Hygiejne og smittekilder på 2133 Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Urene dialysemaskiner på stuerne: Rengøres af rengøringspersonale i dagstid, samt i afdelingens lukkede periode tidligt om morgenen. Akut: F. eks. ved mellemtider, udføres rengøringen af afdelingens personale. Maskinen vaskes af med en klorklud. Der bruges én klud pr. maskine som smides væk efter brug. ”Ud af huset” maskiner Da vores vandmodulmaskiner skal være tilsluttet vand og strøm om natten (se VIP: Tilkobling og desinfektion af Dialysemaskinerne på 2133) er det sygeplejerskens ansvar at få maskinen med tilbage til afdelingen og sætte den til at varmedesinficere. Dette gælder også i rådigheden! NB! Blev behandlingen gennemført hos en isoleret patient skal sygeplejersken vaske maskine og evt. slanger med Chlor inden maskinen køres tilbage i afdelingen! Rengøring af ilt og sug Ang. rengøring af ilt og sug se VIP: Akutudstyr på stuerne på 2133 Rengøring af blodtryks manchetter Blodtryks manchetter af stof eller nylon med gummidel indeni, som ikke kan tages ud: Blodtryks manchet anvendt på ren arm Afsprittes med 70% hospitalssprit. Tørrer hurtigt, skal ikke hænge til tørre. Begrundelse: Kombinationen af gnidning og fordampning udgør sprittens drabseffekt på mikroorganismer. Blodtryks manchet forurenet med blod/sekret Afvaskes med en Wet Wipe Universal klud eller tilsvarende. Afsprittes derefter med 70% hospitalssprit. Lægges til tørre. Begrundelse: Sprit virker ikke på proteiner som blod, sekret og vævsvæske. Dette fjernes derfor med sæbevand. Sprit udgør en dræbende effekt på resterende mikroorganismer. NB! Blodtryks manchetter, der ikke har gummikerne eller hvor gummikernen kan tages ud kan rengøres/desinficeres i vaskemaskinen. Rengøring af diverse artikler Rulleborde desinficeres med 70% hospitalssprit før hver ibrugtagning. Ved synlig forurening eller mistanke om infektiøst materiale afvaskes først med en Wet Wipe Universal klud eller tilsvarende. SAT-måler, skop, stetoskop, dråbetæller, høretelefoner, kuglepenne, TVfjernbetjening, EKG-apparat, skilletransformator og PDA’er afvaskes med en Wet Wipe Universal klud eller tilsvarende mellem hver patientkontakt. Ved synlig forurening eller mistanke om infektiøst materiale desinficeres efterfølgende med 70% hospitalssprit. Computertastatur, telefoner, mus og laptop afvaskes med en Wet Wipe Universal klud eller tilsvarende efter hver vagt. Staseslange Afvaskes med en Wet Wipe Universal klud eller tilsvarende efter brug/mellem hver patientkontakt. Er den forurenet med blod rengøres den i vaskemaskinen. Plasterruller Skal enten kasseres efter brug eller der rives et par cm af rullen, før den lægges tilbage i skabet. Begrundelse: Undgå smittespredning. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Kilder Se VIP: Håndhygiejne for sundhedspersonale, Uniformsetikette - uniformsregler Akkrediteringsstandarder Bilag