Planlagt Trakeotomiforløb på RCØ-sygeplejen Formål Vejledningen beskriver opgaver relateret til planlagt trakeotomi og start af invasiv respiratorbehandling forløb, for at sikre et ensartet grundlag for de procedurer, der er i forbindelse med indlæggelse af patienter til planlagt trakeotomi og start af invasiv respiratorbehandling på Respirationscenter Øst, herunder relevante observationer, koordination, praktiske udførelser og forholdsregler. Målgrupper og anvendelsesområde Personalet på RCØ Bilaget "planlagt trakeotomi", som er vedhæftet denne vejledning, skal printes ud og lægges i sygeplejejournalen inden patienten kommer til afsnittet. Dette bilag bruges, sideløbende med SP, til at dokumenterer det sygeplejefaglige forløb. Definitioner Trakeotomi: - Trakeostomi er en kirurgisk procedure, hvor der laves en kunstig åbning i den foranliggende væg af trakea mellem 2. og 3. trakealring - Indgrebet udføres normalt på en operationsstue. - Den kunstige luftvej holdes åben ved hjælp af en passende tube (et rør), som jævnligt skal rengøres og skiftes. - Pleje af trakeostomi kræver stor renlighed med henblik på at hindre infektioner, idet luften som inhaleres via trakeostomituben ikke passerer de naturlige beskyttelsesmekanismer i næse og svælg. - Dilatationstrachetomi - - PDT – perkutan dilatationstrakeotomi, operativt indgreb, hvor der via. punktur og guidewire etableres trakeostomi med henblik på anlæggelse af tracealkanyle. - Kirurgisk trakeotomi – operativt indgreb, hvor der ved hjælp af operation etableres trakeostomi med henblik på anlæggelse af trachealkanyle. Udføres på operationsgang af ØNH-læge Formålet med trakeostomien er at lette respirationen via mulighed for tilstrækkelig ilttilførelse, beskyttelse af luftvejene, at sikre frie luftveje og dermed lufttilførelsen. Invasiv respiratorbehandling: Behandling med respirator via en trakeostomi. Planlagt trakeotomi: Patienten har en elektiv planlagt indlæggelse mhp. udførelse af trakeotomi og efterfølgende invasiv respiratorbehandling. Ved PDT gælder anden procedurer for udcuffning af patienten, men dette er stadig en læge ordination. Fremgangsmåde Før indlæggelsen: Forløbskoordinator: - Arrangere dato for indlæggelse - herunder kontakt til øre-, næse-, halslæge og operationsgang mhp. koordinering. - Afklare hjælpersituationen i samarbejde med socialfaglig rådgiver, samt indhente vagtplan fra hjælperbureau. - Sikre at der er indhentet informeret samtykke til behandling og overvågning ved læge - Sikre at der er indhentet skriftligt samtykke ift. udveksling af oplysninger med regionen, kommune og sociale myndigheder. - Indhente oplysninger om patient, herunder medicinstatus. - Udlevere patientfolder om trakeotomi. Afdelingssygeplejerske: - Sikre kontaktpersoner til indlæggelsen og planlægningen - Sikre at kontaktpersoner arrangerer fællesundervisning og -introduktion for patient, pårørende og hjælpere. Plejepersonale: - Klargøre sygeplejejournal. Klargøre hjælpermappe. - Lave oplæringsskema for hjælperne og finder kompetencemapper frem. - Bestille Login hos Mediq Danmark. Afklare om kode skal sendes til patientens email og denne fremskaffes eller med posten til patientens hjemaddresse. Se Link for bilag til hjælpermappe og sygeplejejournal - Start af invasiv hjemmerespiratorbehandling - sygeplejeforløb Indlæggelsesdagen: Dagvagten: - Klargøre stuen ud fra retningslinjerne, herunder trykaflastende madras ved behov. - Klargøre udstyr - 2 respiratorer, 1 fugter, 1 stationært sug, 1 transportsug, 1 rubensballon. - Respiratoren indstilles, efter ordination fra læge, så at den er klar til efter operationen. - Modtage patient, vise stuen frem og forklare det kommende forløb. - Printe patientarmbånd og påsætter dette på patienten. - Sørge for, at patients medicin er opdateret i SP, og at der er ordineret en smerteplan. - Hvis patient selv har medicin med, opbevares denne i medicinrummet i særskilt kasse. OBS at ændre administrationsansvar. - Sikre henvisning til fysioterapi og evt. ergoterapi. - Afholde indlæggelsessamtale, samt at spørgeskema bliver udfyldt. - Registrere ISV (Indledende SygeplejeVurdering). - Registrere indstillinger i SP (Respiratorindstillinger). - Relevante værdier måles, herunder EWS, vægt, urinstix og blodsukker. - Relevante blodprøver tages ud fra ordination ved anæstesi(Type, BAS-test, hæmoglobin, leukocytter, leukocytter gruppe, CRP, natrium, kalium, creatinin, carbamid, trombocytter, INR, KF 2+7+10). - Apunktur eller syrebasestatus tages til brug for senere titrering af respiratoren. - EKG hvis ordineret af lægen. - Ved behov anlægges duodenal-sonde. - Anæstesitilsyn. Efterfølgende tjekkes anæstesiskema for evt. ordinationer. - Efter kl. 14.00 kontaktes opvågningen Y23 ang. tidspunkt for operation. Operationen skal så vidt muligt altid planlægges til kl. 8.00, især hvis det er en muskelsvindspatient, da de ikke må faste for længe. - Tidspunkt for faste og tørste fastlægges af anæstesi og registreres i SP - Information ved læge og sygeplejerske vedr. det postoperative forløb - særligt informere patienten at han/hun er opcuffet i 1-2 døgn og derfor ikke kan tale efterfølgende. Aftenvagten: - Sikre at patient kommer i bad, herunder hårvask, samt fjernelse af neglelak og makeup. - Tjekke op på anæstesiskema for evt. ordinationer. - Tjekke op på om der mangler nogle prøver eller andet ift. operationen - LABKA, Anæstesiskema og best.ord - Tjekke op på om der er ordineret indstillinger til respiratoren og dette er ordineret i SPs og registeret på indstillingsskema. - Klargøre et rullebord med en indstillet respirator, opladet sug, sugekatetere, handsker, håndsprit, cuff-sprøjte, 10 ml saltvand til at tage med på OP og opvågningen. - Rubensballon Nattevagten: - Registrere tidspunkt for start af faste og tørste. - Sørge for, at patient får et glas saft eller andet 2 timer før operationen. - Lave OBS-skema til brug på operationsdagen. - Lave kost- og væskeregistreringsskema. - Tjekke op på om der er ordineret en smerteplan i SP. Operationsdagen, dag 0: Dagvagten: - Relevante værdier måles, herunder EWS og blodsukker. - Kontakte operationsgangen og tjekker op på tidspunktet for operationen. - Hvis det er en muskelsvindspatient, skal der anlægges PVK og gives glukose IV, hvis patient ikke er først på programmet. - Sætte rullebordet med udstyr ned på opvågningen eller tages med på OP. - Ekstra tube ligges på stuen i 1 str. mindre - Følge patient til operationen. - IV-adgang anlægges på operationsstuen. - Følge patient til opvågning, passe patientens respiratoriske behandling og overvågning af dette på opvågningen og følger patient tilbage til afsnittet - Måle EWS værdier hvert kvarter den første time efter retur til afsnittet. - Indenfor den første time retur på afsnittet udføres kontrolsugning - A-punktur eller syrebasestatus tages max. 2 timer efter start af respiratorbehandling mhp. titrering eller hvis patienten oplever lufthunger eller andre respiratoriske gener. - Kost-og væskeregistrering foretages, og der tages stilling til evt. væsketerapi. - OBS vandladning og stillingtagen til evt. tiltag. - OBS abdominalsmerter - kan skyldes, at patient sluger luft grundet respiratoren. - Trakeostomi området skal så vidt muligt aflastes de første par døgn. - Ved gennemsivning af forbinding ved stoma, forstærkes mesche. Der må som udgangspunkt IKKE skiftes forbinding, ved behov for skift, kontaktes RCØ læge i dagtiden og Anæstesilæge i aften/nat. - Tube skal forblive cuffet de første 1-2 døgn for at aflaste stoma. Lægen beslutter, hvornår der må cuffes ud. Aftenvagten: - A-punktur tages evt. for yderligere titrering af respiratorindstillinger - Kost-og væskeregistrering - OBS vandladning - OBS forbinding ved stoma, skal evt. forstærkes. - Obs. smerter - Tuben skal forblive cuffet. - EWS efter algoritmen Nattevagten: - Lave OBS-skema til brug på førstedagen efter operationen. - Lave kost- og væskeregistreringsskema. - OBS vandladning - OBS forbinding ved stoma, skal evt. forstærkes. - Tuben skal forblive cuffet. - Obs. smerter - EWS efter algoritmen Første dag efter operationen, dag 1: - Ordination på påbegyndelse af manuel ventilation. - Ordination på påbegyndelse af udcuffning. - Evt. yderligere titrering af respiratorindstillinger. - Forbinding ved stoma skiftes og renses med NaCl iso. - Samarbejde med fysioterapeut mhp. ELS. Første uge efter operationen: - Tubeskift over guidewire, første gang altid ved læge. Se vejledning - trackeostomitube skift på RCØ. Dag 10 efter operationen: - Suturfjernelse. - Almindelig trakeostomipleje med Nacl Ansvar og organisering Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante personalet har kendskab til og anvender denne i praksis. Afsnitsledelsen er ligeledes ansvarlige for revision og løbende opdatering. Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at dokumentere eftergældende retningslinjer i SP Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag intern patientforløbsbeskrivelse, planlagt trakeotomi.doc Trakeostomi information.pdf Start af invasiv hjemmerespiratorbehandling - sygeplejeforløb