Vejen til de 7 lægeroller på Amager Hvidovres Børneungeafdeling:
Læringen er en aktiv proces, hvor teori og praktiske erfaringer kobles. Afdelingens opgave er at sikre rammerne for koblingen. Uddannelsen i afdelingen er primært bygget op omkring interkollegial sparring knyttet til arbejdsprocesser, der kræver din viden, praktiske færdigheder og holdning. Den stærkeste læring ses ved praktisk involvering med refleksion før og efter. Feedback styrker refleksionen, og den er en afgørende del af fx supervision og vejledersamtale. Vores ønske er, at supervision foregår hos patienten. Du skal bede om feedback, så din kollega ved, at du er interesseret i feedback. Feedback bør tage afsæt i observationer. Den bør rumme anerkendelse af noget der fungerede godt, noget der gerne må være mere af, samt noget der undrer supervisor (fx. hvorfor valgte du at..). I supervision indgår også, at supervisor giver svar og evt. viser hvordan (mesterlære) afhængigt af situationen. Afdelingen tilstræber at integrere mesterlære i vores arbejdsgange. Et alternativ til mesterlære er "peer-based" supervision, hvor en kollega på dit eget niveau går med ind og vurderer patienten, og man reflekterer i fællesskab, assisteret af bagvagten ved behov. Afdelingens uddannelse rummer også katedral undervisning jf. afdelingens undervisning.
Klik på rollen, der skal uddybes:
Medicinsk ekspert – lægefaglighed
Kommunikator
Samarbejder
Leder/administrator/organisator
Sundhedsfremmer
Akademiker
Professionel
Afdelingens undervisning
Uddannelsesprogrammer
Vejledermøder
Uddannelsesplaner
Gennemgang af hvordan lægerollerne tilegnes
Oversigt over primære læringsaktiviteter og kilder til supervision eller feedback
Medicinsk ekspert, lægefaglighed:
- Drejer sig om undersøgelse og behandling af patienter (information om forebyggelse), samt din evne til at holde overblik og prioritere.
- Akut behandling af patienter i Børnemodtagelsen. Adgang til supervision ved bagvagt 24-7. I dagtid har bagvagten primært supervisions- og ledelsesopgaver (mesterlære)
- Behandling af patienter i ambulatorium og dagafsnit. Supervision ved læge på bagvagtsniveau i ambulatoriet. Målet er en læge dedikeret til at supervisere 80% af ambulatoriedagene.
- Behandling af patienter i Børnelægevagten med adgang til supervision hos bagvagten.
- Akut behandling af patienter fra fødegang/obstetrisk afdeling og stuegang på neonatalafdeling med adgang til supervision fra speciallæge på tilkald, bagvagt i børneafdelingen eller mellemvagtskollega. Det er kun pædiatriske kursister og introlæger der har selvstændige opgaver på neonatalafdelingen. Læger i almen blok deltager kun i superviseret barselsstuegang
- Superviseret barselsstuegang for læger i almen blok (undersøgelse af raske spædbørn)
- Stuegang i børneafdelingen. Supervision ved speciallæge eller H3 pædiatrisk kursist.
- Patientkonferencer (morgen, middag, ambulatorium), patienttavlemøder, vagtoverlevering (eftermiddag og weekender) og vagtsupervision (25 min før morgenkonference på alle hverdage)
- vagtdefusing efter morgenkonference af pædiatriske kursister, der fungerer som bagvagt (akutpædiater)
- Tilsyn i afsnit for neurorehabilitering (afsnit 123) (supervision ved bagvagt eller neuropædiater)
- Tilsyn i AMA (vurderingssporet) og akutte medicinske skadekald (supervision ved bagvagt)
- Vurdering af prøvesvar. Den nærmeste supervisor har ansvaret for supervision af denne funktion
- Brug af afdelingens behandlingsvejledninger. Gerne før man spørg bagvagten. Når man afviger fra vejledningen bør man argumentere for det (drøft dette med supervisor). Afdelingens vejledninger er også tilgængelige som App (VIP2go)
- Afdelingens formaliserede undervisning
- Læringsværdi af kursus- og kongresaktivitet øges ved forberedelse og efterbearbejdning. Efterbearbejdning foregår fx ved at undervise dine kolleger med kortere indlæg (10-15 min) ved torsdagsundervisning eller "5 min" konceptet mandag eller fredag. Pædiatriske kursister bedes om at rapportere fra deres HU-kurser (3 kursister deler en torsdagsundervisning)
Kommunikator:
- Drejer sig i sin essens om dialogen med patient, pårørende, kolleger og tværfaglige samarbejdspartnere. Basis for dialogen er din evne til se, lytte, forstå og respektere din samtalepartner (den receptive del). Din evne til at formidle trænes i følgende situationer:
- Formidling af faglige problemstillinger til kolleger i forbindelse med råd, supervision, morgenkonference, middagskonference, ambulatoriekonference og vagtoverlevering om eftermiddagen. Man forventes at søge feedback fra relevante parter (kolleger, vejledersamtaler og feedback fra de lange vejledermøder hvert halve år)
- Information af patienter og familier i forbindelse med undersøgelser og behandling. Bed familierne gengive det de har forstået (supervision, vejledersamtale). Den respektfulde dialog med familier (supervision)
- Gode journalnotater (audit med vejleder og supervisor)
- Udarbejde skriftlig patientinformation til afdelingens samling (feedback fra overlæge i afd.)
- Vejlederrollen
- Vejleder- og kommunikationskurser
- Peer-based supervision
- Deltag i den offentlige debat omkring sundhedsfaglige spørgsmål
Samarbejder:
- Denne rolle handler om din evne til at løfte kerneopgaven i fællesskab med patienten, familien og kolleger (mono- og tværfagligt) - at du kender din opgave, og at du kommunikerer
- At indgå aktivt i afdelingens tværfaglige teams og andre grupper, så disse leverer deres kerneydelser (followership, se også ledelse):
- Børnemodtagelsen: patientrelateret team med "din" sygeplejerske og større team med hele holdet, der er på vagt i børnemodtagelsen. Du har rolle i akutteamet, der samles ved modtagelse af kritisk sygt barn. Gentagne tavlemøder i løbet af dagen, hvor arbejdet organiseres og fordeles (børnemodtagelsens læger, plejepersonale og sekretærer ledet af bagvagt og visiterende sygeplejerske)
- Stuegang i 415: med barnets sygeplejerske, tavlemøde om morgenen, sekretærer, psyk-soc team m.fl.
- Neonatalafdelingen: stuegang med barnets sygeplejerske. Vagtfunktionen, der også indebærer samarbejde med fødegang/obstetrisk afdeling og anæstesiafdeing
- Ambulatoriet morgenmøde kl. 8.55 med sygeplejegruppe/sekretærer og øvrige læger i ambulatoriet. Udvalgte lister med yngre læger har sygeplejerske knyttet til listen som hjælper med opgaverne. Opsøgende i forhold til opgaver og læring, når patienter udebliver fra aftaler
- Dagafsnittet: samarbejde med sygeplejerske/SOSU-assistent tilknyttet din liste og de øvrige læger i dagafsnittet, så opgaverne løses i fællesskab. Opsøgende i forhold til opgaver og læring, når patienter udebliver fra aftaler
- Patient empowerment: patient og pårørende-inddragelse. Medvirke til at patient og pårørende kan tage vare på sygdom og sundhed
- Monofagligt samarbejde med andre læger omkring løsning af kerneopgaver (patientbehandling via råd og konferencer) både inden for og uden for afdelingen (kirurger, paraklinikere, anæstesiologer).
- Udviklingsprojekter i afdelingen (arbejdsgrupper, temadage, Uddannelsesteam etc. - se leder/administrator/organisator)
- Afdelingen opfordrer til, at du engagerer dig i udvalgsarbejde fx i Yngre Læger, Yngre pædiatere, Dansk Pædiatrisk Selskab oma., der udvikler dine samarbejdsevner
Leder/administrator/organisator:
- Essensen er at skabe overblik, prioritere, beslutte, tage ansvar, involvere og uddelegere til dem du leder. Giv dine kollegerne noget at vokse af. Ethvert patientforløb skal ledes. Konflikthåndtering (lyt og forstå), patientsikkerhed og kvalitetsarbejde/projektarbejde hører også til rollen
- Træn i at organisere din tid, dvs. afpasse din indsats til den tilgængelige tid, holde tid og aftaler (patienter), møde til tiden (konferencer, møder) og forberede dig på ambulatoriearbejde inden for din arbejdstid (vejledersamtaler)
- Håndtering af stress og konflikter - hvordan konflikt nedtrappes (vejledersamtaler, vagtsupervision, feedback fra kolleger og sygeplejersker)
- Lede vagtsupervision før morgenkonference, samt morgen-, middags- og eftermiddagskonferencer
- Lede tavlemøder
- Lede kliniske teams herunder ”Akutteam”, dvs. at prioritere, planlægge og beslutte ved modtagelse af kritisk syge børn
- Lede børnemodtagelsen herunder styring af patientflow. Hvordan bruges arbejdsstyrken og den enkeltes kompetencer bedst?
- Deltagelse i Uddannelsesteamets arbejde
- Uddannelseskoordinerende yngre læge
- Deltagelse i arbejdsgrupper (fx Ungepaneler, Patientfeedback, struktur af konferencer, arbejdsgange, afdelingens ledelsesgrundlag, Børneafdelingens kvalitetsråd, Trivsel mm.)
- Organisere torsdagsundervisning
- Organisere tirsdagsundervisning
- Organisere master classes
- Tillidsrepræsentant
- Vagtplanlægger for dit vagtlag eller akutvagtplanlægger
- Organisere og lede det ”lange lægemøde” (hvert halve år) og yngre lægemøde (hver 14. dag)
- Administrere kaffe- og gavekasse
- Deltage i ansættelsessamtaler (sammen med overlæger)
- Skrive vejledninger (retningslinjer for behandlinger, procedurevejledninger, arbejdsgangsvejledninger). Forståelse for arbejdsgange og kunne skrive operationelt (afdelingslæge eller overlæge vejleder)
- Aktiv i reservelægerådet, hospitalets videreuddannelsesråd mm.
- Afdelingen opfordrer til, at du engagerer dig udvalgsarbejde fx Yngre Læger, Yngre pædiatere, Dansk Pædiatrisk Selskab oma., der udvikler dine samarbejds- og ledelsesevner
Sundhedsfremmer:
- Motivere familier og patienter i den daglige patientkontakt til sundhedsadfærd (fx vejlede om rygning, kost/overvægt, motion, alkohol, risikoadfærd). Nysgerrighed omkring hindringer for, at forældre tager ansvar for egen og barnets sundhed (supervision og vejledersamtaler). Empowerment.
- Kendskab til screeningsprogrammer (det neonatale screeningsprogram) og vejledning af forældre (supervision ved klinisk arbejde). Afdelingen får henvist patienter, hvor den neonatale screening er positiv, hvor der skal udføres konfirmatoriske tests (der i reglen er negative)
- Screening af patienter i særlige risikogrupper (særligt neonatalafdelingen: HIV, hepatitis etc.)
- Vejledning af familier med allergisk sygdom dækkes via superviseret ambulatorium.
- Forebyggelse af overvægt via superviseret ambulatorium
- At reagere på skade- og sygdomsfremkaldende faktorer. Du indberetter utilsigtede hændelser, bivirkninger og smitsomme sygdomme. Deltager i audits (supervision, vejledersamtaler, vagtsupervision)
- Undervise på Sundhedsdage, ved patientarrangementer og "åbent hus" arrangementer på hospitalet
- Kendskabet til profylaktiske børneundersøgelser, vaccinationer og de sygdomme de dækker. Læs op på dette, så du kan informere relevant og sagligt særligt i relation til vaccinationer.
Akademiker/forsker og underviser:
- Den refleksive tilgang til egen (og andres) praksis. Omsætning af evidensbaseret viden (forskning) til praksis. Livslang læring (ansvar for egen læring; efteruddannelse). At du forpligter dig til at bidrage til et positivt uddannelsesmiljø
- Undervise læger (”5 min”, ”dagens case”, torsdagsundervisning, tirsdagsundervisning, master class)
- Undervise sygeplejersker og jordemødre (programmer for børne-ungemodtagelsens og neonatalafdelingens sygeplejersker, der har stort behov for undervisere)
- supervisere og undervise medicinske studenter i hverdagen (patientkontakt)
- Tutorfunktion for medicinske studenter
- Læger med interesse for forskning, kan henvende sig til en række af afdelingens speciallæger, hvis de ønsker at forske, herunder at skrive fx kasuistik eller statusartikel til Ugeskrift for læger
- Skrive eller opdatere behandlingsvejledninger (overlæger vejleder til dette). Alle vejledninger skal opdateres hvert 2. år.
- Deltage i afdelingens faglige udviklingsarbejde (projekter vedr. arbejdsgange osv.)
Professionel:
- Drejer sig om måden du er læge på. At udfolde lægerollerne i overensstemmelse med vor professions værdigrundlag. Omhu, samvittighed og specifikke pligter. At være professionel er også at balancere arbejds- og privatliv - at tage vare på egen sundhed
- Empatisk med professionel distance i patientkontakten (vejlederobservation af samtaler med feedback efterfølgende, mesterlære)
- Respektfuld og lydhør kommunikation med patienter og kolleger. Du giver og modtager kritik konstruktivt (vejledersamtaler, feedback fra kolleger)
- Bevidsthed om egne begrænsninger. Hvornår har jeg brug for hjælp? (vejledersamtaler, vagtsupervision). "Do no harm"
- Overholder tavshedspligt (vejledersamtaler, supervision)
- Kende relevant lovgivning om unges rettigheder og selvbestemmelse i relation til undersøgelse og behandling (kurser, vejledersamtaler, feedback fra kolleger)
- At du erhverver dig obligatoriske kurser (hjertestop, brand, håndhygiejne, forebyggelse af stikuheld mm)
- At du har styr på dit ”papirarbejde” herunder uddannelsesplan og opnåede kompetencer (dokumentation og progression; vejledersamtaler, uddannelsesansvarlige overlæge), læser og besvarer dine mails, herunder meddelelser og opgaver i Sundhedsplatformen (vejleder)
Formaliseret undervisning i afdelingen:
- Introduktionsprogram på 6 dage
- Teamtræning (1 dag, 10 gange årligt til alle læger hvert 2. år, og nye læger så snart som muligt). Simulationstræning i modtagelse af kritisk sygt barn i Børnemodtagelsen. Simulationerne foregår i Børnemodtagelsens akutrum
- Hjertestoptræning (2 timer) som del af introduktion og igen hvert 2. år
- Simulationsøvelser på neonatalafdelingen (3-4 øvelser over 6 mdr.) og specifik introduktion til neonatalafdelingen (3-4 dage for pædiatriske kursister (N- og H1-forløb) og introlæger)
- Casebaseret undervisning for bloklæger, introlæger og læger i uklassificeret stilling (hel dag 4 gange om året). Del af introduktionsprogrammet, hvorfor nogen får det forsinket. Enkelte får det ikke (målet er mindre end 10%)
- ”Dagens case” på morgenkonferencen (målet er dagligt)
- ”5 min” (mandage og fredage)
- afdelingens sygeste patienter ved speciallæge på morgenkonferencen (tir-ons-tor)
- Tirsdagsundervisning kl. ca. 8.15-8.50 i lige uger
- Børne-røntgenkonference onsdage kl. 8.35 i røntgenafdelingen
- Torsdagsundervisning (45 min hver torsdag uden for ferieperioderne)
- Vejlederkursus på DIMS (2 dage) eller specifikt pædiatrisk vejlederkursus (1 dag). Alle med vejlederfunktion er berettigede til kursus. Man skal være tilmeldt kursus for at være berettiget til vejledertillæg, hvis man ikke har vejlederkursus i forvejen, eller hvis det er forældet (over 5 år gammelt)
- Introkurser (ca. 5 dage per år). Introkurserne er ikke obligatoriske, men det er afdelingens politik at give introlæger fri med løn, så vidt det er muligt i forhold til afdelingens drift.
- Uformelt kursistforum for pædiatriske kursister (ca. x 1 per md.), hvor det diskuteres, hvordan det går med hoveduddannelsen i afdelingen
- "master classes" er frivillig eftermiddagsundervisning med løn i afdelingens fagområder særligt mhp. uddannelsesbehov, der er svære at dække i hverdagen. Organiseres typisk af YL tilknyttet det relevante fagområde
- "Skills training" - lumbalpunktur - for yngre som ældre læger - på fantomer ved ###NAVN### og ###NAVN###. Bliver annonceret per mail i god tid.
- Temaeftermiddage: Afdelingen har 6-7 fagområder, der en gang årligt holder en eftermiddag med tværfaglig undervisning for interesserede læger og sygeplejersker i fagområdet, hvor ambulatoriet typisk er lukket.
Supplerende information om afdelingens uddannelse: