ACC - Arbejdsbeskrivelse for behandlingspersonale i Afsnit for Stråleterapi Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål Formålet med denne vejledning er at give et overblik over de tre arbejdsfunktioner, der varetages af behandlingspersonalet ved acceleratorerne. Målgrupper og anvendelsesområde Behandlingspersonale i Afsnit for Stråleterapi. Definitioner SP= Sundhedsplatformen Fremgangsmåde Sygeplejeopgaverne ved behandlingsapparaterne kan deles op i 3 funktionsområder. I og II som omfatter de behandlingstekniske og sygeplejemæssige funktioner til strålebehandlingen og III, som omfatter de administrative og koordinerende funktioner. Der skal roteres mellem de 3 funktioner, således at den enkelte stråleterapeut kan udføre dem alle. Det aftales ved den enkelte accelerator, hvem der har hvilke funktioner og hvor længe. Afløsning til kaffe- og frokostpauser aftales indbyrdes ved acceleratoren. Opgaver i I’er funktionen. 1. Ved arbejdsstationen til strålebehandling: - Kalde patient frem på skærmen og kontroller CPR nr. og at given dosis og antal fraktioner stemmer overens. Ved gating og exactrac findes patienten frem på gating/exactrac PC’en og CPR nr. tjekkes med treatment PC’en. - Ved nyopstilling og dgl. IGRT kontrolleres at der er lagt set-up fotos ind. - Informere II om hvilken patient, der skal behandles. - Kald patienten ind. Evt. tilkalde portører. 2. I behandlingsrummet: - I samarbejde med II kontrolleres patientens CPR.nr. op imod data på skærmen i behandlingsrummet. - Ved nyopstillingen: Behandlingsområdet identificeres i samarbejde med II på baggrund af patientens udsagn og data i journal og behandlingsskema. Der signeres på forsiden af behandlingsskemaet. - I samarbejde med II lejre patienten til behandlingen. - I er medansvarlig for korrekt lejring af patienten samt korrekt indstilling af accelerator og leje. - I er medansvarlig for at dosisplan og evt. behandlingsblokke og bolus er i overensstemmelse med det i behandlingsskemaet angivne. - Sidste person ud af behandlingsrummet sikrer sig, at der ikke befinder sig andre end patienten i behandlingsrummet og trykker på time-delay kontakten. 3. Ved nyopstilling uden forhåndsgodkendelse - Der tages set-up fotos. - Læge tilkaldes mhp. godkendelse af fotos. - Lægen signerer set-up foto/oplæg i Offline Review. 4. Ved forhåndsgodkendelse / nyopstilling - Der tages set-up fotos. - Fotos forhåndsgodkendes af I i samarbejde med II. Der tages fotos og lejet flyttes indtil pt. ligger indenfor den gældende tolerance. - Behandlingsfelternes form kontrolleres visuelt med MLC-opsætningen før behandlingen gives, ikke muligt ved IMRT og RA. - Patienten behandles ved korrekt lejring. - Læge og fysiker signerer for godkendelse i Offline Review. 5. Udførelse af strålebehandling: - Starte behandlingen. - I overvåger, at acceleratoren kører korrekt. - Når gantry betjenes udefra skal man være særlig opmærksom på risiko for kollision. Obs. I’er må ikke forlade sin plads under behandlingen. 6. Efter strålebehandling: - Lukke patientens behandlingsplan. 7. Andre funktioner: - Ved arbejdets afslutning slukke for skærme, laser og diverse computere. - Deltage i oprydning ved acceleratoren og ved arbejdsstationen. - Dokumentere bivirkninger, sygepleje og medicin i SP Opgaver i II’er funktionen. 1. Opstilling ved strålebehandling: Udføre diverse opstillingsfunktioner: - Montering af fiksationsudstyr samt tilbehør på lejet - Lægge bolus, voks, tape etc. frem. - Gøre klar til evt. hud/sårbehandling. - Forberede evt. forflytning af patient vha. portører. - I samarbejde med I kontrollere patientens CPR.nr. op imod data på skærmen i behandlingsrummet. - I samarbejde med I lejre patienten til behandlingen. - Ved nyopstilling: Behandlingsområdet identificeres i samarbejde med I på baggrund af patientens udsagn og data i journal og behandlingsskema. Der signeres på forsiden af behandlingsskemaet. - II er medansvarlig for korrekt lejring af patienten samt korrekt indstilling af accelerator og leje, samt identifikation af at behandlingsområdet er korrekt. - II er medansvarlig for evt. behandlingsblokke og bolus er i overensstemmelse med det i behandlingsskemaet angivne. - Sidste person ud af behandlingsrummet sikrer sig, at der ikke befinder sig andre end patienten i behandlingsrummet og trykker på time-delay kontakten. 2. Under strålebehandling. - Overvåge patienten via skærme og samtaleanlæg. - Ved nyopstillingen: Ved patienter der lejeres på breast-board og skal have RA-behandling, køres dry-run inden CBCT og inden behandlingsstart. Ved mammae-ptt. køres gantry til 1. felt inde i rummet. Tjek at gantry ikke kolliderer med patient, leje eller fiksation. Er der risiko for kollision ændres tolerance-tabellen til Manuel og feltrækkefølgen ændres, hvis det findes hensigtsmæssigt for de efterfølgende behandlinger. Bemærkninger noteres i behandlingsskema og setup-note. 3. Efter strålebehandling. - Når behandlingen er færdig, rejser II sig som den første, åbner døren til behandlingsrummet og går ind til patienten. - Patienten spørges om evt. bivirkninger og informeres om evt. ambulatorie tid, blodprøvetagning mm. - Der gøres derefter klar til næste behandling. 4. Andre funktioner. - Dokumentere bivirkninger, sygepleje og medicin i SP - Krydse patienter af på behandlingslisten - Rydde op i behandlingsrum. Sygeplejeopgaver i III’er funktionen. 1. Modtagelse af nye patienter Før information til patient og evt. pårørende: - Mødeseddel – tjek ARIA for antal fraktioner - Udfylde forside i behandlingsskema – tlf.nr. osv. - Informere og dokumentere i henhold til skabelon for patientinformation i SP samt vejledningen ACC - Patientinformation, guide til samtale. Efter information: - Deltage i nyopstilling - Dokumentation i SP - Opdatere kørselskortet, der er i receptionen: - Feltet med slutdato udfyldes - Er der sket ændringer siden patienten var til planlægning, skal det anføres. 2. Klargørelse til 1. strålebehandling Behandlingsskemaet konferencegodkendes og skal være tjekket og klargjort fra dosisplanlægning og fysiker senest 2 timer før planlagt behandlingsstart. Skemaet tjekkes efterfølgende ifølge afdelingens instruks ACC - Behandlingsskema, kontrol før nyopstilling 3. Andre funktioner - Hjælpe til i funktionsområde I og II ved behov. - Sikre at patienterne sættes på fysikergodkendelse i henhold til gældende retningslinjer og noterere datoerne på forsiden af skemaet, når de er booket. - Daglig rapport - Passe telefon. - Bestille lægebesøg via best/ord i SP; akut lægebesøg via telefon. - Tjek SP når patienten har været i ambulatoriet. - Iværksætte nye ordinationer. - Ajourføre patientstatus i Patient Manager – notere hvilken afdeling patienten er indlagt på og om patienten skal hentes af portør. - Afløse i funktion I og II ved frokost, kaffe mm. - Kontrollere at given dosis + slutdato er korrekt ved sidste behandling. Afslut behandlingsplanen i Treatment Preparation. - Efter sidste behandling lægges behandlingsplanen i et chartek, der lægges til afslutning hos sekretær. - Tilkalde læge og andre (personale fra CT-scanner, mould, tekniker eller fysiker) ved behov. - Hjælpe patienter med af- og påklædning, forbindingsskift, toiletbesøg, forplejning, observation, tale med pårørende etc. - Bestille blodprøver i henhold til behandlingsregime. - Opfølgning på prøvesvar i henhold til instruksen ACC - Undersøgelsessvar i Afdeling for Kræftbehandling, Afsnit for Stråleterapi, håndtering af - Bestille transport via ”Patientkørsler”. Opdater liggende kørsler, når patienten er afhentet. - Ved manglende afhentning af patient ved afdelingens lukketid følges instruksen: AMB, ACC, SCAN - Afhentning af patienter ved arbejdstidsophør - Kontakt til stamafdeling, hotel eller andet opholdssted for patienten. - Formidle kontakt til socialrådgiver, diætist, hjemmesygeplejerske, tolk osv.. - Før weekend og helligdage fordeles skemaer og fiksationsudstyr til de behandlende acceleratorer. - Oprydning i omklædningsrum. Fællesfunktioner - Daglig klargøring ved acceleratorerne. - Løbende gennemgang af patienter incl. nye patienter. - Dokumentere bivirkninger, sygepleje og medicin i SP - Udskrive Machine Schedule til næste dag, evt. til flere dage. Føre ambulante tider mm. på. - Være opmærksom på boostplaner og at disse bliver klar i god tid. - Verificering af ExacTrac systemet på acceleratorer hvor det anvendes. - Daglig QA og laser tjek. Ansvar og organisering Den kliniske gruppe har ansvar for revision og formidling af denne vejledning. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag