MinPlan Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Sygeplejersker ansat i Neonatalafdelingen Definitioner MinPlan: er en APP, som downloades af medarbejderen, hvor de kan ønske og skrive kommentarer til vagtplanlæggeren. Vagtplanlægger: det er en af dine assisterende afdelingssygeplejersker som sidder med vagtplanlægning. Leder: det er din oversygeplejerske eller den assisterende afdelingssygeplejerske. D: dagvagt – 07:00-15:15 A: aftenvagt – 15:00-23:15 eller 14:00-22:15 N: nattevagt – 23:00-07:15 Fremgangsmåde Baggrund: Afdeling for Intensiv behandling af nyfødte og mindre børn, har en målsætning om at udvikle det bedst mulige fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Vi ønsker en vagtplanlægning i afdelingen, som tager hensyn til den enkeltes sygeplejerskes vilkår og behov. Vi lægger vægt på individuelle hensyn og særlige forhold såsom ændrede livsvilkår – under hensyntagen til teamets sammensætning, som er en varierende størrelse og samtidig hensyntagen til driften i afdelingen. Vagtplanlægning ser vi som et fælles ansvar, og forventer løbende dialog med den enkelte sygeplejerske. Vagtplaner: Vi udarbejder 6 ugers vagtplaner ad gangen. Vagtplanen er færdig senest 4 uger før. Når en vagtplan er færdig, kan den ses i ”MinPlan”. Du skal altid checke den udprintede vagtplan, som findes på koordinatorpladsen. Dette for at undgå misforståelser. Ved enhver ændring i vagtplanen f.eks. ved vagtbyt, skal du igen tjekke den ud printede vagtplan. Normperiode: Normperioden er på 18 uger. I den periode skal hver enkelt sygeplejerske yde de antal timer, som de er ansat til. Ex 37 t x 18 = 666 timer. For hver helligdag der er i en normperiode, nedskrives normtimerne med 7,24 timer for sygeplejersken på fuld tid (37 timer/ugen). Det reduceres tilsvarende med timeantallet, efter ens ansættelsebrøk. I ”MinPlan” kan man se hvor mange normtimer, den enkelte skal arbejde i en pågældende normperiode. Normtiden er nedskrevet i ”MinPlan”, såfremt der er helligdage. Normtimeregnskabet skal balancere helt i nul. Ved den sidste 6 ugers vagtplan i en normperiode, sættes sygeplejersken helt i nul. Det betyder, at der kan forekomme vagter af længere eller kortere varighed. Hver derfor ekstra opmærksom på mødetider i disse 6 uger. Det vil også kunne ses i "MinPlan” og i den ud printede plan i teamet. Antal vagter/arbejdsdage på 6 uger ###TABEL_1### Weekender: Sygeplejerskerne arbejder hver 3. weekend. Hver weekend skal bestå af 3 vagter på 8,25 timer fra fredag aften til søndag nat (begge incl). Du arbejder 21 weekend-vagter på 18 uger, hvilket svarer til hver 3. weekend samt en ekstra weekend på hver 3. plan. Eksempler på 3 weekendvagter: av-av-av nv-nv-nv av-dv-dv dv-dv/nv Der arbejdes 2 planer med 2 weekender og en plan med 3 weekender. I samråd med den assisterende afdelingssygeplejerske kan du få 12 timers weekender, så arbejder du hver 3. weekend vekslende mellem D12 og N12. Ved D12 er det fredag-søndag kl. 07:00-19:00. Ved N12 er det fredag-søndag kl. 19:00-07:00 Der hænger en weekendoversigt i hvert team, kan også tilgås på P-drevet, så hver sygeplejerske har overblik over sine weekender og ekstra weekend. Weekendoversigten justeres løbende efter teamets sammensætning. Check derfor weekendoversigten inden du lægger din vagtplan og inden en plan låses. Weekendoversigten er gældende. Planlægning i ”MinPlan”: Du tilgår vagtplanlægningssystemet via appen ”MinPlan”, hvor du kan lave din vagtplan løbende. Skriv i ”MinPlan” hvis du har særlige ønsker. Husk at lave kommentarer, så vagtplanlæggeren kan se hvorfor. Hvert team oplyser en dato for sidste frist af ønsker til en pågældende vagtplan. Inden den dato skal alle sygeplejersker have lagt deres plan ind i ”MinPlan”. Du har 12 fridage på 6 uger. Den enkeltes arbejdsweekender fremgår af weekendoversigten, som er tilgængeligt i hvert team. Inden du lægger evt. ferie, og kursus ind, skal det være aftalt mellem sygeplejersken og din vagtplanlægger eller leder. Der kan vælges mellem følgende vagttyper: D (kl 0700-1515) D1 (kl 0700-1500), skal du bruge ved D/N D2 (kl 0715-1515), skal du bruge ved A/D D12 (0700-1900) – efter fast aftale med assisterende afdelingssygeplejerske A (1500-2315) A14-22 (evt 1400-2215: én spl pr vagt) N (evt 2200-0615: én spl pr vagt) N12 (kl 1900-0700) – efter fast aftale med assisterende afdelingssygeplejerske Vigtige ønsker: Brug kommentarfeltet til vagtplanlæggeren, ved særlige hensyn. Eks. ved en dagvagt, kan du i kommentarfeltet skrive ”ikke aftenvagt” eller ”møde i smertegruppen” el. ligne. Vagtplanen udkommer senest 4 uger før påbegyndelse. Rulleplaner: Du er velkommen til at have en rulleplan. Kom med et forslag til et rul, som vagtplanlæggeren kan lægge ind i systemet og som ruller ud for hver 18 uger. Husk at tilpasse dit rul hver 6. uge med specifikke ønsker, kursus, ferie, afdelingens behov og kollegaers behov. Sommerferie: Senest i januar ønskes sommerferie på den ophængte sommerferieønske-skema i hvert team. Teamledelsen afgør hvor mange kan være på ferie samtidig. Sommerferieperioden er fra 1/5 – 30/9. Det tilstræbes at sprede ferien ud over hele sommerferieperioden. Sommerferien aftales med oversygeplejersken eller den assisterende afdelingssygeplejerske. Ferieweekender erstattes med en anden weekend, som skal arbejdes på et andet tidspunkt i samme plan. Vi vil gerne give frihed i alle weekender omkring ferie, som man så bare arbejder i andre weekender i sommerferieperioden. Restferie Skal aftales med oversygeplejersken eller din vagtplanlægger. Inden sommerferie indgives ønsker for restferie på ferieønske-skema. Restferie der ikke er ønsket eller planlagt, aftales løbende med assisterende afdelingssygeplejerske. Jul/nytår Det aftales det pågældende år, hvordan jul/nytår planlægges og det vurderes fra år til år med et min. antal vagter i jule– og nytårsperioden. Der gives ikke ferie i ugerne 51, 52, 53 Jule- og nytårsplanen foreligger midt oktober. Forårets Helligdage. Der er 6 helligedage om foråret: Skærtorsdag, Langfredag, 2. påskedag, Store bededag, Kristi himmelfartsdag, og 2. pinsedag. Hver sygeplejerske skal arbejde 3 af forårets helligdage. Lønregistrering Hver uge fører sygeplejesekretær løn fra foregående uge, som efterfølgende tjekkes af din assisterende afdelingssygeplejersken. Der er arbejdstidsregistreringer i hvert team til at føre ændrede arbejdstider, som OA eller ligne ind. Har man en sjælden gang glemt at påføre noget fra en anden uge, kan det skrives ind i arbejdstidsregistreringen, her kan lægges en besked med navn og dato for det glemte. Vagtbyt med kollega: Du er velkommen til at bytte vagter med kollegaer under hensyn til kompetence, overenskomst og normtid. Ved kollega-byt skal du lave en bytteseddel, hvor begge jeres ønsker fremgå. Det er vigtigt, at I laver et byt begge veje, så jeres normtimer stemmer. Byttet skal godkendes af en leder. Når byttet er godkendt, registreres det i vagtplanen af lederen. Det er vigtigt, at du tjekker vagtplanen efterfølgende for at undgår misforståelser. Omsorgsdage Vi anbefaler, at omsorgsdage ønskes med i vagtplanen eller fremkommer med en forespørgsel om afholdelse af omsorgsdag på en dag, hvor der er ekstra ressourcer til stede. Sygeplejersken er selv ansvarlig for planlægningen, og de bortfalder hvis de ikke er afholdt. Som udgangspunkt kan der ikke afholdes omsorgsdage i december. Senior ordning I forbindelse med medarbejderudviklingssamtalen tilbydes sygeplejersker over 60 år, en seniorsamtale. Formålet med en seniorsamtale er i god tid at sætte fokus på ønsker og forventninger til arbejdslivet samt eventuelt timeantal og arbejdsopgaver. Der udbetales automatisk seniorbonus med lønnen, og det fremgår af lønseddel for januar måned, medmindre du ønsker (og indenfor fristen har valgt) en anden ordning. Hvis du ønsker at veksle din seniorbonus til seniordage, skal du orientere din leder om det, og udfylde "Skema til veksling af seniorbonus", som efterfølgende gives til din leder, som sender det til din kontaktperson i Løn- og Personaleadministration, Center for HR senest den 1. oktober i kalenderåret forud for udbetalingstidspunktet. https://intranet.regionh.dk/rh/personale/min-ans%C3%A6ttelse/seniorer/Sider/seniorbonus.aspx?rhKeywords=Skema+til+veksling+af+seniorbonus Graviditet I afdelingen for intensiv behandling af nyfødte og mindre børn, ser vi en fælles interesse for, at din graviditet forløber så smidigt som muligt. Assisterende afdelingssygeplejersken indkalder den gravide til en graviditetssamtale med en gennemgang af arbejdsopgaver (arbejdspladsvurdering – APV), vurdering af risici og nødvendige hensyn og afdækning af evt. bekymringer. Det afklares om du pga. graviditeten har behov for særlige hensyn på arbejdet. Desuden tilbydes opfølgende graviditetssamtaler efter behov. Den gravide afleverer dokumentation for datoen for forventet fødsel, fx i form af vandrejournal. Senest 8 uger efter fødslen af barnet skal du give din leder besked om, i hvilket omfang du ønsker at gøre brug af din ret til orlov, samt hvornår du forventer at genoptage arbejdet. Du kan læse mere om mulighederne for afholdelse, udskydelse og forlængelse af orloven i Region Hovedstadens vejledning om barsel og adoption. https://intranet.regionh.dk/rh/personale/min-ans%C3%A6ttelse/b%C3%B8rn-og-familie/Sider/graviditet-og-adoption.aspx?rhKeywords=Barsel Opdateres igen efter overgang til Optima, ultimo 2023 Ansvar og organisering Klinikledelsen Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag