Stress, Akutberedskabet

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At give alle ansatte i Akutberedskabet indsigt i, hvad stress er, og hvordan stress forebygges og håndteres i Akutberedskabet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle ansatte i Akutberedskabet.

Tilbage til top

Definitioner

Stress: Ifølge Arbejdstilsynet og Videnscenter for Arbejdsmiljø, er stress ikke en sygdom i sig selv. Langvarig stress er en overbelastningsreaktion, som kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte medarbejders helbred, livskvalitet og arbejdspræstationer. Arbejdsbetinget, langvarig stress er et sammensat problem, der kan have forskellige årsager og udtryk. Næsten alle former for arbejdsbetinget, langvarig stress kan forebygges på den ene eller den anden måde. Som regel vil målet være at reducere de risikofaktorer, der kan føre til denne type stress.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Håndtering

Forebyggelse

Lederen:

Lederen kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:

  • Holde øje med ændringer i medarbejderens adfærd
  • Skabe klarhed over den enkelte medarbejders rolle og ansvar
  • Give medarbejderne konstruktiv feedback og anerkendelse for arbejdsindsatsen
  • Sikre medarbejdernes medindflydelse
  • Sikre en god planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet
  • Være lyttende ved henvendelser fra medarbejdere
  • Indgå aftaler om opgaver, der i videst muligt omfang tilgodeser medarbejderens kompetencer og interesser.

AMiR:

AMiR kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:

  • Kontrollere at arbejdsforholdene er sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
  • Forudse mulige risici, fx ved at iagttage det psykiske arbejdsmiljø, foretage runderinger, være opmærksomme på steder, hvor der kan være behov for særlige fremgangsmetoder eller procedurer. Det kan for eksempel være at deltage i personalemøder, hvor trivsel tages op som fokusområde
  • Komme med forslag til nye initiativer
  • Sikre medinddragelse af og medindflydelse hos medarbejderne
  • Påvirke adfærden hos de ansatte og være gode forbilleder

TR:

Tillidsrepræsentanten kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:

  • Gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde gode samarbejdsforhold på arbejdspladsen

  • I dialog med ledelsen sikre, at der er en organisering af arbejdet og en kultur, der fremmer et godt arbejdsmiljø
  • Sikre en god tone på arbejdspladsen
  • Deltage konstruktivt og løsningsorienteret i dagligdagen

Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen:

Den enkelte medarbejder kan tage medansvar for det psykiske arbejdsmiljø ved at:

  • Holde en respektfuld omgangstone
  • Anerkende andres arbejde
  • Sikre klarhed over egen rolle og funktion
  • Reflektere over egen arbejdsindsats og samarbejdsevne
  • Være klar i forventninger til kolleger mht. samarbejde og kommunikation
  • Bede nærmeste leder og kolleger om hjælp, når der er for mange arbejdsopgaver
  • Tilbyde sin hjælp til andre kollegaer, når de beder om hjælp
  • Være opmærksom på kolleger, der ændrer adfærd ved fx at isolere sig, være grædende, reagerer irritabelt eller aggressivt.

Når skaden er sket

Lederen:

Hvis du som leder har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:

  • Indkalde til en trivselssamtale (jf. håndbog om sygefravær til ledere i Akutberedskabet)
  • Skabe tryghed hos medarbejderen
  • Hjælpe medarbejderen til at få et realistisk ambitionsniveau
  • Genvinde medarbejderens overblik
  • Skaffe hjælp uden for arbejdspladsen
  • Drøfte ressourcer i kollegagruppen, der med fordel kan inddrages, både i forhold til støtte til opgaveløsningen (antal og kompleksitet), men også i forhold til kollegial støtte i en svær periode
  • Aftale om, hvordan du som nærmeste leder støtter bedst op

AMiR:

Hvis du som AMiR har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:

  • Bekymringskontakt
  • Støtte til hjælp
  • Bidrage med omsorg og viden for, hvordan stressrelaterede problemstillinger kan håndteres

TR:

Hvis du som TR har mistanke om, at en medarbejder er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende for at hjælpe den medarbejder:

  • Bekymringskontakt
  • Bisidderrolle ifm. at hjælpe den stressramte medarbejder
  • Støtte den stressramte medarbejder

Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen:

Den enkelte medarbejder har et personligt ansvar lige såvel som medarbejdergruppen har. Hvis du som medarbejder begynder at blive opmærksom på at du eller din kollega er ved at udvikle arbejdsbetinget, langvarig stress, eller hvis du har vished om at det er sket, kan du gøre følgende:

  • Tale med nærmeste leder
  • Sige hensigtsmæssigt til og fra ift. personlige ressourcer
  • Sætte realistiske mål
  • Holde pauser
  • Fortælle dine omgivelser det, når du føler dig belastet
  • Bede om hjælp ved at tale med kollegaer eller AMiR og med nærmeste leder og arbejde på at afbalancere situationen
  • Tale med nærmeste leder om eventuel psykologisk rådgivning til ansatte i Region Hovedstaden

Genoptagelse af arbejde

Når en stresssygemeldt medarbejder skal tilbage på arbejde, er det vigtigt, at der ikke lægges et unødigt pres på vedkommende. Ved samtale med medarbejderen om at genoptage arbejdet efter en stresssygemelding, bør der være følgende to fokusområder:

  1. Arbejdstiden
  2. Opgavekompleksiteten

Det kan være en fordel for medarbejderen at starte gradvist op. Du kan finde inspiration til tilbagevendingsforløbet af arbejdsmedicinsk Klinik ved Aalborg Universitetshospital.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Ansvar

Leder, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant indgår i et samarbejde og har et fælles ansvar for at støtte op om den daglige opgaveløsning og trivsel. Derudover har den enkelte medarbejder et personligt ansvar, ligesom at medarbejdergruppen har et fælles ansvar for etablering og vedligeholdelse af et godt psykisk arbejdsmiljø.

Lederens særlige fokusområde

  • Skal sikre, at arbejdspladsen løser sin kerneopgave og de konkrete arbejdsopgaver. Lederen har samtidigt ansvaret for at arbejdet er tilrettelagt sikkert, sundt og fuldt forsvarligt, hvorfor lederen skal have det overordnede overblik over den enkelte medarbejders og medarbejdergruppens trivsel.

Arbejdsmiljørepræsentantens særlige fokusområde

  • Arbejdsmiljørepræsentanten (AMiR) repræsenterer medarbejderne og bringer deres viden og blik ind i samarbejdet mellem leder, AMiR og TR. AMiR agerer med afsæt i arbejdsmiljøloven, og har også en opgave som ambassadør for et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Tillidsrepræsentantens særlige fokusområde

  • Tillidsrepræsentanten (TR) repræsenterer også medarbejdernes blik i samarbejdet. TR deltager med afsæt i det aftalemæssige grundlag, der er gældende i forhold til løn og arbejdsvilkår i øvrigt.

Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen

  • Den enkelte medarbejder og medarbejdergruppen har et personligt såvel som fælles ansvar for at rette opmærksomhed på at forebygge egne og andres (gruppens) stresssymptomer.

Alle ansatte i Akutberedskabet har medansvar for at VIP’en efterleves.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag