Lægerollerne - hvordan læres de?

Vejen til de 7 lægeroller på Amager Hvidovres Børneungeafdeling:

 

Læringen er en aktiv proces, hvor teori og praktiske erfaringer kobles. Afdelingens opgave er at sikre rammerne for koblingen. Uddannelsen i afdelingen er primært bygget op omkring interkollegial sparring knyttet til arbejdsprocesser, der kræver din viden, praktiske færdigheder og holdning. Den stærkeste læring ses ved praktisk involvering med refleksion før og efter. Feedback styrker refleksionen, og den er en afgørende del af fx supervision og vejledersamtale. Vores ønske er, at supervision foregår hos patienten. Du skal bede om feedback, så din kollega ved, at du er interesseret i feedback. Feedback bør tage afsæt i observationer. Den bør rumme anerkendelse af noget der fungerede godt, noget der gerne må være mere af, samt noget der undrer supervisor (fx. hvorfor valgte du at..). I supervision indgår også, at supervisor giver svar og evt. viser hvordan (mesterlære) afhængigt af situationen. Afdelingen tilstræber at integrere mesterlære i vores arbejdsgange. Et alternativ til mesterlære er "peer-based" supervision, hvor en kollega på dit eget niveau går med ind og vurderer patienten, og man reflekterer i fællesskab, assisteret af bagvagten ved behov. Afdelingens uddannelse rummer også katedral undervisning jf. afdelingens undervisning.

 

Klik på rollen, der skal uddybes:

Medicinsk ekspert – lægefaglighed

Kommunikator

Samarbejder

Leder/administrator/organisator

Sundhedsfremmer

Akademiker

Professionel

 

Afdelingens undervisning

Uddannelsesprogrammer

Vejledermøder

Uddannelsesplaner

 

Gennemgang af hvordan lægerollerne tilegnes

Oversigt over primære læringsaktiviteter og kilder til supervision eller feedback

 

Medicinsk ekspert, lægefaglighed:

 

Kommunikator:

 

Samarbejder:

 

Leder/administrator/organisator:

 

Sundhedsfremmer:

 

Akademiker/forsker og underviser:

 

Professionel:

 

Formaliseret undervisning i afdelingen:

 

Supplerende information om afdelingens uddannelse: