At give alle ansatte i Akutberedskabet indsigt i, hvad stress er, og hvordan stress forebygges og håndteres i Akutberedskabet.
Stress: Ifølge Arbejdstilsynet og Videnscenter for Arbejdsmiljø, er stress ikke en sygdom i sig selv. Langvarig stress er en overbelastningsreaktion, som kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte medarbejders helbred, livskvalitet og arbejdspræstationer. Arbejdsbetinget, langvarig stress er et sammensat problem, der kan have forskellige årsager og udtryk. Næsten alle former for arbejdsbetinget, langvarig stress kan forebygges på den ene eller den anden måde. Som regel vil målet være at reducere de risikofaktorer, der kan føre til denne type stress.
Håndtering
Forebyggelse
Lederen:
Lederen kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:
AMiR:
AMiR kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:
TR:
Tillidsrepræsentanten kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:
Gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde gode samarbejdsforhold på arbejdspladsen
Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen:
Den enkelte medarbejder kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:
Når skaden er sket
Lederen:
Hvis du som leder har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:
AMiR:
Hvis du som AMiR har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:
TR:
Hvis du som TR har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:
Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen:
Den enkelte medarbejder har et personligt ansvar lige såvel som medarbejdergruppen har. Hvis du som medarbejder begynder at blive opmærksom på at du eller din kollega er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress, eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende:
Når en stresssygemeldt medarbejder skal tilbage på arbejde, er det vigtigt, at der ikke lægges et unødigt pres på vedkommende. Ved samtale med medarbejderen om at genoptage arbejdet efter en stresssygemelding, bør der være følgende to fokusområder:
Det kan være en fordel for medarbejderen at starte gradvist op. Du kan finde inspiration til tilbagevendingsforløbet af arbejdsmedicinsk Klinik ved Aalborg Universitetshospital.
Ansvar
Leder, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant indgår i et samarbejde og har et fælles ansvar for at støtte op om den daglige opgaveløsning og trivsel. Derudover har den enkelte medarbejder et personligt ansvar, ligesom at medarbejdergruppen har et fælles ansvar for etablering og vedligeholdelse af et godt psykisk arbejdsmiljø.
Lederens særlige fokusområde
Arbejdsmiljørepræsentantens særlige fokusområde
Tillidsrepræsentantens særlige fokusområde
Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen
Alle ansatte i Akutberedskabet har medansvar for at VIP’en efterleves.
Stressforeningen - http://www.stressforeningen.dk/wp-content/uploads/2019/10/Kotu_VidenOmStress-1.pdf
Arbejdsmiljø i Danmark - https://amid.dk/arbejdsmiljoearbejdet/ny-arbejdsmiljoerepraesentant/viden-om/arbejdsmiljoerepraesentantens-opgaver/
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration - https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress/5-lederens-opgaver-med-stress
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration - https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress
FOA – https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress
REGI – Psykologisk rådgivning for Region Hovedstadens medarbejdere - https://intranet.regionh.dk/regi/personale/arbejdsmiljø-og-trivsel/trivsel-og-psykisk-arbejdsmiljø/Sider/Psykologisk-rådgivning.aspx