Opgaver i vagterne i BUKIR AKL Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Sikring af, at opgaver relateret til det fysiske arbejdsmiljø fordeles ligeligt i vagterne og mellem alle fremmødte Definitioner Fremgangsmåde Patienterne fordeles ligeligt imellem plejepersonalet. Patienter skal ikke fordeles efter antal men efter plejetyngde. Erfarne sygeplejersker passer afdelingens komplekse patienter men sikrer sig at have mindre erfarne sygeplejersker med sig af hensyn til erfaringsudvekslingen, dette kaldes sparringspartnere. Patienterne fordeles til den næst kommende dagvagt. Fordel patienterne ud fra kompetencer + telefon og Zebra enhed 13-21 vagten er behjælpelig med at tage klokker og modtage postoperative patienter mens aftenvagterne læser på de patienter de er tildelt. Vær opmærksom på at 13-21 vagten fortsætter med de patienter denne er blevet tildelt ved 13-21 vagtens begyndelse. 13-21 vagten tager imod rapport fra dagvagten så alle kan gå til tiden, og aftenvagten roligt kan møde i vagt. I løbet af dagen inkl. weekenden sørger man for at afdelingen ser præsentabel ud når dine kollegaer møder ind, opgaverne i de respektive rum indebærer følgende: - Urent depot – Tøjsække skal ryddes væk hvis fyldte og ny sæk sættes i gennem hele dagen så der er pænt og ryddeligt i lokalet. Sørg for at få vasket brugte kolber og bækkener så de ikke står og forurener. Tømme affaldssække og spande hvis de er fyldte, husk at sætte låg på fyldte spande og skriver afdelingens nummer på, og sætter det ud i affaldsrummet. Spritte alle flader + håndtag af, sygeplejeartikler sprittes og lægges på plads. - Rent depot - sørg for at dråbetællerne er sat i opladning når de ikke bruges, tjek skabene og sæt brikker ud ved manglende ting. - Personale køkken – Tøm og fyld opvaskemaskinen. Ryd op i køkkenet og tøm skraldespanden. Mandag morgen skal nattevagten sørge for at tømme personalekøleskabet, smide gammelt mad ud, så det kan rengøres af rengøringen. - Puslerum – Fylde op, spritter flader af, tømme tøj sæk og skraldespand. - Mælkerum – Spritte af, sørge for brystpumpe er på sin plads, tjek køleskab for gammel mælk. - Rekvisitten – Nye dyner og puder fra burer på gangen lægges på plads, og buret sættes på repos. Dyner og puder bestilles af serviceassistenten, hvis vedkommende er syg, er det et fælles ansvar i dagvagten at bestille inden kl. 10 på intranettet, ønskes blå sække skal det skrives ved bestillingen. Husk der kommer ikke rene dyner og puder i weekenden. - Køkken – Frostvarer kommer tirsdag og fredag, kolonialvarer kommer onsdag hvis serviceassistenten ikke er til stede sættes det på plads. De nyeste varer skal ligge bagerst. Tjek ALTID udløbsdato og kasser mad der er for gammelt. - Patientkøkken-tjek om der er urent service, dette skal samles og sættes ved snavset service ved køkkenet. Der fyldes op med kaffe, the og div. Samt fylder køleskabet op med æblejuice og saft. Tjekker om der generelt er rent og pænt, tilser fryser for frostvarer samt tjekker for gammelt madvarer og udskrevne patienters mad i køleskabet. - Familierum, krea-rum og legerum- familierum tilses i aftenvagten og evt. ryddes op så det er pænt til næste dag, det samme gør man med legerummet. - Gang- der må ikke stå noget på gangene pga. brand, så ubrugte kørestole, tomme senge hvor der ikke er plads på stuerne, tomme burer, tomme medicinkasser sættes på repos ved elevatorerne og der bestilles afhentning i virtuel arbejdsplads under opgavebestilling. - Patientstuer – Tøm skraldespanden min. 1 gang i hver vagt, især aftenen, samt hjælpe familien af med urent service, yderligere skrald på stuen, rent sengetøj ved behov mm. - Senge – der klargøres senge til patienter der møder dagen efter (HUSK dropstativ og navneskilt), hæv sengehesten og læg blåt overtræksstykke på sengen når den er opredt og klar til brug. Læg tøj klar på sengen. - Medicinrum – Fylde op i skuffer og på bordet (sprøjter, kanyler, spritservietter, medicinbægre, medicinlåg mm), tjekke temperatur i rum og køleskab (dokumenter herefter i medicinrumsmappen), rengør blandebænken (grønne wetwipes) - dokumenter i medicinrumsmappen, søndag skrues plastik-inder-skærmen af og rengøres. Vask og sprit bordplade, tastaturer og mus. Udskifte fyldte spande med kanyler, medicinglas– og rester. Husk at sætte lågene ordentligt på samt skrive afdelingsnavn/nummer på (sættes i affaldsrummet). Computerne genstartes. Aftenvagten tager 4% sukkervand fra fryseren i familiekøkkenet, og sættes i køleskabet i medicinrum til dagvagten. - Dropvogn – Alle skuffer tjekkes og der fyldes op og tjekkes for udløbsdatoer. - Bad- det store bad tilses og ryddes op, fjern evt. brugte håndklæder etc. De 4 små baderum tilses og ryddes op. - Sygeplejekontorerne - opdatere arbejdssedler inkl. morgendagens nye patienter inden kl.10. (findes under afsnitsoversigten ved præindlæggelser). Tjekke arbejdssedlen i hver vagt om alle patienter er fordelt, der kan komme akutte siden man fordelte patienterne samt opdater arbejdssedlen i hver vagt. Rydde op, dvs. fjerne brugt service, ubrugte sygeplejeartikler lægges på plads, ubrugte Zebraer og telefonere sættes i oplader. - Ilt og sug - skal tjekkes i hver vagt på egne stuer. Oversigt over hvad der skal gøre i de forskellige vagter, hvis serviceassistenten er fraværende, skal disse opgaver fordeles ud på alle. ###TABEL_1### Ansvar og organisering Afdelingsledelsen, afsnitsledelsen og klinisk spl.specialist er ansvarlig for at distribuere vejledningen til klinisk personale i BUKIR Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Oversigt over fordeling af opgaver AKL.pdf