Instruksen henvender sig til medarbejdere, som håndterer sagsbehandling af patientsagshenvendelser til Amager og Hvidovre Hospital, og har til formål at fastlægge arbejdsgange.
Serviceklager: Henvendelser som omhandler en generel eller konkret problemstilling fra borgere, som har været i kontakt med hospitalet. Kan omhandle fx medarbejderes kommunikation og adfærd, information, kapacitets- og ressourceproblematikker, ventetid, fysiske forhold, herunder rengøring, rygning, forplejning, befordring mm. Serviceklager kan også indeholde forhold vedrørende den sundhedsfaglige behandling.
Styrelsen for Patientklager (STPK): Træffer afgørelser i klager over sundhedsvæsenets faglige virke, samt i klager som omhandler patientrettigheder. STPK behandler klager fra borgere, som har ønsket, at en eventuel kritik rettes mod et behandlingssted. STPK er desuden sekretariat for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn (DN): Træffer afgørelser med kritik eller ikke kritik i sager, hvor klagen er rettet mod konkrete sundhedspersoners faglige virke.
Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS): Styrelsen for Patientsikkerhed er den overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed i Danmark. STPS fører tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner.
Tilsynssager kan oprettes af STPS på baggrund af bekymringshenvendelse fra borgere, retslægeligt ligsyn eller efter orientering fra Styrelsen for Patientklager på baggrund af indgivet klage eller i forbindelse med, at der er truffet afgørelse i en STPK-sag eller i en DN-sag.
Patienterstatningen: Behandler erstatningskrav vedrørende patienter, der er kommet til skade i forbindelse med sundhedsfaglig behandling incl. lægemiddelskader på hospital eller egen læge. De fleste sager oprettes af patienten selv eller pårørende til patienten. Men sager kan også oprettes af behandlende hospital eller læge.
Aktindsigt: Henvendelser fra patienter/pårørende, myndigheder og andre instanser.
Workzone ESDH: Region Hovedstadens journaliseringssystem
Hovedansvarlig afdeling: Den afdeling der har hovedandelen af sagsforløbet og som skal fremsende journalmateriale på vegne af alle involverede afdelinger. Undtaget fra dette er alene Medicinsk Afdeling, Glostrup, der selv fremsender materiale, da SP-adgang og samarbejde med andre afdelinger foregår med Rigshospitalet. Bemærk, at man som øvrig afdeling selv skal være opmærksom på at fremsende eventuelle bemærkninger til journalmaterialet til hovedansvarlig afdeling.
De involverede afdelinger besvarer som udgangspunkt selv alle henvendelser. Direktionssekretariatet kan være behjælpelig med rådgivning og vejledning i forhold til besvarelser og eventuelle udtalelser.
Ifølge persondataloven er det ikke tilladt at korrespondere pr. usikker e-mail, ex. gmail eller hotmail, hvis besvarelsen indeholder følsomme personoplysninger. Hvis der kvitteres pr. e-mail, skal indholdet i den oprindeligt fremsendte mail slettes, hvis den indeholder følsomme personoplysninger. Er borger fritaget for at anvende digital post, og der skal afsendes følsomme personoplysninger, afgives svar pr. brev.
Klager har mulighed for at få vejledning og hjælp til at formulere en skriftlig klage eller henvendelse, og der kan i den sammenhæng og efter aftale med borger henvises til Amager og Hvidovre Hospitals patientvejledere. Se mere her: Patientvejlederne på Amager og Hvidovre Hospital
En klage kan også modtages pr. telefon/mundtligt, hvorefter modtager af klagen nedskriver den og klager bekræfter eller tilretter det nedskrevne.
Modtages i Direktionssekretariatet eller direkte i den involverede afdeling.
Generelle problemstillinger på tværs af flere afdelinger eller ukendt afdeling håndteres i Direktionssekretariatet, eventuelt med input fra en afdeling/flere afdelinger.
Konkrete problemstillinger og med kendt afdeling, håndteres som følger:
Håndtering i Direktionssekretariatet:
Håndtering af serviceklager i afdelingen:
Serviceklage modtaget direkte i involveret afdeling:
Afdelingen følger punkt 1-3 under ”Håndtering i Direktionssekretariatet”. Sagen håndteres herefter som anført under ”Håndtering af serviceklager i afdelingen”.
Henvendelser fra Styrelsen for Patientklager / Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn modtages i Direktionssekretariatet.
Hospitalet skal levere det materiale, der anmodes om, samt svare inden for den oplyste tidsfrist via sikker mail.
Håndtering af STPK-sager/DN-sager i Direktionssekretariatet:
Håndtering af STPK-sager i afdelingen:
STPK-sag – Forløbsklage:
DN-sag - Disciplinærnævnssag:
Materiale og eventuelle udtalelser afsendes inden den angivne frist. Generelt udleveres kun det materiale, der anmodes om.
Orientering til involveret sundhedsperson, som skal have mulighed for at se sagsmaterialet samt give udtalelse.
Hver enkelt afdeling der er indklaget, fremsender selv materiale og udtalelser.
Afdelingen skal være opmærksom på, om andre afdelinger kan være indklagede i sagen og herefter give Direktionssekretariatet besked herom.
”Ark om sagsmateriale” og ”Ark om udtalelser” udfyldes og sendes til DN på den oprindelige henvendelse.
Fremsendelsesmail og eventuelle udtalelser uden journalmateriale gemmes i Workzone. Det vil fremgå af SP hvilket materiale der er udleveret. Udleveringsnavigatoren anvendes.
Dialogsager:
”Svarskema til dialog” udfyldes og sendes til STPK.
”Ark om sagsmateriale” og/eller ”Ark om udtalelser” sendes til STPK med relevant sagsmateriale hvis klagen opretholdes. Generelt udleveres kun det materiale der anmodes om.
Hvis det ikke har været muligt at afholde dialogsamtale, skal der fremsendes materiale i henhold til, hvad klager har angivet i klageskemaet (Styrelses- eller Disciplinærsag)
Fremsendelsesmail og eventuelle udtalelser uden journalmateriale gemmes i Workzone. Det vil fremgå af SP, hvilket materiale der er udleveret.
”Registrering – dialog” udfyldes og sendes til Direktionssekretariatet.
3. Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) – Tilsynssager
Henvendelser fra STPS modtages og journaliseres i Direktionssekretariatet.
Hospitalet skal levere det materiale der anmodes om, samt svare inden for den oplyste tidsfrist via sikker mail.
Håndtering af STPS-sager i Direktionssekretariatet:
Håndtering af STPS-sager i afdelingen
4. Patienterstatningen (PE)
Henvendelser fra Patienterstatningen modtages og journaliseres i Direktionssekretariatet.
Hospitalet skal levere det materiale der anmodes om, samt svare inden for den oplyste tidsfrist via sikker mail.
Håndtering af sager fra Patienterstatningen i Direktionssekretariatet:
Håndtering af sager fra Patienterstatningen i afdelingen:
Ankenævnet for Patienterstatningen behandler klager over afgørelser fra Patienterstatningen om erstatning for behandlings- og lægemiddelskader.
Håndtering af sager fra Ankenævnet for Patienterstatningen i Direktionssekretariatet:
Håndtering af sager fra Ankenævnet for Patienterstatningen i afdelingen:
5. Aktindsigt
Modtages i Direktionssekretariatet eller direkte i den eller de afdelinger, det vedrører. En mundtlig anmodning skal noteres og dokumenteres.
En anmodning om aktindsigt kan have forskellige afsendere, hvor der gælder særlige opmærksomhedspunkter:
I alle tilfælde gælder, at der ikke skal udleveres mere, end der anmodes om. Ved fuldmagt skal man endvidere være opmærksom på, ikke at udlevere mere, end det, der konkret er givet fuldmagt til. Endvidere opmærksomhed på, at fuldmagten ikke må være mere end 1 år gammel.
Håndtering i Direktionssekretariatet:
Håndtering i afdelingen:
Der er tilfælde, hvor der ikke er tale om en egentlig aktindsigt, men hvor der kan ske udlevering af oplysninger. Herunder nævnes de to tilfælde, der er oftest forekommende:
Retten til aktindsigt i patientjournaler er en personlig ret for den pågældende patient. Retten til aktindsigt gælder for patienten i levende live. Pårørende til afdøde anmoder ofte om aktindsigt i afdødes journal. Ved vurderingen af anmodningen gælder følgende:
Som udgangspunkt er der tavshedspligt, men der kan eller skal videregives fortrolige oplysninger til politiet i følgende tilfælde:
Politiet skal anmodes om at oplyse så præcist som muligt, og gerne på skrift, hvad sagen drejer sig om, hvilke oplysninger de har brug for, og en præcisering af oplysningernes betydning for sagens efterforskning.
Du skal sikre dig, at det er politiet, der retter forespørgslen. Hvis oplysningerne skal gives mundtligt, kan du sikre det ved selv at ringe tilbage til politiet. Hvis oplysningerne skal gives skriftligt, skal du sende oplysningerne til en af politiet oplyst krypteret hovedmail.
Det er ledelsen ellers dennes stedfortræder på afdelingen, der er ansvarlig for kontakten med politiet og skal inddrages i alle afgørelser om udlevering af person- og helbredsoplysninger, som patienten ikke har givet samtykke til.
Ved særlig alvorlig kriminalitet:
Navnlig karakteren af den begåede kriminalitet skal indgå i vurderingen af, om der bør videregive oplysninger til politiet. Politiets oplysninger om sagen skal være så fyldestgørende, at det kan afgøres, om der er tale om alvorlig kriminalitet. Det kan f.eks. være manddrab, seksualforbrydelser, grovere vold m.v., herunder vold mod børn, der giver mulighed for at videregive oplysninger til politiet.
På baggrund af politiets oplysninger skal der foretages en konkret vurdering af nødvendigheden af at udlevere oplysningerne om patienten til politiet. Der skal lægges vægt på, at der bør være en velunderbygget og konkret sammenhæng mellem de ønskede oplysninger om patienten og mistanken om et strafbart forhold af alvorlig karakter.
De hensyn, der taler for videregivelse, må klart overstige hensynet til patientens fortrolighed.
Der må ikke videregives flere oplysninger end dem, politiet har bedt om.
Ved mindre alvorlig kriminalitet:
Der er ikke hjemmel til at videregive helbredsoplysninger m.v. til politiet i de tilfælde, hvor der er tale om mindre alvorlig/grov kriminalitet.
Det er afdelingsledelsens ansvar at sikre kendskab til og implementering af VIP-Instruksen.
VIP: Klager og erstatningskrav, behandling og besvarelse af
VIP: Patienters mistede ejendele - forebyggelse og håndtering
VIP: Dialogsamtaler med patienter og pårørende, håndtering og afholdelse af
VIP: Aktindsigt i patientjournaler
VIP: Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke
Link: Styrelsen for Patientklager (STPK)
Link: Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS)
Link: Patienterstatningen