Hospitals-administreret hjemmebehandling på bærbar infusionspumpe for børn og unge Formål Målgrupper og anvendelsesområder Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referenacer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Genvej til indhold for fremgangsmåde - Kriterier for hjemmebehandling - IV-adgang - Patientforløb - Materiale til familien - Informations-pjece - Pjece om observation og pleje af kateter - Anafylaksi-pjece - Samtykkeerklæring til forskning - Oplæring af patient/familie - Dokumentation - Medicinordination - CADD pumpe - Opsætning af pumpe - Udstyr til pumpe - Opstart af behandling - Observationstider efter indgift af 1. dosis medicin - Skift og afslutning af medicin i pumpe - Skift af infusionspose selvstændigt i hjemmet - Elastomerisk pumpe - Easypump - Typer af pumper - Opstart af behandling - Nålefri membran prop - Problemer under pumpebehandlingen Formål Formålet med instruksen er at sikre høj kvalitet og patientsikkerhed i anvendelsen af bærbare infusionspumper. Målgrupper og anvendelsesområde Målgruppe: Læger og sygeplejersker, der ordinerer og håndterer intravenøs infusionsbehandling til børn og unge i BørneUngeAfdeling (BUA). Anvendelsesområde: Instruksen vedrører alle børn og unge i BUA, der tilbydes intravenøs hjemmebehandling med en bærbar infusionspumpe. Hjemmebehandling med bærbar infusionspumpe kan tilbydes ved akutte og/eller kroniske sygdomme, hvor den øvrige tilstand ikke nødvendiggør indlæggelse. Definitioner Flere typer af hjemmebehandling relateret til forældre/unges ansvar: - Hospitals-administreret hjemmebehandling: Dispensering og administration af medicin foregår på afdelingen og varetages af sygeplejersker. Barnet/den unge kommer til skift af bærbar infusionspumpen f.eks. én gang i døgnet. - Delvis Hospitals-administreret hjemmebehandling: Dispensering af medicin foregår på afdelingen og varetages af sygeplejersker, samt håndtering af IV adgang. Skift af medicin infusionsposer foregår i hjemmet af af forældre/den unge. - Delvis Forældre/patient-administreret hjemmebehandling: Dispensering af medicin foregår på afdelingen og varetages af sygeplejersker. Administration af medicin foregår i hjemmet, samt håndtering af IV adgang ved brug af nålefri membranprop. - Forældre/patient-administreret hjemmebehandling:Forældre til børn/unge med lange behandlingsforløb kan oplæres i at dispensere og administrere medicin i hjemmet, herunder anvende infusionspumpe. Det gælder også unge patienter, der selv kan administrere deres behandling. Se særskilt VIP ”Forældre/patient-administreret hjemmebehandling for børn og unge. Denne VIP omhandler type 1-3. Se selvstændig VIP vedr. type 4.: Forældre/patient-administreret hjemmebehandling med iv-injektion/infusion Fremgangsmåde 1. Kriterier for hjemmebehandling med bærbar infusionspumpe Beslutningen om hjemmebehandling tages i fællesskab mellem familie, PAL (Patient Ansvarlig Læge)/stuegangsgående læge og sygeplejerske. Følgende kriterier skal være opfyldt: - Medicinsk vurdering: Barnets aktuelle sygdom skal være fuldt stabiliseret uden behov for monitorering. - Vurdering af kompetencer: Familien vurderes at kunne varetage observation af barnet under behandling, herunder reagere relevant på eventuelle reaktioner på behandlingen eller problemer med pumpen. - Lægemidler: I princippet kan alle typer infusioner gives på bærbare infusionspumper. De begrænsende faktorer er: - Lægemidlet kræver monitoreringsbehov under infusion, herunder risiko for reaktioner og anafylaksi f.eks. Immunoglobulin-infusion, reumatologiske præparater. - Lægemidlet har begrænset holdbarhed efter blanding - Vævstoksistiet ved perifert venekateter. 2. IV-adgang Behandling med infusionspumpe i hjemmet gives fortrinsvis på CVK (central venekateter), intravenøs port eller PICC (long-line). Midline og PVK (perifert venekateter) kan anvendes, forudgået af en sundhedsfaglig vurdering (læge + sygeplejerske) ud fra det enkelte barn, dennes alder og præparat, samt grundig vejledning i observationer og handlinger til familien. 3. Patientforløb Behandlingsansvar og ordination varetages som udgangspunkt af relevante behandlingsansvarlige læger. Hvis patienten er indlagt, opstartes infusionspumpen i den afdeling de er indlagt på, hvor oplæringen af forældre/patient ligeledes foregår. Ved planlægning og opstart tages ALTID kontakt til én fra specialistteamet eller én af nøglepersonerne, som vil vejlede i pumpe- og medicinhåndtering, samt sikre plads- og kompetencesituationen for hjemmebehandlingsforløbet. Der er udarbejdet en sygeplejevejledning til opstart etc., se Bilag: ”Sygeplejevejledning for hjemmebehandling med bærbar infusionspumpe”. Alle skift af medicin eller afslutning af behandling med infusionspumpen skal almindeligvis afvikles i dagvagten på følgende afdelinger: 5054: Børn og unge, der er i behandling på sengeafsnit 5054 vil i hverdagene komme i Hjemmebehandlingsenhed, HUS1 på 5054 og i weekenden på sengeafsnit 5054. 4063: Børn og unge, der er i behandling på sengeafsnit 4063 vil komme i TXID-ambulatoriet 4063, eller på sengeafsnit 4063 i hverdagene og i weekenden på sengeafsnit 4063. Alle øvrige patienter vil som udgangspunkt komme på Daghospitalet afsnit 4064 4. Valg af infusionspumpe Intravenøs hjemmebehandling kan gives som intermitterende behandlinger typisk på elastomeriske pumper og som kontinuerlige behandlinger på CADD Solis VIP pumpe. Valg af infusionstype er bl.a. afhængig af holdbarhed og ønsker fra familien. Afsnit 8 og 9 beskriver de forskellige pumper. 5. Materiale til familien Familien skal have udleveret følgende materiale: - Informations-Pjece "Hjemmebehandling med bærbar pumpe" Vælg relevant pumpe type: Easypump, Baxter eller CADD. Pjece gennemgås med familien, herunder oplæring i at observere deres barn og håndtere pumpen. Der er en tjekliste forbeholdt sygeplejerskerne, som følges for at sikre, at alt vedrørende hjemmebehandling gennemgås og udleveres. Pjecer findes i pumpeskabet i rent depot på afs. 5061 og 5054 og på Daghospitalet 4064 eller under Bilag Print pjecerne her - Pjece om observation og pleje af intravenøst kateter. De patienter, der har et nyanlagt kateter, skal ALTID have udleveret og gennemgået pjece, passende til relevant kateter-type. De patienter der har haft deres kateter længe, kan få udleveret pjecen efter behov. Print pjecerne her - Anafylaksi-Pjece "Overfølsomhedsreaktioner i hjemmet" udleveres ved intermitterende infusioner, samt til patienter med cystisk fibrose og enzymsygdom vd kontinuerlige infusioner eller hvis lægen vurderer det nødvendigt, f.eks. ved særlige præparater. Pjecen gennemgås og familien oplæres i administration af anafylaksi medicin. (Der findes prøve adrenalin-penne til oplæringen). Pjecen findes i pumpeskabet i rent depot på afs. 5061 og 5054 og på Daghospitalet 5064 eller Print pjecen her - Samtykkeerklæring til forskning "Deltagerinformation om forskning om hjemmebehandling". Alle patienter/familier der tilbydes hjemmebehandling med bærbar infusionspumpe i BUA, skal have udleveret og gennemgået denne mhp. indsamling af data til forskning. Samtykkeerklæring afleveres til ###NAVN### eller i den røde postkasse på 5054 foran HUS1 Pjecen findes i pumpeskabet i rent depot på afs. 5061 og 5054 og på Daghospitalet 5064 eller print pjecen her 5. Oplæring af patient/familie Når relevant materiale er gennemgået med patient og familie, er det vigtigt at man sikrer sig, at de har forstået det og kan gengive den vigtige information, før de udskrives med pumpebehandling. Hvis det vurderes, at familien ikke kan observere deres barn og handle relevant, må man udskyde udskrivelsen med pumpebehandlingen. Hvis familien er utrygge ved at være hjemme, kan pumpen kobles til på afdelingen, så familien kan blive tryg ved pumpen og på et senere tidspunkt komme hjem. Ved anvendelse af elastomerisk pumpe, hvor forældre/patient selv skal skifte pumpen hjemme, er det vigtigt at proceduren er udført selvstændigt på hospitalet inden familien kan gå hjem. Dvs. først demonstration af proceduren, f.eks. ved tilkobling af første infusion, dernæst kan familien øve sig og derefter selvstændigt koble pumpen fra patienten ved endt infusion. Det anbefales at forældre optager proceduren når sygeplejersken kobler pumpen til. 5.1. Taske til pumpen Patienterne kan anvende deres egen taske til hjemmebehandling, men har mulighed for at låne bæltetaske (placeret i pumpeskab i rent depot på afs. 5061 + 5054) eller rygsæk (afs. 5054). Familien informeres om, at låne-taskerne skal afleveres efter brug. Enkelte præparater kræver køletasker og køleelementer. Disse er énpatients. Kan gemmes til senere kur. 5.2. Skole/Institution Hvis barnet skal i skole eller passes af andre, end dem der har fået information om pumpen og hjemmebehandling generelt, er det forældrenes eget ansvar. Læge, sygeplejerske og forældre kan i samarbejde lave en vurdering af barnets evne til at handle relevant ift. pumpen og behandling og forældrene kan ud fra denne vurdering selv tage stilling til om barnet skal i skole/institution. Det skrives i journalen at forældre er indforstået med at det er deres ansvar, samt at det er dem der står for det praktiske i den forbindelse, f.eks. information af skolen og lærerne. 5.3. Transport Under hjemmebehandlingen er det patientens sædvanlige transportregler der gør sig gældende. Så hvis de ved en indlæggelse eller et ambulant besøg normalt er berettige til tilskud i forhold til transport til og fra hospitalet, er det også de regler der gør sig gældende dagligt under hjemmebehandlingen. Det er vigtigt at de udfylder tilskuds blanketten ’Tilskud til kørsel ved sygehusbehandling’, som de pleje, men i tillæg til denne skal de udfylde blanketten 'Dato-registrering for køresel', hvor ALLE datoer fra start- til slutdato med pumpebehandling derhjemme, fremgår. 6. Dokumentation Sygeplejersken skal dokumentere, at patienten/familien er oplært i at kunne varetage hjemmebehandlingen og føler sig tryg og samtykker hertil. Der er oprettet smart-phrases ved navn "HJEMMEBEHANDLING .....", som ALTID skal anvendes ved opstart af hjemmebehandling. Derudover er det vigtigt at dokumentere i relevante vurderingsskemaer, bl.a. "Hjemmebehandling med IV injektion/infusion". (se bilag: sygeplejevejledning) 7. Medicinordination - Medicin ordineres i SP som en terapiplan. - Man tildeler en af standardbehandlingerne, der allerede er oprettet under "PÆD ABU, pumpe" (se bilag: Terapiplan_standardbehandling). Hvis der ikke er en standardbehandling, kan man selv oprette en ny terapiplan (se bilag: Terapiplan_opret ny). Alternativt kan der ordineres en almindelig best/ord. Her kan der dog være problemer med at afstemme FMK og ind- og udskrive patienten. Det anføres i fritekst-feltet, at det er til hjemmebehandling. - Ved kontinuerlige infusioner ordineres der som udgangspunkt til 28 timer med skift hver 24. time, således at der er plads til forsinkelse af pumpeskift, samt fyldning af infusionsslanger. - For de fleste antibiotika skal der ordineres en loading dosis, der gives inden pumpen kobles til. - Loading dosis gives også ved længere tids frakobling af pumpen (fx. ved transfusioner) og der kan med fordel, ordineres loading-dosis til p.n.-brug (se bilag: Præparater til hjemmebehandling) - Er antibiotikabehandlingen givet som bolus-doser i afdelingen før pumpeopstart, kan patienten udskrives uden observation. Hvis behandlingen startes direkte op på pumpen, skal patienten observeres 1 time før udskrivelse. - Der skal ALTID ordineres anafylaksi ved intermitterende infusioner, samt til patienter med cystisk fibrose eller enzymsygdom. Øvrige patienter skal som udgangspunkt ikke have anafylaksi med hjem. Dog kan det være nødvendigt for enkelte præparater, se bilag: Præparater til hjemmebehandling. Medicinen blandes og administreres af sygeplejerske som ved øvrige medicinordinationer iht. MDA. Ved Pip-Tazo døgnbehandlinger anvendes apotekets færdigblandet infusionsposer konc. 50mg/ml, ligger placeret i meidicnrum i køleskabet på afsnit 5054 8. CADD pumpe 8.1 Opsætning af pumpe - Infusionspumpen er en bærbar elektronisk pumpe, der kan give infusioner, som er både er kontinuerlige, op- og nedtrapning, bolus-(tryk)-afhængige eller intermitterende over døgnet. Infusionspumpen giver et lille modtryk, der forhindrer tilbageløb og derved holder adgangen åben mellem infusionerne. - Der er ikke begrænsninger i, hvor store volumina, der kan dispenseres, blot egnede poser/beholdere kan fremskaffes. - Der kan gives ét lægemiddel ad gangen pr. infusionspumpe. - Der kan ikke sættes skyl på, derfor skal det være muligt at blande medicin ud over den mængde patienten skal have, således at infusionsslangerne kan fyldes med medicin. - Infusionspumpen programmeres via programmet Pharmguard, der som udgangspunkt kun administreres af specialistteamet. - Ansvaret for udarbejdelse af nye indstillinger samt kodning af nye behandlinger til CADD Solis VIP pumperne laves i samarbejde mellem specialistteamet og én af pumpe-nøglepersonerne i afdelingen. 8.2 Udstyr til pumpe - Der findes mange forskellige infusionssæt til pumpen. I ABU bruges altid sæt med luftfilter. Som standard bruges vare nr: 21-7346-24 - Der kan også anvendes kassetter til infusionspumpen:100 ml. vare nr: 21-7302-24, samt tilhørende infusionsslange: 21-7047-21 - Hvis der skal gives parenteral ernæring i pumpen, skal anvendes et infusionssæt med et 1,2 my filter. Vare nr: 21-7383-24 8.3 Opstart af behandling Infusionspumperne er forprogrammeret med forskellige standardbehandlinger. Se de forskellige vejledninger til indstilling af infusionspumpen, alt efter type af infusion: - Kontinuerlig – VIP_Opstart af ny patient_infusionspose_Vejledning til sygpl_.pdf - Intermitterende – DANSK Indstilling af CADD-SOLIS VIP infusionspumpe - Intermitterende.pdf - Trapning – DANSK Indstilling af CADD-SOLIS VIP infusionspumpe - Trapning.pdf Når der dispenseres medicin til infusionspumpen, er det vigtigt at al luften trækkes ud af posen/kassetten, da beholderen derved kan ligge ned uden at der kommer luft i systemet. Ved kontinuerlige infusioner blandes til 28 timer således at der også er til at fylde slangerne. Ved ”Intermitterende” og ”Trapning” infusioner er det vigtigt at dispensere medicin, så der også er til at fylde slangerne. Volumen i almindelige sæt: ca. 7 ml Volumen i TPN sæt: ca. 7 ml Kode til pumpen: 111 Adminkode til pumpen: 921/111 Når sættet kobles til patienten skal man være opmærksom på at slangerne skal ind under blusen, da patienten ellers ikke kan skifte tøj. 8.4 Observationstider efter indgift af 1. dosis medicin: Ved infusion observeres patienten ½ time efter afslutning og kan derefter udskrives. Ved injektion observeres patienten 1 time efter indgift og kan derefter udskrives. Ved intermitterende behandling kan 2. dosis gives i hjemmet, undtagen ved Ambisome, her skal 2. dosis altid gives på hospitalet. 8.5 Skift på hospital og afslutning af medicin i infusionspumpen Der måles vitale værdier (PEWS) og tages blodprøver ved behov. Sygeplejersken skal tilse IV-adgangen og evt. skifte forbinding. Infusionssættet kan holde i 3 dage ved tynde væsker, dvs. ingen lipider, såfremt der ikke er trukket bl.pr. eller andre procedurer, hvor dropsættet har været frakoblet. Hvis en infusionspumpe med kontinuerlig behandling har været frakoblet mere end 1 time (fx. ved transfusioner), gives for de fleste præparater, en loading-dosis før tilkobling til infusionspumpen igen. Se pn. ordination i MDA. Ved afslutning rengøres infusionspumpe + nøgle med blå Ethanol desinfektions klud. Taske vaskes ved 90 grader. (Afleveres på afs. 5054 i urent depot i metal vaskekurv til tasker) Patienterne har mulighed for stuegang dagligt ved pumpeskift og -afslutning på linje med indlagte patienter. Lægen kan ordinere at behovsstuegang er tilstrækkelig, og at patienten kan gå hjem efter medicinskift uden yderligere vurdering. 8.6 Skift af medicin selvstændigt i hjemmet Forældre har mulighed for at blive oplært i selvstændigt at skifte medicin i hjemmet, hvis patientens øvrige tilstand ikke nødvendiggør indlæggelse eller daglige hospitalsbesøg. Det er muligt at skifte medicin hjemme 2 dage i træk (efter 24 timer og 48 timer), derefter skal sættet skiftes på afdelingen (hver 3. dag). Pip-Tazo kan holde sig 2 døgn på køl, efterfulgt af 28 timer ved stuetemperatur. Beslutningen om muligheden for at kunne skifte medicinen i eget hjem tages ud fra sædvanlige kriterier for hjemmebehandling. Anvend følgende sygeplejerske vejledning: Ren_blandeprocedurer_Sygeplejerske vejledning til medicin generelt - spike (Gendannet). (3).docx Forældre modtager oplæring ud fra følgende vejledning: Forældrevejledning_hjemmeskift af infusionspose _CADD pumpe.docx Forældre får udleveret tjekliste der skal udfyldes hjemme Tjekliste_Forældre_Medicin generel_hjemmeskift.docx 9. Elastomeriske pumper De elsatomeriske pumper anvendes typisk ved intermitterende infusioner. Familien oplæres i at administrere pumpen hjemme. Der anvendes nålefrimembran prop for at undgå steril teknik ved håndtering af kateter. 9.1 Typer af pumper Der er begrænsninger i, hvor store volumina, der kan dispenseres i pumperne. Der kan gives ét lægemiddel ad gangen pr. infusionspumpe. Der kan ikke sættes skyl på. - Easypump II ST 100-1-S: - Pumpe kan fyldes med min. 50 og maks. 125 ml. - Hastighed 100 ml/t - Varenr: 4540046 - Easypump ST 50-1-S - Pumpe kan fyldes med 30 - 65 ml. - Hastighed 50 ml/t. - Varenr: 4540044 - Easypump II ST 250-1-S - Skal fyldes med min.135 ml og maks. 295 ml - Hastighed 250 ml/t. - Varenr: 4540048 - Baxter - Er på vej 9.2 Opstart af behandling Vejledning til dispensering og administration af medicin: Easypump II - vejledning til spl_feb2021.pdf Vær opmærksom på hvordan medicinen skal opbevares i hjemmet, samt hvor lang holdbarhed der er på medicinen. Dette står i opstarts notat til hjemmebehandling. Søg på "Hjemmebehandling". Medicin der skal holde mere end 24 timer skal blandes sterilt, se følgende vejledning: Easypump II - sterilblandevejledning til spl_.pdf Der måles vitale værdier (PEWS) og tages blodprøver ved behov. Sygeplejersken skal tilse IV-adgangen ved behov og evt. skifte forbinding. 10. Nålefri membran prop Selvstændig vejledning til anvendelse af nålefri membran prop: Nålefrimembran vejledning.docx 11. Problemer under behandlingen Ved problemer med behandlingen skal familien tage kontakt til Daghospitalet 4064, ambulatoriet 4063 eller hjemmebehandlingsenheden og uden for åbningstid tages kontakt til afs. BørneUngeModtagelsen, 4063 eller 5054. Hvis pumpen alarmerer; Identificer problemet med pumpen og om det kan løses ved hjælp af Quick alarmløser 1. Pumpen kommer i gang igen: Der gives P.N. dosis hvis pumpen har været slukket i mere end én time - se dosis i terapiplan. 2. Problemet kan ikke løses: Der overgås til IV behandling x 3-4, indtil pumpe- ansvarligt personale kan løse problemet. Der gives dosis i henhold til terapiplan. Familien bedes kontakte hjemmebehandlingsenhed eller Daghospital i dagtiden. Familien må evt. indlægges hvis der skal gives flere doser inden dagtid. Ansvar og organisering Ledelsesgruppen har det overordnede ansvar for at sikre koordinering og optimalt patientforløb for patienter i hjemmebehandling. De skal sikre udbredelsen af kendskabet til denne VIP, samt hensigtsmæssig implementering af hjemmebehandling på det organisatoriske plan. Specialistteamet har det overordnede ansvar for uddannelse og supervisering af personale iht. denne VIP. De skal udarbejde og opdatere retningslinjer og informationsmateriale omkring hjemmebehandling på den bærbare infusionspumpe. De skal koordinere og sikre kompetencer blandt kollegaer, for det enkelte hjemmebehandlingsforløb. De har ansvaret for planlægning og udførelse af implementering og det overordnet ansvar i forhold til funktion og vedligeholdelse for alle remedier til pumpebehandlingen. Nøglepersoner tilser, opstarter og behandler børn og unge i BUA, der skal have hjemmebehandling med den bærbare infusionspumpe. De skal sikre en faglig kvalitet for de enkelte hjemmebehandlingsforløb og medvirke til supervision og kompetenceudvikling af personale, samt koordinering af forløbene. Udviklings- og forskningsgruppen har det overordnede ansvar for udvikling og forskning omkring hjemmebehandling på bærbar infusionspumpe i hele BUA og har ansvaret for dataregistrering på alle patienterne. De har et medansvar i forhold til planlægning og udførelse af implementering. Hvis der er tvivl eller spørgsmål omkring hjemmebehandling på den bærbare infusionspumpe kan der tages kontakt til relevante personer/grupper. Spørg din afdelingssygeplejerske/afdelingslæge om nærmere kontaktinformation for de enkelte grupper. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Ibrahim LF, Hopper SM, Babl FE. et al. Who Can Have Parenteral Antibiotics at Home?: A Prospective Observational Study in Children with Moderate/Severe Cellulitis. Pediatr Infect Dis J. 2016 Mar;35(3):269-74 Parab CS, Cooper C, Woolfenden S. et al. Specialist home-based nursing services for children with acute and chronic illnesses. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jun 15;(6). Patel S, Abrahamson E, Goldring S, Good practice recommendations for paediatric outpatient parenteral antibiotic therapy (p-OPAT) in the UK: a consensus statement. J Antimicrob Chemother. 2015 Feb;70(2):360-73. Rathore MH.The unique issues of outpatient parenteral antimicrobial therapy in children and adolescents. Clin Infect Dis. 2010 Sep 15;51. Bilag Til patienten: - Informations-Pjece "hjemmebehandling med bærbar pumpe" - Pjecer kan printes her som hæfte eller A4 ark - CADD pumpe: Informationspjece til hjemmebehandling med baerbar pumpe cadd solis vip.pdf - Easypump: Easypump II + membranprop - forældrevejledning (003).pdf - Baxter: Baxter_infusionspumpe_kort infusion_vejledning til forældre_2023.pdf - Skift af medicin selvstændigt i hjemmet på CADD pumpe - Forældre modtager vejledning udfra følgende vejlending: Se afsnit 8.5 - Forældre får udleveret tjekliste der skal udfyldes i hjemmet: se afsnit 8.5 - Observation og pleje af drop/kateter - PVK: https://intranet.regionh.dk/pim/Lists/PDPDocuments/Perifert-Vene-Kateter---PVK-30904.pdf - PICC line (longline): https://intranet.regionh.dk/pim/Lists/PDPDocuments/Perifert-Indsat-Centralt-Vene-Kateter---PICClongline-30903.pdf - CVK: https://intranet.regionh.dk/pim/Lists/PDPDocuments/Tunneleret-Centralt-Venekateter-30902.pdf - Anafylaksi-Pjecen "Overfølsomhedsreaktioner i hjemmet" - Pjecen kan printes her som A5 eller A4 ark: https://intranet.regionh.dk/pim/Lists/PDPDocuments/Overfoelsomhedsreaktioner-i-hjemmet-30842.pdf - Samtykkeerklæring til forskning "Deltagerinformation om forskning om hjemmebehandling" - VIP_Samtykke.pdf - Transport i forbindelse med hjemmebehandling - Tilskud til kørsel ved syghusbehandling.pdf - Dato-registrering for kørsel i forbindelse med hjemmebehandling.pdf Til personalet: - Præparater til hjemmebehandling Denne præparatliste er på vej - Ordinationsvejledninger - Vejledning til ordination af terapiplan - Standardbehandling (fx. Pip-Tazo) - Vejledning på vej - Opret ny terapiplan - Vejledning på vej - Sygeplejevejledning til CADD pumpe - Opstart af patient - Med medicin i infusionspose VIP_Opstart af ny patient_infusionspose_Vejledning til sygpl_.pdf - Med medicin i kassette VIP_Opstart af ny patient_kassette_Vejledning til sygpl._.pdf - Dokumentation i forhold til opstart VIP_Dokumentation ved opstart af hjemmebehandling.pdf - Skift af medicin på pumpen - VED sæskifte VIP_Skift af reservoirvolumen MED sætskifte_Vejledning til sygpl.pdf - UDEN sætskifte VIP_Skift af reservoirvolumen UDEN sætskifte_Vejledning til sygpl.pdf - Dokumentation i forhold til medicinskift VIP_Dokumentation ved medicinskift.pdf - Skift af medicin selvstændigt i hjemmet Ren_blandeprocedurer_Sygeplejerske vejledning til medicin generelt - spike (Gendannet)..docx - Registreringsskema hjemmebehandlingspatienter Registreringsskema hjemmebehandlingspatienter.xlsx - CADD Solis VIP pumpe - Quick-guide alarmløser. VIP_Quickguide-alarmløser+forklaringsbillede til skærmen på CADD solis VIP pumpe.pdf - Sygeplejevejledning til Easypump - Easypump II - blandevejledning til spl_.pdf - Easypump II - sterilblandevejledning til spl_.pdf