Kursistlægernes uddannelsesforløb på neonatalafsnittet (427)

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Formålet med dette dokument er at give kursistlægen de bedste forudsætninger for et udbytterigt ophold på 427. Formålet med opholdet på 427 er at kursistlægen får et mere indgående kendskab til neonatologien og efter opholdet kan fungere som bagvagt på en børneafdeling uden neonatalbagvagtsdækning.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Forberedelse til opholdet:

 Vi anbefaler at du læser følgende i VIP:

 

Som supplerende læsning for de særligt interesserede anbefales:

  •  Textbook of neonatology, Rennie and Robertson: en omfattende bog om neonatologi. Kan findes online på kb.dk
  • Neonatologi af ###NAVN###: en dansk lærebog om neonatologi
  • Opslag af konkrete tilstande på UpToDate. Gode, pædagogiske gennemgange.

 

Afdeling 427:

Afdelingen består to overlæger og fire afdelingslæger. Derudover er der typisk 2-3 kursister i pædiatri tilknyttet fast i 6 måneder ad gangen. De kursister, der tidligere har haft et neonatalforløb på 6 måneder indgår i afdelingens vagthold. Herud over vil der være introduktionslæger på 15 dages ophold og medicinstuderende.

Der er 21 sengepladser. Vi har mulighed for at have 2 patienter liggende i respirator ad gangen (max et døgn). Derudover fungerer 427 som semi-intensivt afsnit for hele afdelingen for børn under 12 mdr.

 

Forventninger til dig:

  •  At du selv har sat dig ind i hvilke kompetencer, du skal opnå i forhold til din logbog, og at du er opmærksom på, at du får de kompetencer i løbet af dit ophold. Vær gerne opmærksom på hvor mange du mangler, når du er halvvejs igennem dit ophold. Det er ærgerligt at stå og mangle noget den sidste dag på afdelingen.
  • At du har sat dig ind i de VIP-vejledninger, som vi anbefaler. At du spørger, når du er i tvivl, er nysgerrig og åben overfor læring.
  • At du opnår kompetencerne, skitseret i logbogen, og har gennemgået kompetencetjeklisten.

 

Hverdagen på 427:

 Arbejdsdag på 427 forløber typisk som følger:

 Kl. 9.00 Vi mødes ved lægernes arbejdsplads og fordeler stuegangspatienterne og går derefter sammen på barselsgangen og går barselsstuegang.

            

 

Kl. 10.00 Efter endt barselsstuegang begynder vi dagens stuegang på de patienter, som vi er blevet tildelt.

 

Kl. 13.00 Gennemgås stuegangspatienterne mhp. på de udfordringer, der kan opstå i AN vagten. Derudover kan særlige problemstillinger tages op her i fælles forum.

 

Kl. 13.30 Færdiggørelse af stuegang

 

Uddannelsesforløb på 427

I dit forløb på 427 tilknyttes du en neonatalvejleder, som vil være en af de faste speciallæger på afdelingen. Du kommer til at have din indledende samtale med din neonatalvejleder, hvor I bl.a. kan tale om, hvordan du bedst kan opnå dine kompetencer og afklare eventuelle tvivlsspørgsmål. Desuden vil tjeklisten blive gennemgået med dig tidligt i forløbet, så du er forberedt bedst muligt på din første vagt. Derudover har du ved afslutningen af dit ophold en samtale med din neonatalvejleder om forløbet. Det er dit eget ansvar at arrangere både indledende og afsluttende samtale.

Den første dag introduceres du for genoplivningsalgoritme, transport af børn fra fødegang/sectiostue (Giraf) og brug af neopuff. Disse vil blive gennemgået for dig af en af afdelingslægerne/overlægerne på afdelingen.

Derudover vil de første dage bestå af en introduktion af fødegang/sectiostuer, samt hverdagen på afdelingen sammen med en kursist (føl DV).

 

Gode råd til at opnå mest mulig læring

Gennemgå tjeklisten tidligt i forløbet.

Deltag som observatør, i den udstrækning, tiden tillader det.

Brug afdelingens muligheder for fantomtræning, evt. i stille perioder i vagten.

Vi glæder os til at se dig og håber du får en masse ud af dit ophold!

Tilbage til top

 

Bilag

Kompetencetjekliste mellemvagt.docx