Information og vejledning af patient og pårørende Generelt for information og vejledning på Patienthotellet. Patienthotellet informerer og vejleder patienter og pårørende i overensstemmelse med hospitalets målsætning, ydelser og patientgrundlag. Patienthotellet modtager patienter og pårørende fra mange forskellige behandlingsafsnit. Hotelsygeplejersken kan ikke forventes at have de respektive behandlingsafsnits viden om sygdomme, behandling og pleje, og derfor er Patienthotellets information og vejledning af mere generel karakter. Hotelsygeplejersken får sædvanligvis ikke oplysninger om patientens sygdom. Information og vejledning til patienter og pårørende gives i samarbejde mellem personalegrupperne. ALLE personalegrupper må besvare spørgsmål fra patienter og pårørende, såfremt de har den fornødne viden, forudsætning og kompetence hertil. Information og vejledning er en kontinuerlig proces, der skal foregå i hele behandlingsforløbet. En patient skal til enhver tid have mulighed for, at få gentaget eller suppleret den information, der er givet på et tidligere tidspunkt i forløbet. Information skal altid gives på patientens præmisser, og i et sprog der giver mening for patienten. F.eks. at fagsprog omformes til forståeligt dansk. En patient og pårørende skal også informeres uden selv at anmode om det. Patienthotellets opgaver er: - at vejlede og understøtte patienten til at deltage i behandlingen og plejen - at samarbejde med patientens stamafsnit, ambulatorium og/eller strålehal om at give information og vejledning - at understøtte den vejledning, patienten og pårørende modtager i stamafsnit, ambulatorium og/eller strålehal, så de er i stand til at deltage i beslutninger - at medvirke til, at information og vejledning indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at patienten på en meningsfuld måde kan tage stilling til egen situation og behandlingsspørgsmålet - at den, der informerer på bedste vis og måde, må vurdere, hvad der er væsentligt og relevant for patienten at vide - at sikre patienten har forstået information og vejledning. Dette kan gøres ved at spørge direkte, eller ved at patienten refererer egen opfattelse af situationen og, hvad der skal ske - at henvise til diverse informationsmateriale og pjecer, såsom "Patientens rettigheder" - Sygeplejerskerne har "kiggefunktion" i SP,-altså de kan evt. hjælpe en gæst med en plan de har misforstået,-eller de kan f.eks. søge viden hvorfor en af vores gæster ikke er mødt op som aftalt i bookningen. Henvisninger: VIP: Modtagelse af patienter og pårørende - Patienthotellet VIP: Værdier og overbevisning - patientens personlige - patienthotellet