1.2.4 Farmaceuter og farmakonomer: Introduktion og vedligeholdelse af kompetencer i Afdeling for Blodsygdomme Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At beskrive indhold, ansvar, og opl i stillingen som farmakonom. At sikre at nyansatte farmaceuter og farmakonomer får en ensartet og fyldestgørende introduktion. At sikre at erfarne farmaceuter og farmakonomer, der kommer tilbage efter orlov, bliver opdateret på deres viden. At sikre kompetenceuvikling af farmaceuter og farmakonomer. Målgrupper og anvendelsesområde Farmakonomer, farmaceuter, sygeplejersker og ledelse i Afdeling for Blodsygdomme 4043 (og 4042) i forbindelse med introduktion og kompetenceudviking af farmamonomer. Centerledelsen i CKO som farmaceuter refererer til. Definitioner CKO: Center for Kræft og Organ Sygdomme Farmakonomer: Forestår dispensering og administration, og bestilling af medicin og er dagligt i afdelingen. Farmaceut: Varetager overordnede funktioner vedr revision af iv. vejledninger og andre specielle vejledninger. Sørger for godkendelser og tilladelser af specielle medikamenter. Bistår i analyse af UTH indenfor medicinområdet og byg af behandlingsplaner. Farmaceuter har ikke i det daglieg patientkontakt. Fremgangsmåde Ansættelse sker efter gældende regler for hospitalet. Det er den enkelte afdeling, der ansætter et personalemedlem, forudgået af en ansættelsessamtale. I CKO og Afdeling for Blodsygdomme findes stillingsbeskrivelser på alle jobfunktioner. Stilllingsbeskrivelsen for farmakonomer ligger hos oversygeplejersken og farmacuter hos centerledelsen i CKO. Denn VIP omhandler primært introduktion og kompetenceudvikling af farmakonomer. Oplæring af farmaceuter sker ad hoc. Der er beskrevet i stillingsbeskrivelsen og intro- oplæringsprogrammet, hvilke opgaver farmakonomer må/skal varetage. Afhængig af hvilke kompetencer farmakonomer og farmaceuter har ved ansættelsen, kan der ske oplæring i opgaver der ligger uden for programmet. Dette skal dokumenteres i personalesagen. Der findes ingen autorisation som farmaceut og farmakonom, men de har et uddannelsesbevis. Farmaceuter har en kandidatgrad, men nationalt er der ikke en autorisation. Farmakonomer er ikke beskrevet særskilt i JACIE standarderne. 1. Personalesag Der oprettes en personalesag som indeholder følgende 6 mapper: - Ansættelsesforhold - Løn - Fravær - Uddannelse/ Kurser/ Kompetencer - MUS - Særligt følsomme oplysninger Den nyansatte får tilsendt (pr. brev/mail) med introduktionsmateriale og tidspunkter for introduktion i den første del af forløbet. I introduktionsforløbet fastsættes tidspunkt for deltagelse i obligatoriske kurser i som brandkursus, hjertestop, håndhygiejnekursus mm.. Dokumenter i personalesagen forbliver i den elektroniske personalesag og kan tilgås så længe farmakonomen er ansat i afdelingen. Personalesagen tilgås via login og kan tilgås af medarbejderen samt nærmeste leder. Afdelingen har ikke adgang til farmaceutens personalesag, da denne er ansat under centerledelsen. Introduktionsprogram for farmakonomer i afdeling 4042/4043:Oplæringsprogram til farmakonomer version 1 oktober 2023.pdf 2. Introduktion og kurser Den nye farmakonom deltager i - Overordnet introduktion til Rigshospitalet og Center for Kræft- og Organsygdomme - Hæmatologisk basiskursus - Introduktion til KMT specialet - Diverse E-learnings programmer og fremmøde kurser bl.a.: - Brand og hjertestop - Anvendelse af sundhedsplatformen - Håndhygiejne - Beredskab - Evt. håndtering af sonde - Etc. Introduktion forestås af introduktionssygeplejerske/anden erfaren sygeplejerske i samarbejde med erfaren farmakonkom. Introduktionssygeplejersken/introduktions farmakonom har i samarbejde med ledelse ansvaret for at den nyansatte får gennemgået alle emner. Introduktionssygeplejersken/farmakonom står for planlægning, udførelse og dokumentation af introduktionen. Introduktionen foregår initialt de første 4-6 uger af ansættelsen, hvor den nyansatte går med en farmakonom. Den nyansatte deltager i Hæmatologisk basiskursus og KMT- introduktionsprogram. Efter endt introduktion modtager den nyansatte farmakonom et kursusbevis for gennemgået introduktion. Kursusbeviset kopieres og scannes ind i personalesagen. Fokuspunkter i oplæringen på i KMT specialet: - Hygiejneforholdsregler og kimfattigt regime - Smitteregime - Kost til patienter med lavt immunforsvar - GVH og immunsupprimerende behandling - Håndtering af medicin herunder specielle præparater Introduktionssygeplejersken/erfaren farmakonom er ansvarlig for at orientere den nyansatte farmakonom, fremsende relevant litteratur og oplæringsprogrammet ved ansættelsesstart. Den nyansatte sættes op til VIP systemet og får tilsendt en række VIP til læsning ved ansættelsesstart. Fremover er farmakonomen selv ansvarlig for at fremfinde VIP, der hvor det ikke indgår i introduktionsmaterialet eller kursusmaterialet. Liste over VIP til læsning ved ansættelsen:Oversigt over VIP til læsekvittering for nyansatte farmakonomer version 1. juli 2023.pdf Som nyansat i KMT specialet; - Hæmatologisk basiskursus modul 1-3 indenfor de første ca. tre - seks måneder - Følger oplæringsprogrammet de første tre måneder- ½ år - KMT undervisning indenfor de første ca. tre måneder Alt ansat personale skal følge gældende vejledninger, instrukser og politikker. 3. Efter orlov Efter min. ½ års orlov er det introduktions/erfaren farmakonoms ansvar, i samarbejde med den ass. oversygeplejerske, oversygeplejerske og kvalitetskoordinator at planlægge og dokumentere nedenstående. 2-3 dags følge med erfaren sygeplejerske. Herunder: - Gennemgang af nye behandlingstiltag indenfor KMT området. - Håndtering af håndtering af sonde - Gennemgang af nye evt. kliniske IT-systemer og oprettelse/genaktivering af koder mhp. adgang til IT systemer. - Læsekvittering af VIPèr - Deltage i obligatoriske fremmøde kurser (brand etc.) samt gennemgå obligatoriske e-learningstest. Dokumenteres via kursusportalen. Dokumenteres på fgl skema: Dokumentation af re-intro efter orlov farmakonomer version 1 august 2023.pdf Afleveres til kvalitetskkoordinator og scannes ind i log på Jacie L:drev og personalesagen. 4. Vedligeholdelse af kompetencer 4.1 Ugentlig undervisning, kurser og kongresser for sygeplejersker I afsnittet er der løbende undervisning samt sparring med kliniske sygeplejespecialister og andet personale i almen hæmatologiske og transplantationsrelaterede emner. Deltagerne registreres og oversygeplejerske/ kvalitetskoordinator fører deltagere ind i Excel fil, der opbevares i logbog på lukket L:drev. Kurser, uddannelse og kongresdeltagelse føres ind i logbog af oversygeplejerske. Denne revideres årligt, sendes til kvalitetskoordinator og opbevares på lukket L:drev. Kopi af deltagerbeviser, eksamenspapirer afleveres til oversygeplejerske/kvalitetskoordinator, som efterfølgende scanner ind i Personalesagen. 4.2 Årlig medarbejderudviklingssamtale (MUS) Der afholdes årlig MUS med sygeplejersker i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043, som en del den overordnede strategi for vurdering af kompetencer af personale ansat i Region Hovedstaden. Den enkelte farmakonoms kompetencer indenfor hæmatologi og KMT vurderes ud fra samtalen samt et skema udfyldt af den ansatte. Der gennemgås deltagelse i obligatoriske E-learnings kurser/fremmødekurser: - Brand praktisk og e-learning - Hjertestop – dukke - Håndhygiejne - GCP Efter MUS udfyldes efterfølgende et skema incl. konklusion på kompetenceevaluering. Dokumentation for afholdt MUS opbevares af lederen og i personalesagen. Kursusbevis: Introduktionsbevis for farmakonom KMT specialet version 3 September 2023.pdf Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Akkrediteringsstandard Jacie akkrediteringsstandard version 8, 2021. B3.7 Pharmasists B10.1