RegionH VIP: Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinrumseftersyn Ændringer i standardsortimentet ansøges hos lokal lægemiddelkomite (LLK) af afdelingsledelsen. Fremgangsmåden er nærmere beskrevet i Medicinvejledning 1. Afdelingerne foretager selv gennemgang af medicinskabene 1 gang årligt med dokumentation af morfica. RegionH VIP: Lægemiddelordination Følgende lokal tilføjelse er indsat i den regionale VIP: POTA: - SAMTLIGE LÆGEMIDLER SKAL ORDINERES I MDA AF AFDELINGENS ELLER STAMAFDELINGENS LÆGER - Sygeplejerskerne administrerer herefter den ordinerede medicin. - Sygeplejerskerne i POTA administrerer dog selvstændigt lægemidler til patienter >1 år indenfor følgende præparatramme: Analgetika I henhold til lokal instruks for smertebehandling: Postoperativ smertebehandling i POTA Hvor anden behandling ikke er ordineret, ydes konventionel smertebehandling. Morfin er 1. valgs analgetica. Til voksne med nyre-insufficiens bruges Oxycodon som administreres i.v. i doser med 10 minutters interval til målene for smertebehandling er nået, eller til patienten får bivirkninger Efedrin Til patienter med epiduralkateter: I henhold til lokal instruks for behandling af bivirkninger ved epidural smertebehandling: Epidural smertebehandling POTA 2042 Til patienter uden epiduralkateter: Efter lægeordination Atropin Efter lægeordination Adrenalin (IV og IM) I henhold til RegionH VIP: Anafylaksi hos voksne og børn (NBV) Adrenalin (inhalation) Efter lægeordination. Se desuden lokal instruks: Adrenalininhalation - POTA 2042 Bronkolytiske inhalationer Efter lægeordination Catapresan og Petidin I henhold til lokal instruks: Shivering postoperativ - Voksne patienter AN 2044 og POTA 2042 Antiemetika I henhold til RegionH VIP: Postoperativ kvalme og opkastning (PONV): Forebyggelse og behandling - voksne og børn Diuretika Efter lægeordination. Evt. i form af ordineret væskeplan - Samtlige administrerede lægemidler registreres i SP. "POTA PAKKER" - AN og POTA - Afdelingsledelsen er ansvarlig for oprettelse af afdelingen POTA pakker. - Afdelingschefen/SP ansvarlige er ansvarlig for at POTA pakkerne vedligeholdes. - En POTA pakke ordineres af anæstesilægen inden patienten kører over i POTA. RegionH VIP: Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika Se også Rigshospitals VIP: Medicin - modtagelse i afsnit Kun sygeplejersker autoriseret med password kan rekvirere medicin. Medicin rekvireres elektronisk. Medicin udenfor standardsortiment skal godkendes af en overlæge/afdelingslæge. Morfika-rekvirering godkendes af overlæge/afdelingslæge. Medicinbestilling AN: - Alle sygeplejersker, som varetager supervisor funktionen kan gennemgå medicinskabet mhp bestilling af medicin. - Medicinskabet gennemgås 1 gang dagligt helst inden kl 10 , efter der er hentet medicin til medicinskabet på 2041. Medicin kan bestilles helt til kl 12.30. Check for restordremedicin og bestillingsliste fra dagen før, så dobbelt bestilling undgås. Medicinbestillingslisten afleveres til en af supervisorer/ koordinator der kan bestille medicin i Online 2. - bestilling af klausulerede præparater godkendes af over-/afdelingslæge Medicinbestilling OP: - Alle sygeplejersker kan gennemgå medicinskabet mhp bestilling af medicin. - Medicinskabet gennemgåes 2 gange ugentligt. Medicinbestillingslisten afleveres til afdelingssygeplejerske eller de specialeansvarlige, som bestiller medicin. Medicinbestilling POTA: - Alle sygeplejersker kan gennegå medicinskabet mhp bestilling af medicin. - Medicinbestillingslisten afleveres til afdelingssygeplejerske som bestiller medicin. Modtagelse af medicin - alle afsnit: - Den person, der modtager medicinkasserne, signerer for modtagelsen, sætter medicinen på plads og afstemmer leverancen med følgesedlen. Følgesedlen gemmes(undtaget: OP) - Følgesedler for restordremedicin gemmes indtil leverancen er modtaget, hvorefter de kasseres. - RETURMEDICIN: sendes til apoteket i de blå kasser, som plomberes. Der vedlægges seddel med afd.nr og AE samt årsagen til at medicinen returneres - Medicinopgørelser: Medicinforbrug fordelt på præparater gennemgås årligt. Opbevaring af medicin - alle afsnit: - Medicin opbevares i henhold til RegionH VIP: medicinvejledning 3 - Medicin opbevares i aflåste skabe, køleskab eller kommoder (AN kommode, POTA akut bord). - Temperaturen af skabe (max 25°) og køleskab (mellem 2-8°)overvåges centralt. - Varmeskabe til infusionsvæsker har automatisk temperaturkontrol. - Hver 6. måned kontrolleres og dokumenteres, at ingen lægemidler har overskredet udløbsdato og der foretages rengøring af medicinskabet. Holdbarhed - alle afsnit: - Se Rigshospital VIP: Håndtering af intravenøse adgange, infusionsvæsker, hætteglas, ampuller og tilkoblinger mm. (Infektionshygiejnisk vejledning) Opbevaring af optrukket medicin - AN - Se SST Vejledning om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet afsnit 5.4.1.6 Mærkning af medicin på anæstesieafdelinger: "I forbindelse med en anæstesi er det ofte ikke muligt på forhånd at angive dosis og tidspunkt for indgift at et lægemiddel. Det er derfor Sundhedsstyrelsens opfattelse, at den generelle regel om mærkning af injektionssprøjter kan fraviges, når særlige forhold gør sig gældende, således at man kan udelade mærkning med patientens identitetsoplysninger samt dosis og tidspunkt. Dette kan være tilfældet i et anæstesirum eller en operationsstue, hvor der kun befinder sig én patient, og hvor de optrukne og ubrugte præparater kasseres efter afslutningen af den pågældende anæstesi. Såfremt det er sikret, at kun den patient, som præparatet er tiltænkt, kan få indgivet præparatet, kan det undlades at mærke injektionssprøjter med patientens identitetsoplysninger, dosis og tidspunkt. De optrukne præparater skal dog som minimum altid mærkes med lægemidlets navn og styrke/koncentration og initialer på den sundhedsperson, der har trukket præparaterne op. Det frarådes generelt at anvende samme sprøjte i infusionspumpe til flere patienter." RegionH VIP: Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler Dispensering og administration - AN: Dispensering - Medicin optrækkes på operationsstue/i medicinrum - Fortrykt label med præparatnavnn og koncentration påsættes sprøjten - Signeres med initialer, dato og tidspunkt (SST: Vejledning om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet Se afsnit 5.4.1.6) - Optrukne og ubrugte præparater kasseres efter afslutningen af den pågældende anæstesi Administration - Administreret medicin dokumenteres løbende i anæstesijournalen Patientidentifikation i forbindelse med patientoverdragelse: Ved overdragelse af patient fra anæstesi til opvågning foretages patientidentifikation som følger: Patient med sedation score 0 eller 1 Patienten oplyser navn og CPR-nummer. POTA- sygeplejersken sikrer, at patientens data er identiske med data på patientlabels. Patient med sedation score 2 eller 3 Anæstetisten og POTA- sygepl. sikrer i fællesskab, at data på patientarmbånd og -labels er identiske. Alle patienter Ovenstående dokumenteres af POTA-sygeplejerksen i opvågnings modulet i SP under fanen Dokumentation af ID. Tidstro medicindokumentation Sker i opvågningsmodulet i SP Dispensering og administration - POTA - se tidligere afsnit: Lægemiddelordination, delegering, medicinafstemning, naturlægemidler og standardplaner - medicinvejledning 2. mhp specifikke præparater. - Patienten identificeres ifølge VIP: EPM - Identifikation af patient i POTA 2042 Medicin optrukket i sprøjte Dispensering: - Medicin optrækkes i medicinrum - Fortrykt label med præparatnavnn og koncentration påsættes sprøjten - Signeres med initialer, dato og tidspunkt (SST: Vejledning om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet Se afsnit 5.4.1) - Sprøjten lægges i kapsel påført patientnavn(label) Administration: - Medicin gives til patienten Dokumentation: - AL medicin og dosis dispenseres og administreres i MDA i SP. Medicin blandet i infusion: - Patient navn(label) - Blandingsmærkat udfyldes med præparatnavn, koncentration, mængde tilsat infusionen, initialer, dato og klokkeslet. Regional VIP: Dosisdispensering Vejledningen er ikke relevant for ABD AN/OP afdelingen Regional VIP: Lægemiddelbivirkninger - indberetning af VIPen indeholder links til Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, bivikningsmanageren (til indberetning af bivirkniger, herunder interaktioner) m.m.