GLO COPM (Canadian Occupational Performance Measure) - Ergoterapeutisk undersøgelse Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål At identificere problemområder indenfor aktivitetsudførelse, der foregår i dynamisk samspil mellem mennesket, aktiviteten og omgivelserne. Undersøge patientens egen oplevelse og vurdering af aktivitetsproblematikker indenfor egen omsorg, arbejde og fritid opstået efter sygdom eller traume. At vurdere hvordan patienten prioriteter sine daglige aktiviteter. At vurdere udførelse og tilfredshed i forhold til disse problemområder mhp. behandlingsplanlægning og målsætning. At måle ændringer i klientens opfattelse af egen aktivitetsudførelse i løbet af den ergoterapeutiske interventionen. At have et redskab til efterfølgende prioritering og observation af patientens aktivitetsudførelse. At efterfølgende prioritere træningsindsats ud fra patientens præferencer. Målgrupper og anvendelsesområde Ergoterapeuter fra Rigshospitalet som vurderer og genoptræner både indlagte og ambulante patienter. Definitioner Ergoterapeutisk undersøgelse: Ergoterapeuten undersøger patientens ressourcer / vanskeligheder med aktivitet og deltagelse mhp. at øge patientens funktionsevne og funktionsniveau. Fokus er på 1) hvilke aktiviteter patienten oplever som betydningsfulde, og nødvendige, 2) patientens udførelse af aktivitet samt 3) patientens egne forudsætninger fysisk, psykisk og socialt for aktivitet. COPM: Standardiseret ergoterapeutisk undesøgelses og vurderings redskab. COPM er gældende for patienter med forskellige former for funktionsnedsættelser uanset alder (Law et al., 2000). Forskning viser, at COPM ikke er velegnet til patienter med lav indsigt som følge af kognitive problemer (Parker & Sykes, 2006). Aktivitetsproblematikker: Daglige aktiviteter, der er vanskelige at udføre tilfredsstillende. (Law et al., 2015) Egen omsorg: Inkluderer personlig pleje, funktionel mobilitet og det at klare sig som forbruger og samfundsborger. (Law et al., 2015) Arbejde: Inkluderer lønnet/ulønnet arbejde, husarbejde og omsorg, Leg/skole/uddannelse. (Law et al., 2015) Fritid: Inkluderer stille fritidsaktiviteter, fysisk krævende aktiviteter og sociale aktiviteter. (Law et al., 2015) Aktivitetsudførelse: Refererer til evnen til at opfatte, ønske, genkalde, planlægge og udføre roller, rutiner, opgaver og delopgaver med henblik på at opretholde egenomsorg, arbejde, fritid og hvile i forhold til krav i de indre og ydre omgivelser. (Chapparo & Ranka, 1997). Fremgangsmåde Det er en faglig vurdering hvorvidt og hvornår COPM udføres. Lægen kan efterspørge COPM og der drøftes i tværfaglige teams hvorhvidt det er meningsfyld at udføre COPM. COPM er udviklet til resultatmåling og skal som sådan anvendes ved starten af den ergoterapeutiske intervention og igen med passende intervaller, som det besluttes af patienten og ergoterapeuten. Ved akutte vurderinger og kortvarige forløb benyttes COPM som hovedregel ikke, da patienten skal have praktisk og reelt erfaring med udførelsen af en given aktivitet. COPM udføres som et semi-struktureret interview og en struktureret scoringsmetode, for at opfange patientens opfattelse af ændringer i aktivitetsudførelsen over tid. Interviewet udføures af ergoterapeuten i dialog med patienten som den, der identificerer aktivitetsproblematikkerne. Dokumentation af interviewet overføres til det fortrykte 4 siders COPM skema og dokumenteres i patientjournal (vurderingsskema) samt genoptræningsplan ved udskrivelsen. Ansvar og organisering COPM kan udføres af alle ergoterapeuter ansat i Afdeling for Ergo- og Fysioterapi, Rigshospitalet. Ergoterapeuter har som udgangspunkt forståelse for den teoretiske model på hvilken undersøgelsen er baseret og forståelse for vigtigheden af interview teknik samt forståelse for scoringsskalaerne og hvordan resultaterne tolkes (Parker et al., 2006). Hvis ikke så bliver en nyansat ergoterapeut introduceret i dette. Forudsætningerne for at bruge COPM er adgang til manualen for COPM som ligger i papirform i Team 3 Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil COPM er et standardiseret redskab, idet der er specifikke instruktioner og metoder for hvordan testen anvendes og scores. Der foreligger forskningsbaseret dokumentation for COPM’s anvendelighed, reliabilitet, validitet og responsivitet, der er fundet tilfredsstillende (Chan & Lee, 1997; Law et al., 2000; Cup et al., 2003; Dedding et al., 2004; Dekkers & Søballe, 2004; Parker & Sykes; Cusick et al.; Verkerk et al., 2006; Cusick et al.; Sakzewski et al., Phips et al.,2007). Chan, C.C.H., & Lee, T.M.C. (1997). Validity of the Canadian Occupational Performance Measure. Occupational Therapy International, 4(3), 231 -241. Chapparo, C., & Ranka, J. (1997b). The Perceive, Recall, Plan and Perform System of Tasks Analysis. In: C. Chapparo, & J. Ranka (Eds.), The Occupational Performance Model (Australia): A descriptions of constructs and Structure. Monograph 1. Sydney: Occupational Performance Network (pp.189-198). Cusick, A., McIntyre, S., Novak, I. Lannin, N., & Lowe, K. ( 2006) A Comparison of goal attainment Scaling and the Canadian Occupational Performance Measure for Paediatric Rehabilitation Research. Paediatric Rehabilitation; 9(2): 149-157. Cusick, A., Lannin, N. A., & Lowe, K. (2007). Adapting the Canadian Occupational performance Measure for use in a Paediatric Clinical trial. Disability and Rehabilitation; 29(10): 761-766. Cup, E.H.C., Scholte op Reimer, W.J.M., Thijssen, M.C.E., & van Kuyk-Minis, M.A.H. (2003). Reliability and validity of the Canadian Occupational Performance Measure in stroke patients. Clinical rehabilitation; 17: 402-409. Dedding, C., Cardol, M., Eyssen, I.C.J.M., Dekker, j., & Beelen, A. (2004). Validity of the Canadian Occupational Performance Measure: a client-centred outcome measurement. Clinical Rehabilitation; 16: 660-667. Dekkers, M.K, & Søballe, K. ( 2004). Activities and impairemnts in the early stage of rehabilitation after Colles’ fracture. Disability and Rehabilitation; 26(11): 662-668. Law, M., Baptiste, S., Carswell, A., McColl, M.A., Polatajko, H., Pollock (2014) COPM The Canadian Performance Measure: 5. edition, dansk version. Parker, D. M., & Sykes, C. H. (2006). A systematic review of the Canadian Occupational performance Measure: a clinical practice perspective. British Journal of Occupational Therapy, 69(4); 105-60. Pips, s., & Richardson, P. (2007). Occupational Theray Outcomes for Clients with Traumatic Brain Injury and Stroke Using the Canadian Occupational Performance Measure. The American Journal of Occupational Therapy; 61(3): 328-334. Sakzewski, L., Boyd, R., & Ziviani, J.( 2007). Clinimetric properties of participation measures for 5-to13-year-old children with cerebral palsy: a systematic review. Developmental Medicine & child Neurology; 49: 232-240. Verkerk, G.J.Q., Louvers, A.M., Meester-Delver, a., & Nollet. F. (2006). The reproducibility and validity of the Canadian Occupational Performance Measure in parents of children with disabilities. Clinical rehabilitation; 20: 980-988. Bilag Mere information om COPM og manual samt test på Ergoterapiforeningens hjemmeside.