GLO - Serviettælling Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål At alt udpakket røntgenfast materiale, stemmer overens før, under og efter en operation, således at intet materiale utilsigtet efterlades i operationsfeltet. Målgrupper og anvendelsesområde Målgruppen for vejledningen er operationspersonale, som medvirker ved eller udfører en kirurgisk procedure. Definitioner At foretage en optælling efter Sundhedsstyrelsens vejledning for servietter og tamponer, der anvendes i forbindelse med operation, for derigennem at sikre, at det udpakkede røntgenfaste materiale stemmer før, under og efter operationen. Fremgangsmåde Før operationen: Der anvendes ikke røntgenfaste tamponer til afspritning af hud, og disse kasseres umiddelbart efter afspritning. Ved udpakning af sterile fade der indeholder ikke røntgenfast tamponer, kasseres disse inden operationens start. - Optælling af servietter og tamponer foretages af den assisterende operationssygeplejerske sammen med et andet operationspersonale. - Når serviet- og tamponpakker åbnes, kontrolleres, at de er forsynet med røntgentråd og at antallet svarer til det på pakken angivne. - Mærkerne fra de enkelte pakker gemmes. Den assisterende operationssygeplejerske beholder det ene mærke og den usterile hjælper opbevarer det andet mærke og begge holder regnskab med deres mærker. - Det er den assisterende operationssygeplejerskes juridiske ansvar at optællingen stemmer. Gulvassistenten bekræfter i SP. Under operationen: - Hver enkelt brugt serviet / tampon foldes ud med røntgentråd synlig. - Sammen tæller den assisterende operations sygeplejerske og den usterile hjælper 5 servietter/tampon ad gangen. Derefter lægges de 5 talte servietter/tamponer i plastpose som lukkes. - Den usterile hjælper tager et serviet / tampon mærke og klistrer det på posen, denne gemmes indtil sidste serviet / tampon tælling er foretaget. Afslutning af operationen: - Den assisterende operationssygeplejerske og den usterile hjælper tæller brugte og ubrugte servietter og tamponer, ialt 2 gange. 1. Første gang inden fasien lukkes. 2. Anden gang når huden lukkes. - Den assisterende operationssygeplejerske og den usterile hjælper sikrer sig, at antal serviet/- tamponmærker stemmer overens. - Den usterile hjælper tæller antallet af servietter /tamponer som er på servietbordet og den sterile operationssygeplejerske tæller videre, hvor mange servietter/tamponer, der er på assistancebordene, og på lejet. - Ved begge kontroloptællinger oplyses operatøren om, at antallet af servietter /tamponer stemmer. - Hvis der er uoverensstemmelse tager operatøren stilling til det videre forløb. - Hvis den assisterende operationssygeplejerske bliver afløst inden operationens afslutning, skal der foretages kontroloptælling af alt brugt materiale og afløsning foretages først, når alt stemmer. - Det er den assisterende operationssygeplejerskes juridiske ansvar at optællingen stemmer. Gulvassistenten bekræfter i SP. Efter operationen: Det er den assisterende operationssygeplejerskes juridiske ansvar at optællingen stemmer. Gulvassistenten bekræfter i SP. Ansvar og organisering Den assisterende operationssygeplejerske har ansvaret for korrekt optælling af alt udpakket materiale. Hvis der konstateres uoverensstemmelse ved optælling, skal dette meddeles operatøren, der er ansvarlig for, at der tages stilling til det videre forløb. Hvis operatøren finder behov for afvigelser fra gældende regler og rutiner, har operatøren selv det fulde ansvar for kontrolforanstaltningerne. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - Sikkerhed ved invasive og kirurgiske procedurer herunder operation - Bekendtgørelse nr. 451 af 21. maj 2007 om rapportering af utilsigtede hændelser i sygehusvæsenet. - Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) www.dpsd.dk Akkrediteringsstandarder Bilag