Udpakning af sterile utensilier

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er alle behandlende læger, jordemødre, sygeplejersker, sygehjælpere og SOSU-assistenter, ansat i Gynækologisk/Obstetrisk afdeling.

Tilbage til top


Definitioner

Ved sterile utensilier forstås materialer som har været igennem en sterilisations proces, hvor levende mikroorganismer er uskadeliggjort.

Utensilier kan være fabriksfremstillede, eller pakkede og steriliserede i sterilcentralen.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Generelt.

Hvis der er en anvisning på pakken, om hvordan pakken åbnes, følges anvisningen altid.

Hjørner af den åbnede pakke må aldrig  "svirpe" tilbage, sker dette vil pakken blive betragtet som usteril, og de fornødne foranstaltninger foretages. 

 

Foranstaltninger hvis sterile utensilier bliver usterile:

Den/de berørte handsker, og/eller andre berørte utensilier, skiftes straks efter berøringen. Har man mistanke om at andre sterile utensilier er berørt, skiftes disse ligeledes.

Observerer andre sundhedspersoner berøringer, som man ikke selv har observeret/mærket, betragtes tingene ligeledes som værende usterilt.

 

Udpakning sterile afdækninger og operationskitler: 

Det kontrolleres om posen/papiret er intakt, og om datoen ikke overskrider udløbsdatoen.

Autoklavetapen  kontrolleres, farveskiftet fra lys til mørk på autoklave tapen, indikerer at bakken har været igennem en sterilisations proces.

Pakken/posen lægges på udpaknings bordet og åbnes helt.

Første lag papir og evt. andet lag papir, åbnes af usteril hjælper, eller den sygeplejerske som skal til at udføre kirurgisk håndvask.

 

Åbning af en container:

De fleste instrumentbakker er placeret i en instrumentcontainer. De grå containere har en grøn stribe på hver side, som skifter til rød, når der trykkes ind på de små "knapper", så containeren åbner.

Låget løftes af mod udpakkeren og lægges herefter under bordet.

 

Åbning af instrumentbakker:

På instrumentbakker der er pakket i sterisheet, kontrolleres det at mærkat passer med det ønskede indhold og om datomærkningen ikke overskrider udløbsdatoen. Papiret skal være tørt og helt.

Bakken udpakkes på et bord, hvor papiret dækker alle kanter.

Autoklavetapen brydes forsigtigt.

Det øverste lag papir trækkes væk fra udpakkeren, de foldede ombuk trækkes til hver side, det sidste lag trækkes mod udpakkeren. Proceduren gentages med det andet lag.

Operations sygeplejersken løfter bakken og kontrollere sterisheeten for eventuelle huller, sammen med udpakkeren. Er der huller, sættes bakken tilbage på papiret, - handsker og evt. kittel skiftes.

Hul i indpakningspapiret markeres med en tegnet ring. Instrumenterne pakkes ind igen og sendes ned sammen med de urene instrumenter.

 

Åbning af "View-pack":

Ved instrumenter der er steriliseret i "view-pack" kontrolleres det at indikator pilen har ændret farve til mørk og at udløbsdatoen ikke er overskredet. Man åbner 1/3 af view-pack posen i et fast greb, således at indholdet bevares sterilt.

Store/tunge ting kan åbnes på samme måde, med et bord som støtte.

 

Åbning af suturer:

Suturer åbnes som "view-pack"

 

Åbning af knive:

Plastik emballagen åbnes som vanligt mellem 2 hænder til 1/3 åbning og den sterile sygeplejerske trækker forsigtigt kniven ud af plastikemballagen uden at røre de usterile kanter.

 

Er man i tvivl om materialet er sterilt, er dette usterilt og der handles derefter.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen har ansvaret for at instruksen er tilgængelig for alle medarbejdere.

Behandlende læger, jordemødre, sygeplejerske, sygehjælpere og SOSU-assistenter har ansvaret for at kende og anvende instruksen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top