BLEG Adgang til medicinrum Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At sikre hensigtsmæssig og ensartet håndtering af adgang til medicinrum, herunder: - At gøre den enkelte medarbejder ansvarlig for udleveret adgangskort/nøgle til medicinrum - At have ensartede arbejdsgange i afdelingerne med hensyn til: - Omgang med adgangskort/-nøgle - Udlevering af adgangskort/-nøgle - Forholdsregler ved bortkomst af adgangskort/ -nøgle - Forholdsregler ved afrejse/orlov Målgrupper og anvendelsesområde Denne vejledning omhandler adgangskort og nøgler til medicinrum på Rigshospitalet, Blegdamsvej. Definitioner Medicinrum: aflåst rum eller skab hvor lægemidler opbevares. Medicinnøgle/medicinadgangskort: nøgle eller kodet personale ID-kort til medicinrum, medicinskab, morfinskab, medicinkøleskab, mm. Personale ID-kort: Personale identifikationskort, der laves i ID-automaten ved ansættelsen med billede, navn, stillingsbetegnelse og afdelingsnavn. ID-kortet fungerer ligeledes som elektronisk nøglekort. ADK adgang: Elektronisk adgangskontrolssystem, der er installeret på Rigshospitalet, Blegdamsvej. ADK adgange er tilkoblet personale ID-kort. Fremgangsmåde Følgende ansatte tildeles automatisk ADK adgang til medicinrum via deres stillingsbetegnelse: - Sygeplejersker (eget kliniksted) - Sygeplejestuderende (alle semestre) (eget kliniksted) - Social og sundhedsassistenter (eget kliniksted) - Social og sundhedsassistentelever (eget kliniksted) - Læger på Neonatal (eget kliniksted) - Farmaceuter og farmakonomer (alle medicinrum) Ansatte, der ikke indgår i ovenstående grupper, kan tildeles ADK adgang til medicinrum, men det forudsætter en skriftlig henvendelse til SEC, Patient og Brugerservice fra den pågældende centerledelse. Centerledelser kan i disse tilfælde kontakte SEC, Patient og Brugerservice på følgende mail ###EMAIL###. Anfør venligst ”Adgang til medicinrum” i emnefeltet. Afdelingsledelser kan derudover rekvirere gæstekort med adgang til medicinrum. Disse kort opbevares og forvaltes af ledelsen på de enkelte afdelinger. Patient og Brugerservice gør opmærksom på, at gæstekort på oversigter over, hvem der i en given periode har haft adgang til et medicinrum, blot vil figurere som Gæstekort XX. Forholdsregler ved bortkomst af personale ID kort, medicinnøgle/-adgangskort: Ved bortkomst meddeler nøgle/-kortindehaver straks dette til områdeledelse/afdelingsledelse, som enten afkoder ID-kortet eller tager stilling til, om låsen skal udskiftes og nye nøgler indkøbes via Center for Ejendomme. Udgiften hertil dækkes af egen afdeling. Ved bortkomst af ID-kort, kan medarbejderen trække et nyt kort, samtidig bliver det gamle kort automatisk spærret. Forholdsregler ved afrejse/ved ansættelsens ophør: ADK adgang: afdelings-/områdeledelse orienterer Patient og Brugerservice, der herefter afkoder ID-kortet. Afdelingens lokale CBAS-ansvarlige har ligeledes mulighed for at fjerne adgangen til medicinrummet i adgangskontrolsystemet ADK. Medicinnøgle: nøgleindehaveren afleverer sin medicinnøgle til afdelingsledelsen/områdeledelsen. Ansvar og organisering - Patient og Brugerservice sørger for, at tilføje ADK adgang til medicinrum på personale ID-kortet i forbindelse med udlevering af personale ID-kort til relevante grupper af nyansatte, jvf. ovenstående. - Afdelingsledelsen/afdelingssygeplejersken har ansvaret for at udlevere 1 stk. nummereret nøgle til nyansat personale på de afdelinger, hvor medicinrum ikke har elektronisk adgangssystem (ADK). - Ved afrejse har afdelingsledelsen/ afdelingssygeplejersken ansvaret for at inddrage enten medicinnøglen eller sørge for, at lokal CBAS-ansvarlig eller Patient og Brugerservice afkoder personale ID-kortet og dermed lukker for adgang til medicinrum. - Nøgle/-kortindehaver er ansvarlig for, at nøglen til medicinrum/-skab opbevares forsvarligt. - Alt personale, der i afdelingen har omgang med medicin, er ansvarlig for at aflåse medicinrummet, når det forlades, såfremt der ikke er andre medicingodkendte tilstede i rummet. - Områdeledelsen/afdelingsledelsen har oversigter over, hvem der har nøgle/adgangskort til medicinrum/-skab. Oversigter kan rekvireres hos Patient og Brugerservice. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag