Brystpumpe med tilhørende udstyr og flaskesutter - Rengøring og desinfektion Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde: Se 'Genveje til indhold' nedenfor Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Genveje til indhold Denne vejledning indeholder følgende: Håndhygiejne Rengøringsprocedure for brystpumpe og skift af plastslange Flergangsudstyr til udmalkning af modermælk Forbehandling af flere-patients-udstyr på afdelingen Genbehandling af flere-patients-udstyr i det centrale mælkekøkken - Krav til personale der udfører genbehandling - Aflevering af urent udstyr i det centrale mælkekøkken - Pakning af instrumentvasker ved genbehandling af urent udstyr - Pakning af udstyr efter genbehandling Sutter Almindelige flaskesutter og skesutter Genbehandling af sutter i det centrale mælkekøkken Rengøring og tjek af instrumentvasker - Rengøring v/ Rengøringsafdelingen - Tjek af sæbe og afspændingsindtag v/ Rengøringsafdelingen - Procedure for fejlmelding af instrumentvasker - 3-måneders tjek af sæbeslange i instrumentvaskerne v/ Maskinafdelingen Formål At undgå opformering og overførsel af mikroorganismer under brug, og i kontakten med urent udstyr. Målgrupper og anvendelsesområde Til personale på afdelinger med indlagte mødre, hvor det er vurderet, at kvinden har behov for udstyr til udmalkning af modermælk. Definitioner Brystpumpe med tilhørende udstyr: Består af brysttragt, et mellemstykke med membran, vakuumlåg og en slange. En-patients-udstyr: Plastslange Flere-patients-udstyr: Brysttragt, mellemstykke med membran og vakuumlåg Forbehandling: Afskylning i koldt vand Genbehandling: varmedesinfektion i instrumentvasker Centrale mælkekøkken: Placeret på Blegdamsvej, i kælderen afsnit 4094 Flaskesut: Almindelig sut til sutteflaske Skesut: specialsut til børn der ikke kan danne det nødvendige vakuum og undertryk til at suge mælken ud af sutteflasken Fremgangsmåde Håndhygiejne Der udføres håndhygiejne før og efter al håndtering af udstyret. Rengøringsprocedure for brystpumpe og skift af plastslange - Brystpumpe skal fortrinsvis være patientbunden - Forældre instrueres i daglig rengøring med forfugtede engangsklude med sæbevand - Personalet skal rengøre maskinen med sæbevand mellem hver bruger. Er brugeren smitteisoleret skal maskinen efterfølgende desinficeres med desinfektionsmiddel (sprit eller klor) svarende til isolationsskiltet på patientstuen. - Plastslangen er en-patients-udstyr, og skal kasseres mellem hver bruger. Plastslange skiftes hver 7. dag ved samme bruger. Flergangsudstyr til udmalkning af modermælk - Forbehandling og genbehandling skal ske mellem hvert brug Forbehandling af flere-patients-udstyr på afdelingen - Forbehandling skal ske umiddelbart efter brug - Udstyret skilles ad, skylles grundigt i koldt vand og lægges i en klar plastpose - Herefter lægges udstyret til afhentning i en opsamlingspose, som er tydeligt mærket: URENT og med afdelingsnummer. - Urent udstyr skal genbehandles i det centrale mælkekøkkens instrumentvasker Genbehandling af flere-patientsudstyr i det centrale mælkekøkken Krav til personale der udfører genbehandling - Kun personale der er oplært, må udføre genbehandlingsopgaven - Oplæring består af sidemandsoplæring med kompetenceskema over korrekt oplæring - Rengøringsafdelingen er ansvarlig for oplæringen Aflevering af urent udstyr i det centrale mælkekøkken - Urent udstyr modtages i gennemsigtige poser, med afd. nummer på. Lægges under vasken i urent område i opvaskerummet i mælkekøkkenet. Pakning af instrumentvasker ved genbehandling af urent udstyr - Udfør håndhygiejne - Der anvendes engangsplastforklæde og handsker - Placering af delene foregår på bord i den urene side. - 1 net på hver hylde dvs. max 2 net ad gangen i maskinen - Alle dele skal ligge i ét lag som anvist på de 3 billeder nedenfor. Placering af udstyr i kurve: Konnektor Tragte Membraner- lægges som vist på billede med buen opad Pakning af opvaskemaskine ved vask af udstyr. Alle dele skal ligge som anvist på dette billede med net over. Pakning af udstyr efter genbehandling - Udfør håndhygiejne - Pakning af udstyr foregår på bordet i den rene side i opvaskerummet - Når udstyret er genbehandlet, skal hver enkelt del kontrolleres for om den er ren og helt tør. - Herefter kan delene pakkes i grønne poser og lægges i skabet med afd. nr. på. Se også bilag Rengøring og pakning af brystpumpe med udstyr samt kompetenceskema i Det Centrale Mælkekøkken.pdf Sutter Almindelige flaskesutter og skesutter Der foretrækkes engangssutter, som kasseres efter brug. Flere-patients-sutter skal forbehandles og genbehandles mellem hvert brug. - Forbehandling: sutten skylles i koldt vand umiddelbart efter brug, lægges i en klar plastpose på stuen og lægges herefter til afhentning i en opsamlingspose, som er tydeligt mærket: URENT. - Genbehandling skal ske i det centrale mælkekøkkens instrumentvasker. Genbehandling af sutter i det centrale mælkekøkken - Sutter renses (nulres) med groft salt. - Placeres i lukket trådkurv i ét lag i opvaskemaskine i det centrale mælkekøkken - Vaskes og desinficeres ved 80-85 ℃ - De tørre, rene sutter opbevares i rene plastposer eller i rene beholdere med låg. Rengøring og tjek af instrumentvasker Rengøring v/ Rengøringsafdelingen - Daglig rengøring af instrumentvasker inklusiv trevle-si - Ugentlig rengøring af kammer, kanter og låge Tjek af sæbe og afspændingsindtag v/ Rengøringsafdelingen - Daglig tjek af sæbe- og afspændingsmiddel. - 1 gang ugentlig sættes en streg på dunken hvor niveauet er. Aflæsningsdato noteres ved stregen. Procedure for fejlmelding af instrumentvasker - På hverdage laves meldeseddel til medarbejder fra Børneernæringsenheden (###NAVN### ###TELEFON###) - I weekend ring ###TELEFON### (rengøringsafdelingen) 3-måneders tjek af sæbeslange i instrumentvaskerne v/ Maskinafdelingen - Ansvarlig Maskinmester ###NAVN### ###NAVN### Se også bilag Rengøring og pakning af udmalkningssæt samt kompetenceskema for personale i Det Centrale Mælkekøkken.pdf Ansvar og organisering Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med de til enhver tid gældende vejledning for ”Brystpumpe med tilhørende udstyr og flaskesutter - Rengøring og desinfektion”. Ved indkøb af flere-patients-udstyr skal klinikledelsen sikre, at udstyret kan tåle rengøring og varmedesinfektion. Der skal, fra producenten af udstyret, foreligge en vejledning i rengøring/varmedesinfektion af udstyret. Vejledningen skal være på dansk og metoden skal være godkendt af IHE. Center for Ejendomme er ansvarlig for rutinekontrol af udstyret svarende til krav i gældende version af Det medicinske direktiv Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Rigshospitalet, VIP: Rengøring og desinfektion af udstyr Amning-en håndbog for sundhedspersonale. Sundhedspersonale. 5. udgave 2021 Akkrediteringsstandarder Bilag Bilag 1: Rengøring og pakning af udmalkningssæt samt kompetenceskema for personale i Det Centrale Mælkekøkken.pdf Bilag 1: Rengøring og pakning af brystpumpe med udstyr samt kompetenceskema i Det Centrale Mælkekøkken.pdf Tilbage til top