Omgangsform og omgangstone Personalepolitik Vedtaget på MED-udvalgsmøde 20/6 2011 God omgangstone og omgangsform i Kirurgisk Afdeling C Formål: Hensigten med denne vejledning for god omgangsform og omgangstone er at sikre, at kommunikationen mellem patienter, pårørende og personalet på afdeling C er imødekommende og høflig. Det har stor betydning for afdelingens miljø, hvordan vi omgås patienter, pårørende og kolleger. Omgangsform til patienter og pårørende Første gang man skal præsentere sig overfor en patient eller pårørende præsentere man sig ved fulde navn og stilling. Man aftaler herefter tiltaleform individuelt ud fra, hvad der skønnes passende og patientens præferencer. Ved telefonkontakt oplyser man altid afdeling / afsnit og fulde navn. Imødekommenhed handler om måden, vi tager imod patienter, pårørende og kolleger. Imødekommenhed opfattes som en selvfølge, der især bemærkes, når den ikke er til stede. Negativ oplevelse af vores adfærd og service kan have afgørende indflydelse på patientens vurdering af kvaliteten i behandlingen. Vær derfor opmærksom på din samtalepartner. Det er vigtigt at have øjenkontakt og gerne med et smil. Sig gerne godmorgen til dem man får øjenkontakt med ved fremmøde i eget afsnit om morgenen. Man rejser sig straks, når en person (patient, pårørende, gæst) henvender sig på afdelingens kontor og går vedkommende i møde. Når man taler sammen, står man op, eller begge parter sidder ned. Samtaler, som drejer sig om personlige anliggender, foregår i uforstyrrede omgivelser. Intern personalekommunikation: Omgangstonen blandt personalet skal være venlig og respektfuld. Man taler med hinanden og ikke om hinanden. Uenighed kan ofte udnyttes konstruktivt, men det kræver, at kritik målrettes den konkrete situation og ikke personen. Alle påskønner at modtage ros så husk at give din kollega feedback. I tilfælde af uoverensstemmelse skal dette løses i områder, hvor der ikke er patienter, pårørende eller andre personalegrupper til stede. Støj og afbrydelser Støj på kontorer og i medicinrum og afbrydelser i arbejdsgange kan medføre manglende koncentration, forglemmelser og fejl. Det er vigtigt for arbejdsmiljøet og patientsikkerheden at reducere mængden af støj og afbrydelser. Overvej hvad der har interesse for alle, når man taler på fælleskontorerne og hvad der kan vendes med enkelt kollegaer og om muligt væk fra fælleskontor. Undgå derfor private samtaler og forstyrrende samtaler. Når man modtager telefonopkald fra eksempelvis pårørende. Modtag telefonnummer og lad eksempelvis sygeplejersken / sosu-assistensten ringe den pårørende op, når hun er ledig (og forberedt på sin patients situation). Således bliver hun ikke afbrudt i sit arbejde hos en patient og denne patient kan få sin pleje, stuegang mm uforstyrret. Undgå at forstyrre en kollega i medicinrummet. Det vil oftest kunne vente til medicindispenseringen er færdig. Social snak i medicinrummet skal undgås. Telefonetik Telefoner, der ofte ringer, er med til at afbryde og dermed forstyrre konsultationer, undersøgelser og møder. En passende telefonetik vil spare tid og højne kvaliteten af det arbejde man er i gang med. Ved morgen-, middag- og MDT-konferencer slukkes detc-telefoner. Kun bag- og mellemvagten, vagthavende overlæge og vagthavende leverkirurg har telefonen åben. Overvej nødvendigheden af at medbringe tændt telefon på ambulatoriestuen, endoskopistuen og samtaler. For mobiltelefon henvises til Rigshospitalets politik. Vedlagte filer: Administativ PVI omgangstone.docx