Ernæring- tilbud og omsorg for patienter Formål: At sikre patienter får den kost, som er velegnet for ham eller hende, og som er i overensstemmelse med hans eller hendes kliniske behandling og under hensyntagen til patientens religiøse overbevisning. At reagere på ændringer i patientens ernæringstilstand og behov og iværksætte adækvate handlinger herefter. At støtte og vejlede patienter om kosttilbud. Metode: Stamafsnit eller ambulatorium ordinerer speciel kost med angivelse af: - diætform - tilskudsdrikke med produktnavn, samt daglig mængde indtagelse - sondeernæring med produktnavn, samt daglig mængde indtagelse - ernæringsterapi - fødemiddelallergi - interaktion mell. medicin og fødemidler Ordinationen kan være læge , diætist eller sygeplejerskeordineret og skal være understøttet skriftligt. Hotelsygeplejersken og fastansat køkkenpersonale kan tilbyde frie drikkevarer som flaskevand og sodavand eller anden form for kostsupplement. Dette skrives i køkkennoter. Der kan ikke bestilles special mad som feks keto, da det er en alternativ kostbehandling der ikke understøtter behandlingen. PHO har retningslinier for ernæringstilbud og sammensætter et kosttilbud, som er i overensstemmelse med kostordination. Køkkenpersonalet sikrer rekvirering af ordinerede diæter og enterale ernæringsprodukter, således at patienter tilbydes optimal ernæring Hotelsygeplejerske og køkkenpersonalet samarbejder med stamafdeling og/eller ambulatorium og diætist, om vurdering af ernæringsmæssig risiko og behandlingsindsats, når: - patienten anmoder derom - når stamafdeling eller ambulatorium anmoder derom - hotelsygeplejersken og køkkenpersonalet vurderer, det er nødvendigt - f.eks. ved forværring af synkegener og iøvrigt forværring af almentilstanden Daglig procedure: - hotelsygeplejersken er opmærksom på patienter i kemobehandling og strålebehandling af hoved-halsregion og forespørger specielt disse patienter om særligt kostbehov eller ønsker. - hotelsygeplejerske sikrer, at køkkenpersonalet får ordinationen på sondeernærede patienter, således at det lægeordinerede enterale ernæringsprodukt kan udleveres i den mængde pr. døgn der er hensigtsmæssigt for patienten og dette noteres i køkkennoter på in-house listen. - køkkenpersonalet orienteres om kostordinationer og sammensætter, i samråd med patient, et kosttilbud, som er i overensstemmelse med ordination. - hotelsygeplejerske og køkkenpersonalet vejleder småtspisende patienter om ernæring. - hotelsygeplejerske gennemgår in-houselisten med køkkenpersonalet ca. kl. 17.30 hvis der er patienter med særlige kostbehov Skriftlig information: - Hvis der er specielle forhold køkkenpersonalet skal være bekendt med noteres dette i køkken noter på in-house listen - oplysninger til brug for køkkenpersonalet, såsom hjælp til at tage mad, bære bakke til og fra borde m. m. Tilladelse til spisning på værelset anføres også på in-house listen In- house liste - intern skriftlig information: - patienter i strålebehandling af hoved-halsregion registreres på in-houselisten i noter 1 og noter 2 med symboler HO og HA (hoved og hals) - diabetespatienter registreres i noter 1 med NIDDM (ikke insulinkrævende) eller som IDDM(insulinkrævende) og i noter 2 som diabetes/sukkersyge - i noter 2 påføres, hvis patienten må spise på værelset eller måltidet skal bringes til og fra værelset Sikkerhedstjek efter aftenmåltid: - hotelsygeplejersken gennemgår in-houselisten hver aften ca. kl.19 med køkkenpersonalet om eventuelle patienter, der endnu ikke er fremmødt til middagen - hotelsygeplejersken tager hver aften kontakt til ikke fremmødte patienter, enten telefonisk eller ved henvendelse på værelset. Henvisning: Tværfaglig VIP: Ernæring - politik RH Tværfaglig VIP: Sondeernæring til voksne Tværfaglig VIP: Lægemiddelinteraktioner (der henviser til bilag om føde-lægemiddelinteraktioner) VIP: Enterale ernæringsprodukter - rammer for håndtering, opbevaring og udlevering Pjece : "Tygge - og synkebesvær" Pjece : Velkommen til Patienthotellets Restaurant