk Forskningsafdeling.
Vejledningen supplerer Introduktion af medarbejde på Amager og Hvidovre Hospital.
Introduktion: En ny studerende får systematisk indføring i sine opgaver.
Studerende: På suPAR-holdet ansættes udelukkende studerende, som er optaget på en sundhedsfaglig uddannelse, herunder medicinstuderende indskrevet på et lægevidenskabeligt fakultet i Danmark eller sygeplejestuderende på en professionsbacheloruddannelse.
Teamkoordinator: En eller flere studerende, som har til særlig opgave at koordinere introduktion og daglig drift på suPAR-holdet.
SuPAR-holdet: Et hold studerende, som udfører analyser på POCT-udstyr samt bistår det kliniske personale med opgaver under supervision.
Teamkoordinator rekrutterer studerende til suPAR-holdet og sikrer introduktion jf. denne vejledning.
Afdelingsledelserne for Kliniske Forskningsafdeling (KFA) og Akutmodtagelsen (AMA) samarbejder med teamkoordinator om kvalitetssikring af holdets opgaver og oplæringsbehov.
Med COVID-19 pandemiens indtog i Danmark i 2020 oprettede KFA og AMA i fællesskab et hold, bestående af sundhedsfaglige studerende, som kunne bistå klinikken med den presserende opgave at analyse obs. COVID-19 patienters blod for indholdet af proteinet suPAR (soluble urokinase plasminogen activator receptor). SuPAR-proteinet reflekterer graden af aktivering af immunforsvaret og anvendes til en hurtig vurdering af patienternes risiko for sygdomsforværring, og dermed deres akutte pleje- og behandlingsbehov. SuPAR analysen foretages som en POCT-analyse 24-7, som efterfølgende kvalitetssikres ved ELISA-batch analysering på KFA’s laboratorier.
I takt med pandemiens effekt på sundhedsvæsenet blev suPAR-holdets opgaver udvidet til også at omfatte bistand til kliniske funktioner som kirurgisk fast track og gangfunktion.
Denne vejledning samler relevant introduktionsmateriale for introduktion til suPAR-holdets opgaver jf. Introduktion af timelønnede, studerende mv., hvori det er bestemt, at timelønnede medarbejdere, studerende og personer uden ansættelsesbrev, ikke obligatorisk deltager i hospitalets introduktionsprogram.
Teamkoordinator rekrutterer studerende ud fra vurdering af faglige kompetenceniveau og bidrag til holdets daglige samarbejde, herunder opretholdelse af 24-7 vagtplan.
Sekretariat på KFA opretter den timelønnede studerende i hospitalets personalesystem, sikrer brugeroprettelse til nøglekort mv. og informerer om ansættelsesforhold afhængig af aktuel studieretning:
For sygeplejestuderende:
Velkommen til supAR-vagtholdet - Klinisk Forskningsafdeling.
Du vil også modtage et tilknytningsbrev fra HR-afdelingen.
For medicinstuderende:
Velkommen til supAR-vagtholdet - Klinisk Forskningsafdeling.
Til mailen vedhæftes stillingsbeskrivelse, timeseddel, datoer for udbetaling af løn og brugeroprettelse.
Teamkoordinator introducerer til:
Den praktiske introduktion suppleres af introduktionsskrivelse, som udleveres af teamkoordinator. Introduktionsskrivelsen vedrører praktiske forhold, som den studerende skal have gennemgået inden sin 1. vagt. Det må forventes, at den studerende skal bruge 2 vagter på almen oplæring.
Alle studerende på suPAR-holdet skal, som minimum, gennemføre følgende kurser i kursusportalen:
Som studerende på en sundhedsfaglig uddannelse vil de studerende ifm. klinikophold have modtaget undervisning i ovenstående forhold, hvorfor kurserne er supplerende.
Afhængig af kompetenceniveau aftales yderligere oplæringsbehov. Ved implementering af nye typer opgaver kan aftales hold-træning i regi af CAMES eller klinikerne på AMA.
Visse funktioner, herunder bistand til fast track, kræver oplæring i form af en følgevagt, som aftales med relevant afsnitssygeplejerske.
SuPAR-holdet kan, ved behov, kontakte teamkoordinator på mobil døgnet rundt.
Den daglige drift og planlægning af vagter, herunder byt, kommunikeres via lukket fora på FB-platform.
Der afholdes løbende fællesmøder med det samlede suPAR-hold i KFA med fokus på optimeringsmuligheder i den daglige drift.
Alt biologisk prøvemateriale betragtes som potentielt smittefarligt. For at reducere smittefaren til et minimum, skal følgende forholdsregler overholdes:
Ved blodprøvetagning
Ved udtagning af blod med lukket blodprøvetagningssystem anbefales handsker på grund af aftørringseffekten i tilfælde af uheld. Handskerne skiftes mellem hver patientkontakt.
Hvis uheldet er ude
Ved uheld, hvor man stikker sig på en brugt kanyle eller får blod på slimhinder, i øjne eller på beskadiget hud, er der risiko for smitteoverførsel.
Hvidovre Hospital har følgende retningslinjer i forbindelse med disse uheld:
Ved eksposition af materiale fra en HIV-positiv patient, skal Infektionsmedicinsk Afdelings vagthavende læge kontaktes med akut henvisning til Infektionsmedicinsk Ambulatorium, afsnit 144. Uden for ambulatoriets åbningstid (mandag - torsdag kl. 8.00 - 15.00, fredag kl. 8.00 - 14.30) rettes henvendelse til skadestuen, hvor 0-blodprøver tages.
Personale, der ikke tidligere er vaccineret mod hepatitis B, tilbydes vaccination.
Ved alle former for arbejdsskader skal der udfyldes en skadesanmeldelse. Dette udføres elektronisk i samarbejde med KFA’s sekretariat og sikkerhedsleder. Der skelnes mellem ulykkestilfælde og skadelige påvirkninger over længere tid.
Ved ulykkestilfælde udfyldes elektronisk anmeldelsesblanket og helst senest 6 dage efter tilskadekomsten.
Det er vigtigt, at der udfyldes en skadesanmeldelse ved alle former for arbejdsskader.
Ved evt. sygedage som følge af arbejdsskade indberettes disse til personaleafdelingen som tilskadekomst i tjenesten.
Alarmeringsinstruksen findes på AMA og i pavillon S-621.59.401:
Hver situation er listet på selvstændige kort, de såkaldte action cards, som kan tages med i den aktuelle situation. Kortene indeholder en punktbeskrivelse af, hvad man skal gøre, når den uforudsete situation opstår.
Alarmering ved brand:
Brand i el-udstyr
Brand i væsker
Der er rundt om i afdelingen sat plancher op over flugtveje og placering af brandslukningsudstyr.
BRUG ALDRIG CO2 - BRANDSLUKKER PÅ PERSONER
Førstehjælp ved hjertestop
Ved hjertestop kaldes 2222 på telefon.
Det er vigtigt, at man har fået oplæring i brug af centrifugen, og straks påtaler fejl og mangler ved centrifugerne.
Der må kun anvendes centrifuger med sikkerhedslukning af låg, så låget ikke kan åbnes, før centrifugen står helt stille, og centrifugen ikke kan startes, før låget er lukket korrekt.
Centrifugerne er udstyret med slingrekontakt, der automatisk frakobler strømmen ved ukorrekt afbalancering af genstandene i centrifugen.
Hvis et glas er gået i stykker under centrifugeringen, skal alle glasskår fjernes, og centrifugen samt tilhørende centrifugeholdere rengøres grundigt.
Benyt aldrig en centrifuge, der ikke er helt i orden.
Ved afslutning af en vagt skal der ryddes op og gøres rent. Bordene aftørres. Dette skal naturligvis også gøres ved spild under arbejdet.