RHEA behandling i Neonatalklinikken Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At alle ansatte i Neonatalafdelingen og rengøringsafdelingen kender til arbejdsgangen med rumdesinfektion i forbindelse med ophævelse af isolation og slutrengøring efter patietner med multiresistentebakterier ex MRSA og VRE. Målgrupper og anvendelsesområde Alle ansatte i Neonatalafdelingen og rengøringsafdelingen. Definitioner RHEA: Maskine der forstøver brintoverilte (hydrogenperoxid) og pereddikesyre og derved uskadeliggør mikroorganismer og sporer. Kan ikke anvendes til papir og stof, eksempelvis gardiner og møbler med stofbetræk. MRSA:Methicillin Resistente Staphylococcus Aureus VRE: Vancomycin-resistant Enterococcus Fremgangsmåde Efter endt isolation med ex. MRSA, VRE følges følgende procedure for at sikre desinfektion af sengestuen. Sygeplejerskerne i afdelingen sørger for: - Dyner og puder lægges i vasketøjssæk, som lukkes på stuen og lægges i affaldsrum. - Sengelinned, patientbeklædning og øvrige tekstiler lægges i vasketøjssæk, som lukkes på stuen og lægges i affaldsrum. - Æsker med engangshandsker smides ud i sort sæk. - Sugekathetre udsmides og beholder lægges til vask i skyllerummet. - Engangsventilationsposer og engangsmasker smides ud i sort sæk. Ting der skal forblive på stuen: - Madrassen på voksenseng lægges op på den ene opslåede sengehest, så madrassen ikke ligger fladt på sengen. - Madrassen på vuggen lægges op på den ene opslåede side, så madrassen ikke ligger fladt på sengen. - VUGGEN VASKES MED VAND OG SÆBE (få driftsassistent til dette INDEN RHEA) - Alle lågerne på kuvøsen åbnes. - KUVØSEN VASKES MED VAND OG SÆBE (få driftsassistent til dette INDEN RHEA) - Lænestole forbliver på stuen. - WOW tømmes for papirer og mapper og bliver på stuen. - Brugte slanger fra respirator smides ud i sort sæk, respiratoren og ledninger rengøres med grønne wet wipes. Respiratoren bliver på stuen. - Brugte slanger fra fugter smides ud i sort sæk, fugteren og ledninger rengøres med grønne wet wipes. Fugteren bliver på stuen. - Pumpe racks rengøres med grønne wet wipes, lågerne åbnes og forbliver på stuen. - Dropstativer rengøres med grønne wet wipes og forbliver på stuen. - Brugte slanger fra Neopuff smides ud i sort sæk og rengøres herefter med grønne wet wipes. Neopuff forbliver på stuen. - Alle røde ledninger samt kabler rengøres med grønne wet wipes, herefter bindes alle ledningerne op således de ikke rører gulvet. - Alle skabe og skuffer tømmes og engangsmateriale udsmides i sort sæk, skufferne lades stå åbne. - Blåt sengebord tømmes og skufferne lades stå åbne. - Forældreskabe tømmes og lågerne skal stå åbne. - Ambu pose bliver hængende i lukket pose hvis ikke den har været i brug. Er den brugt skal den smides ud i sort sæk. - Isolationsskilt forbliver på døren til sengestuen. - Der anvendes grønne wet wipes, da de indeholder vand og sæbe. Sæbe og vand fjerner fedt og snavs og eventuelle bakterier. RHEA behandlingen desinficerer efterfølgende og der skal derfor ikke anvendes blå wet wipes efter rengøring. - Kollega tjekker at ovenstående er udført. Vedhæftede tjekliste anvendes. - Ringer til Rengøring på telefon 5-1560 eller 5-1561 alle hverdage indtil kl. 17, og i weekenden indtil kl. 14 og bestiller RHEA behandling. Rengøringspersonalet: - Rengøringspersonalet udfører en grundig rengøring på alle flader, i skabe, skuffer og voksenseng med værnemidler på. - Ventilationskanaler og vinduer skal tapes til. - RHEA behandlingen sættes igang. - RHEA maskinen larmer i 30 minutter. Herefter er den stille. - Døren til sengestuen tapes til når stuen forlades. Efter RHEA behandlingen (3-4 timer) - Tape fjernes fra stuen. - Brintoverilte koncentrationen måles og når den er under 1 PPM er rummet klar til brug. Efter RHEA behandlingen sørger sygeplejerskerne for at: - Isolationsskiltet fjernes fra døren. - Der dokumenteres at der er blevet RHEA behandlet på seddel hos koordinator. - Vugger og kuvøser køres i skyllerum og der lægges skilt på med isolation. Disse bliver her grundigt rengjort af service-personalet. - Der redes op til ny patient. Udstyr der ikke skal anvendes sættes på plads i depot. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Rumdesinfektion Bilag Tjekliste til sygeplejersker før RHEA behandling kan udføres.docx