NIB Startundervisning Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Formålet med vejledningen er at beskrive og systematisere de opgaver der er relateret til undervisning af respiratoriske hjælpere i Non Invasiv Behandling på Respirationscenter Øst. Målet er at undervisningen bliver ensartet og veldokumenteret, hvilket skal styrke kvaliteten af uddannelsesforløbet af de respiratoriske hjælpere samt højne patientsikkerheden. Målgrupper og anvendelsesområde VIP-vejledningen henvender sig primært til sundhedsfagligt personale, der har ansvaret for at undervise respiratoriske hjælpere i Non Invasiv Behandling. Definitioner Ansvarsundervisning: Undervisning der har fokus på det juridiske ansvar. Behandlingsplan: Journalnotat hvor patientens respiratoriske behandling står beskrevet. NIB: Non Invasiv Behandling. NIB-evaluering: Undervisning og certificering af sidemandsoplærte respiratoriske hjælpere. Startundervisning: Undervisning af det samlede respiratoriske hjælperhold, der afholdes på Respirationscenter Øst før eller i starten af brugerens indlæggelse Fremgangsmåde Startundervisning Startundervisning er målrettet et nyt etableret hjælperhold hos en bruger, der skal opstarte non invasiv behandling på Respirationscenter Øst. Undervisningen bliver udført af klinisk personale fra Respirationscenter Øst, der er oplært i at varetage undervisningen. Første trin i uddannelsesforløbet er at alle hjælpere på holdet deltager i Startundervisning, der bliver afholdt på Respirationscenter Øst. Startundervisningen har en varighed på op til 5 timer i alt og vil være en kombination af færdighedstræning i simulation og teoretisk undervisning. Undervisningen tager udgangspunkt i det konkrete behandlingsudstyr som brugeren har fået lægeordineret, med forbehold for at der kan komme ændringer af behandlingsplanen undervejs i indlæggelsesforløbet. Hjælperne vil blive undervist i følgende emner: - Introduktion til NIB og anvendelse af kompendiet. - De hygiejniske retningslinjer både teoretisk og i praksis. - Hygiejne Quiz udleveres og gennemgåes i plenum. - Åndedrætsorganerne. - Konkret behandlingsudstyr præsenteres grundigt. - Vejledning til hvordan Strukturueret Sidemandsoplæring i hjemmet anvendes. - Vejledning til hvordan en behandlingsplan læses. - Varebestilling. - Ansvarsundervisning af en Socialrådgiver (varighed 1,5 time). Underviserens forberedelse inden Startundervisning: - Print et Vis-skema eller en Behandlingsplan ud. - Find relevant respiratorisk udstyr frem jf. Vis-skema eller Behandlingsplan. - Print navneliste på hjælperne. - Hent Klinisk Kompetencevurdering Non Invasiv Behandling. Antallet afhænger af antal hjælpere. Til undervisningen anvendes et PowerPoint show, der kan tilgås via vedhæftet Præsentation til NIB Startundervisning .pptx: NIB Startundervisning. For både at præcisere hvad hjælperne skal undervises i på sengeafsnit og for at sikre at hjælperne kan forberede sig bedst, er det underviserens ansvar at alle hjælperne får afkrydset relevante kompetenceområder, på første side i kompendiet. For deltagere der tidligere har modtaget Klinisk konpetencevurdering Non Invasiv Behandling og efterfølgende undervisning på RCØ, gælder det at de skal medbringe deres underskrevet kompendie. De vil så kunne fast-trackkes og for udleveret et NIB re-certifikat når alle aktuelle kompetencer er godkendt på sengeafsnittet. #Bilag Afslutningsvis er det underviserens ansvar at skrive dato, underskrift og lave et RCØ-stempel på alle hjælpernes certifikat i kompendiet eller NIB re-certifikat for henholdsvis Ansvarsundervisning og Varebestilling. Derudover er det underviserens ansvarlig for at lave en sygeplejejournal, der opbevares på sygeplejekontoret. Sygeplejejournalen sikre at alle relevante dokumenter der anvendes til status af indlæggelsesforløbet, er samlet og organiseret et enkelt sted. I sygeplejejournalen er følgende dokumenter samlet: - Kontaktperson hos bureauet. - Vagtplan og navne på hjælperholdet. - VIS-skema eller behandlingsplan hvoraf det fremgår hvilke procedurer hjælperne skal oplæres i. - Oplæringsskema med noter fra Startundervisning. - Sikre at alt relevant udstyr er klar til undervisning på afdelingen. - Bestilling af Mediq kode. - Andre relevante dokumenter. Benyttes underviser fra Ekstern funktion kan opgaven delegere til specefikt personalet på sengeafsnittet eller forløbskoordinator, som så har ansvar for at opgaven udføres.#Bilag Er der flere dage mellem NIB startundervisning og patient indlæggelse/oplæring på afdelingen, kan dele af opgaven overleveres forløbskoordinator, som så har ansvar for at opgaven udføres inden patienten indlægges. Ansvar og organisering Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedsfaglige personale har kendskab til og anvender denne i praksis. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag - Præsentation til NIB Startundervisning .pptx - NIB uddannelsesforløb på RCØ med hjælperhold - Quiz om de hygiejniske retninglinier.pdf - Retteark Quiz om de hygiejniske retninglinier.pdfRetteark Quiz om de hygiejniske retninglinier.pdf - NIB oplæringsskema 310821.docx - NIB re-certifikat.pdf - Bevillinger Mediq -