Mobning, forebyggelse, håndtering

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Anæstesiafdelingen, Hvidovre Hospital

SOP nr.  258


Målgrupper og anvendelsesområde

Forebyggelse og håndtering af mobning

Formål

Mobbepolitikken handler om de ansattes indbyrdes forhold.

Hvidovre Hospital er en mobbefri arbejdsplads. Mobning er en respektløs adfærd og tolereres ikke. Mobning er uværdigt og det er et fælles anliggende at stoppe mobning. Instruksen beskriver:

 

Omfang

Instruksen er gældende for alle ansatte i Anæstesiologisk Afdeling.

 

Tilbage til top


Definitioner

Definition

”Der er tale om mobning når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis - udsætter en anden/flere andre personer for handlinger, som vedkommende opfatter som sårende, krænkende eller nedværdigende. Handlingerne bliver først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt mod dem”.

Systematikken adskiller mobning fra drilleri og lignende.

Den enkeltes oplevelse kan afvige væsentligt fra andres opfattelse af situationen, og de personer, der er involveret i mobning, vil også ofte opleve årsagerne til mobning forskelligt.

Den mobbedes oplevelse af de krænkende handlinger er centralt for om der er tale om mobning. Oplevelsen skal tages alvorligt, og er udgangspunktet for den videre dialog.

Mobning er alvorligt og ødelæggende for arbejdsglæden, og kan i svære tilfælde være nedbrydende.

Mobning kan handle om konflikter mellem ansatte, mellem ansatte og ledere samt ledere i mellem. Mobning kan også komme til udtryk ved forfølgelse af en kollega eller leder.

Mobning kan forekomme på mange måder, f.eks. bagtalelse eller sladder, nedgørelse eller chikane. Ofte er der tale om uløste konflikter eller trivselsproblemer.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Lokale retningslinier

Udarbejdelse af lokale retningslinier skal medvirke til at:

 

Identificere            

Det er vigtigt at kunne identificere mobningen for at kunne håndtere og forebygge hændelserne.

Vi kortlægger mobningen udfra forskellige parametre:

 

Mobning kan fremgå af:

 

Til yderligere afdækning og registrering af mobning kan følgende forslag til initiativer overvejes:

 

Forslag til initiativer:

 

Forebygge

Ledere og kolleger skal medvirke til at forebygge mobning og øjeblikkeligt gribe ind når det forekommer.

 

Overordnet er dette dog ledelsens ansvar. Konflikter skal tages i opløbet, så de ikke eskalerer.

Hvis man bliver udsat for eller konstaterer mobning kan der rettes henvendelse til leder, netværksperson, AMIR, TR eller anden man har tillid til.

 

Håndtere

Mobning skal håndteres i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, netværkspersoner og konsulenter kan inddrages efter behov.

I tilfælde af mobning skal lederen/medarbejderen:

 

HUSK! Opfølgning på samtaler – vedligeholde samtaler

 

Læring og opfølgning

Det lokale MED-udvalg gør løbende status på hændelserne, følger op på hændelserne og vurderer om der er behov for justering af retningslinierne.

Virksomheds–MED følger udviklingen og vurderer om der er behov for en generel indsats.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Ansvar

Afdelingsledelsen har det overordnede ansvar for:

 

Afdelingsledelsen har i samarbejde med L-MED ansvar for:

 

De ansatte har ansvar for:

 

Personaleafdelingen har ansvar for:

       

Virksomheds-MED godkender instruksen og MED-systemet medvirker til implementering af instruksen.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Referencer:

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

Ingen.

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top