- Samtalen forberedes ved at sætte sig grundigt ind i patientforløbet og klarlægge formålet. - Personalet er bekendt med pårørendes relation til patienten og vurderer om det er etisk i orden at afholde den pågældende samtale. - Personalet orienterer sig om pårørendes evne til at tale og forstå dansk. Ved behov for tolkebistand benyttes udelukkende de tolke, som hospitalet har indgået aftale med. For yderligere information om tolkebistand - herunder telefontolkning og akut tolkning - se VIP Tolke, bestilling og brug af og intranetsiden Tolkeservice - Det tilstræbes, at samtalen foregår uforstyrret ved at sætte skilt på døren. - Kommunikationen tilpasses pårørendes forudsætninger. - Pårørende gives tid til at bearbejde informationen, og mulighed for at stille spørgsmål. - Det sikres, at pårørende har forstået den givne information. - Pårørendes synspunkter, viden og erfaring medinddrages i de fagprofessionelles beslutningsgrundlag i forhold til pleje og behandling af patienten. - Pårørende vejledes og inddrages i, hvordan de kan støtte patienten under indlæggelsen. - Alle samtaler og beslutninger dokumenteres i patientjournalen.