Alarmtilkald - "Løbe til alarm" på APU, PC Stolpegård Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Medarbejdere ved Ambulatorie for Psykoterapeutisk Udvikling, APU, placeret på PC Stolpegård, RHP. Instruksen skal sikre, at medarbejderne ved APU - har kendskab til, hvorledes der tilkaldes hjælp - ved, hvordan de skal forholde sig ved alarmering/løbe til alarm situationer - kan vurdere situationen, så rollefordeling og handling bliver så præcis som mulig - deltager i den efterfølgende debriefing/psykisk førstehjælp Definitioner Leder af alarmsituation: Leder/medarbejder, der har påtaget sig et entydigt ansvar for den akutte situation. Fremgangsmåde Generelt APUs personale skal bære overfaldsalarm, når de opholder sig i APU. Daglig alarm-afprøvning / Opbevaring af personalarmer Når personalarmer ikke er i brug, opbevares disse ved alarmenheden, placeret for enden af APU’s gangareal. Batteritest af personalarmer foretages ved at lægge alarmen på testboksen. Dette gøres dagligt, inden alarmen tages i brug. Defekte personalealarmer afleveres til APU sekretariatet. Aktivering af alarmen - Alarmen anvendes ved behov for akut hjælp - Når der trykkes på alarmen, et langt tryk (3 sek.), vil alarmmodtageren aktives og der lyder en høj lyd Når alarmen lyder - Alle medarbejdere forlader deres kontor/grupperum og løber ud på gangen og lader deres dør stå åben - Alle tjekker tekst i display'et ###TABEL_1### - Alle orienterer sig om, hvor der ikke kommer nogle ud af kontorer/grupperum - Ved konstatering af hvor alarmen er gået kaldes "Her er der alarm" og alle bevæger sig mod alarmen og alle går ind i rummet - Lederen -> den første der ankommer til rummet, hvor alarmen er gået - danner sig overblik og fordeler flg. roller blandt de tilløbne: - Omsorgsperson -> taler til patienten - Gangvagten -> slukker alarmlyden på en af kontakterne på gangen og beroliger de øvrige patienter og fører dem i sikkerhed - Lederen afgør om der skal tilkaldes "Politi-assistance" eller "mand amok" og giver besked til sekretær, der ringer 112 - Efterfølgende nulstiller lederen alarmenheden - Efterfølgende afholder lederen debriefing af teamet (psykisk førstehjælp) Hvornår udløses alarmen - Alarmen udløses ved akut og umiddelbar fare for personale eller patienter. Dette indbefatter akutte situationer som udadreagerende aggressiv adfærd, selvmordsforsøg og andre situationer, hvor der er behov for hurtig hjælp - Hvis man står alene i en situation, som tilspidses, er det vigtigt at hæve stemmeføringen. Dette for at tydeliggøre overfor kollegaer, at en situation er under opsejling - Ved mere forudsigelig uro – så som: modtagelse af ny urolig patient, svære samtaler, tilbagekomst af urolig patient, gentagende indbyrdes patientkontroverser m.v. kontaktes naboafsnittet, så de kan stille med personale til genoprettelse af ro og orden i afsnittet Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, trykkes alarmen. Ved fejltryk af alarm Den pågældende medarbejder råber "FEJL" på gangen og deaktiverer lyd og alarm. Batteri-skift Batteri skiftes efter følgende retningslinjer: TRACAlarm - batteri Skiftes når batteriet selv melder det i systemet OBS: Disse batterier må kun skiftes af instrueret personale Ansvar og organisering Lederen af APU er ansvarlig for, at medarbejdere ved APU er fortrolige med denne instruks. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Der henvises desuden til disse APU VIP-vejledninger ”Løbe til alarm” og ”Psykisk førstehjælp”