Visitation af patienter til diagnosticering og behandling- Respirationscenter Øst Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Instruksen henvender sig til de visiterende læger på Respirationscenter Øst, koordinerende sygeplejersker, forløbskoordinator, socialfaglige-medarbejdere og lægesekretærer i afsnittet. Instruksen anvendes ved alle eksterne og interne henvisninger i afsnittet for derved at sikre at patienter indkaldes, informeres og behandles, i henhold til gældende lovkrav. Definitioner Intern henvisning: Er en i forvejen tilknyttet patient på RCØ, der i forbindelse med behandlingen eller primær diagnosticering, vurderes efeterfølgende at have behov for behandling/ anden behandlingsform eller yderligere udredning. Eksterne henvisninger: Er henvisninger modtaget fra andet hospital, andet afsnit, speciallæger, egen læge, speciallæge afdeling. Fremgangsmåde Fremgangsmåde ekstern henvisning - Henvisningen modtages elektronisk via SP af lægesekretærer. - Sekretærer registrerer henvisningen i SP på modtagelsesdatoen og sender henvisningen til visiterende læge og forløbskoordinator i lægevisitationspuljen. - Lægefaglig visitation forgår fortløbende i løbet af ugen. Lægerne er i forbindelse med visitationen ansvarligt for, at der er et korrekt udfyldt visitationsskema til hver patient, som er visiteret til enten indlæggelse på afdeling eller konsultation i for-ambulatoriet. - Visiteringer som indeholder ordination af hjælperhold skal indeholde udspecificering af hjælperhold karakteristika jfr. rubrik på skema, samt dokumentation for indhentning samtykke til behandling og overvågning; herunder dokumentation for at der er givet information om behandling og særligt overvågning indenfor syns- og høreafstand i SP såvel som på visitationsskema. - Lægen lægger visiterede henvisninger og udfyldte visitationsskemaer til forløbskoordinator, medmindre det handler sig om en akut henvisning (< 72 timer) - Akut visiterede henvisninger med udfyldt visitationsskema gives til forløbskoordinatoren (I dennes fravær til den daglige koordinerende sygeplejerske) mhp. indkaldelse indenfor max. 72 timer - andre tværfaglige tiltag iværksættes, hvis dette er ordineret. Efterfølgende skal henvisningen og visitationsskema af disse patienter lægges til sekretær. Forløbskoordinatoren lægger kopi af visitationsskema til socialfaglige medarbejder i fald, der skal iværksættes socialfaglige tiltag. - Sekretærerne opretter patientforløb efter visitationen og fremsender næste elektive tid til patienten via E-boks. I tilfælde hvor der er sæt kryds til hjælperholdsetablering på visitationsskema, skal der lægges kopi af visitationsskema til socialfaglig medarbejder Fremgangsmåde intern henvisning - I fald lægen, efter diagnostisk undersøgelse, kontrol af behandling eller ambulant besøg, ordinerer ny behandling eller anden ikke elektiv indlæggelse skal visitationsskema udfyldes og lægges til forløbskoordinatoren. - Ved visitation til ambulant konsultation - laves best.ord i SP på dette og sekretærer booker til i det ambulante modul ud fra visitationen - Visiteringer som indeholder ordination af hjælperhold skal indeholde udspecificering af hjælperhold karakteristika jfr. rubrik på skema, samt dokumentation for indhentning samtykke til behandling og overvågning ; herunder dokumentation for at der er givet information om behandling og særligt overvågning indenfor syns- og høreafstand i SP såvel som på visitationsskema. - I tilfælde hvor der er sæt kryds til hjælperholdsetablering på visitationsskema, skal der lægges kopi af visitationsskema til socialfaglig medarbejder. - Ved behandlinger eller tiltag som ordineres som akutte udfyldes visitationsskema, som gives til forløbskoordinatoren mhp. indkaldelse indenfor max. 72 timer - andre tværfaglige tiltag iværksættes, hvis dette er ordineret (se visitationsskema RCØ - og visitation til akutpladserne på RCØ - se bilag). Efterfølgende skal henvisningen og visitationsskema af disse patienter lægges til sekretær. Forløbskoordninator lægger kopi af visitationsskema/ sender i InBasket til socialfaglige medarbejder i fald, der skal iværksættes socialfaglige tiltag. Ansvar og organisering Afsnitsledelsen har ansvaret for at følgende instruks anvendes og implementeret i afsnittet. Visiterende læger har ansvaret for, at alle henvisninger visiteres min. hver 8. dage i forhold til gældende lovkrav. Afdelingssygeplejerske og forløbskoordinator har ansvaret for at skabe og have overblikket over indkaldte patienter og har ansvaret for at sikre at akut visiterede patienter indlægges indenfor max. 72 timer. Sekretærerne har ansvaret for at registrere og sende henvisninger til lægevisitationspuljen, oprette patientforløb efter visitationen og fremsende ledige tid. Indkaldelse af patienter til den nyvisiterede tid/dato. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag