Introduktion på Afdeling GR Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Introduktion på Afdeling GR Inden ansættelsen defineres det, hvem der er medarbejderens nærmeste overordnede og evt. underordnede. Introduktionen skal sikre et grundlæggende kendskab til alle funktioner på afdelingen. Aftalt program til introduktionen bør foreligge før den nye medarbejder starter. Vejledninger gælder ALLE ansatte, også timeansatte medhjælpere og udenlandske medarbejdere der arbejder med forskning over en længere periode, da disse ansatte ofte er på afdelingen udenfor almindelig arbejdstid. Afhængigt af funktionen kan enkelte dele fravælges, undtagen punkterne under 'obligatorisk'. Nærmeste overordnede er ansvarlige for (obligatorisk, minimum): - at udarbejde en stillingsbeskrivelse med særlige arbejdsopgaver og ansvarsområder. Dette gælder alle ansatte, også fondslønnet personale i forskningsprojekter. Der benyttes godkendt skema som underskrives og sendes til personalefunktionen JMC, kopi opbevares hos den personaleansvarlige i sekretariatet GR. Skemaer findes på intranettet under JMC centret, centerinformation, personalefunktionen. https://intranet.regionh.dk/rh/klinikker/juliane-marie-centret/personale-og-arbejdsmiljoe/Sider/stillingsbeskrivelser.aspx - Indhentet dokumentation indsendes via HRU for relevant uddannelse i forbindelse med nyansættelse, samt sendes til personalefunktionen i JMC. - Alle nyansatte skal deltage i elementær brandbekæmpelse og Trykbrand e-læring. - Afhængigt af jobfunktion er herudover en række relevante obligatoriske kurser såsom: f.eks. basal genoplivning/hjertestop, håndhygiejne e-læring, beredskab Kursustilmelding sker via Kursusportalen. - at afholde en medarbejdersamtale inden 3 måneder, derefter én gang årligt. Stillingsbeskrivelsen evalueres, hvis der er behov, og sendes til personalefunktionen JMC. Dokumentation for afholdt MUS-samtale udfyldes og sendes til den personaleansvarlige i sekretariatet GR som sender til HRU. Skemaer findes på intranettet under JMC centret, centerinformation, personalefunktionen. https://intranet.regionh.dk/rh/klinikker/juliane-marie-centret/personale-og-arbejdsmiljoe/Sider/personalefunktionen.aspx#ansaettelse På forhånd planlægges introduktionsprogrammet, som organiseres automatisk via RH/JMC via personaleadministration ved at aftale nedenstående program med de respektive kollegaer. Medarbejderen deltager i den obligatoriske introduktion til JMC og RH. Besked herom sendes til medarbejderen i ansættelsesbrevet. Se nærmere om introduktion til JMC og RH her: https://intranet.regionh.dk/rh/klinikker/juliane-marie-centret/personale-og-arbejdsmiljoe/Sider/introduktion-for-nye-medarbejdere.aspx Lokal introduktion Velkomstmail sendes til medarbejderen indeholdende praktiske informationer samt pjecen ”Velkommen til GR” - Klinikkens opgaver og målsætninger - Klinikkens økonomi - nøgleydelser og personaleressourcer - Kommunikationssystemer inkl. VIP i klinikken (møder, instrukser, opslagstavler mv.) - De(n) ansattes konkrete arbejdsopgaver og arbejdsgange samt dertil relaterede instrukser - Klinikkens retningslinjer for hygiejne herunder retningslinjer for brug af uniform - Klinikkens arbejdsmiljøarbejde inkl. præsentation af arbejdsmiljørepræsentant(er) og rapportering af utilsigtede hændelser - Orientering om patienters klageadgang - Orientering om håndtering af farligt affald, forholdsregler arbejdet med kemikalier, stikskader mv. under hensyntagen til hvilke retningslinjer og procedurer, der er gældende på funktionsmatriklen - Orientering om konkrete politikker og procedurer for infektionshygiejne og kontrol i klinikken - Introduktion til timeregistrering - Forevisning af køkken- og kafferegler/ gavekasse m.m. - Introduktion til RH’s intranet og GR’s website, oprettelse i fælles GR-mail, foto til billedvæg. - Kvalitetshåndbog b) Introduktion i sikkerhed/arbejdsmiljø Forevisning af brandslukningsudstyr, flugtveje (evakuering) Forevisning af affaldshåndtering Forevisning af depothåndtering Introduktion til sikkerhedsprocedurer i laboratorier og på afdeling, inkl. kemidatabaser (ansatte med funktion i laboratorier modtager denne instruktion via deres arbejdsleder) Ansatte med direkte kontakt til biologisk materiale skal evt. tilbydes Hepatitis B vaccination hvis denne ikke haves i forvejen og hvis vedkommende er hepatitis B negativ (dette checkes via blodprøve) c) Rundvisning og præsentation på afdelingen - Forevisning af placering af medicin til anafylaktisk chok/ ventilationsudstyr/ hjertebræt - Oversigt over afdelingens konferencer - Anvisning af kontorplads/arbejdsplads _______________________________________________________________ Derudover bør der tages individuel stilling til om vedkommende også bør gennemgå nedenstående program helt eller delvist Indenfor de 3 første måneder: Introduktion til afdelingens aktiviteter og laboratorier - Hormonlaboratorium inkl. stimulationsrum - Histologi laboratorium og sædbank - Molekylærbiologisk laboratorium - Kemisk-analytisk laboratorium - Sekretariatet: Journalhåndtering, prøvesvar og registrering - Ambulatorium 9541 og sædlab 9532 - Certificering stim. tests, dexa skanning, ultralyd Ekstra Introduktionsprogram for læger Indenfor de første 14 dage: Introduktion til afdelingens pædiatriske ambulatorium - Formiddag: Føl i ambulatorium - Eftermiddag: Introduktion til stimulationstest og vagt Introduktion til afdelingens andrologiske ambulatorium - Formiddag: Føl i ambulatorium - Certificering UL skanning Ekstra Introduktionsprogram for forskere Introduktioner til forskningsprojekter ved seniorforskere og stipendiater Aftale om udførelse aflønnet arbejde på Rigshospitalet underskrives videnskabelige medarbejdere datahåndtering.pdf UloennetarbejdepaaRH.pdf Velkommen_til_afd_GR_2021.pdf Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag