Krisesamtale i psykiatrisk skadestue Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål - At sikre en systematisk visitering af krisesamtaler i Psykiatrisk Akutmodtagelse, Psykiatrisk Center Nordsjælland - At sikre at organisering og afholdelse af krisesamtaler så der de bedste betingelser for, at krisesamtaler afholdes systematisk, effektivt og med højest mulige kvalitet Målgrupper og anvendelsesområde Gældende for plejepersonale, læger samt psykologer, der deltager i og/eller har ansvar for visitering såvel som afholdelse af krisesamtaler på Psykiatrisk Center Nordsjælland. Tilbuddet om krisesamtaler i Psykiatrisk Akutmodtagelse gælder for personer der: - Har oplevet eller været udsat for en akut belastende begivenhed indenfor de seneste 3 døgn - Ikke er psykotiske - Ikke er alkohol- eller stofpåvirkede. Såfremt det vurderes at den alkohol- eller stofpåvirkede person skal tilbydes krisesamtale, skal denne visiteres til krisesamtale indenfor det efterfølgende døgn. Vurderingen foretages af akutsygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske i samarbejde med vagthavende læge. Vurderes dette ikke muligt henvises til videre opfølgning hos praktiserende læge. - Tilbuddet omfatter ikke ansatte på Psykiatrisk Center Nordsjælland eller øvrige hospitaler, såfremt det drejer sig om arbejdsrelaterede belastninger. Definitioner Akutsygeplejerske: Sygeplejerske med 1 årig akutuddannelse Ansvarshavende sygeplejerske: sygeplejerske der i aften-, nat- og weekendtimer har ansvaret for koordinering på tværs af afsnit på PC Nordsjælland som har triagekursus og min. 2 års psykiatrisk erfaring. Den akutte krisesamtale: samtale som personer der har oplevet en voldsom begivenhed har ved fremmøde eller telefonisk med akutsygeplejerske/ansvarshavende sygeplejerske og/eller med vagthavende læge umiddelbart efter oplevelsen. Den planlagte krisesamtale: samtale der afholdes tidligst dagen efter og senest 72 timer efter en belastende oplevelse, en strukureret samtale som varetages af psykolog med fagligt ansvar placeret hos chefpsykolog. Der afsættes 60-90 minutter til samtalen og afholdes så vidt muligt i bygning 20. Evt. planlægning af nyt møde eller anden opfølgning, baseret på konkret vurdering, skal foretages inden samtalens afslutning. Fremgangsmåde Tre niveauer af kriseinterventioner - Den akutte fase i timerne umiddelbart efter den voldsomme begivenhed kan der være behov for akut krisesamtale, hvilket varetages af vagthavende læge samt akutsygeplejerske i Psykiatrisk Akutmodtagelse. Er der ikke en akutsygeplejerske i vagt, afholdes samtalen af ansvarshavende sygeplejerske. - Dagen eller dagene efter kan der være behov for en planlagt krisesamtale, af længere varighed og med en fast struktur, varetaget af psykolog. Vagthavende læge eller akutsygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske visiterer til denne. - I efterforløbet når der er gået mere end 3 døgn, kan der være behov for psykologisk bistand. Patienten opfodres til at kontakte praktiserende læge med henblik på videre støtte og henvisning. Når patienten (eller professionelle på vegne af patienten) ringer til Akutmodtagelsen vurderes det, om den akutte krisesamtale skal ydes gennem telefonen eller ved fysisk fremmøde. Den konkrete vurdering træffes af akutsygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske i samarbejde med vagthavende læge (bilag 1). Såfremt patienten er mødt op i akutmodtagelsen uden forudgående aftale, inviteres patienten til akut krisesamtale. I forbindelse med forberedelse og afholdelse af krisesamtale anvendes flashcard "planlægning af krisesamtale" og "principper for psykologisk førstehjælp" (bilag 2) Hvis det efter samtalen vurderes, at patienten skal visiteres til en planlagt krisesamtale ved psykolog den førstkommende hverdag, udfyldes ”informationskort ift. Krisesamtaler” (bilag 3 ) og patienten informeres om, at psykologen ringer patienten op på førstkommende hverdag og aftaler nærmere. Derefter tager akutsygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske kontakt til chefpsykologen pr. mail og informerer om at der er visiteret til en planlagt krisesamtale. Det udfyldte bilag opbevares i dueslaget i mellemgangen bygning 21 frem til at chefpsykolog eller stedfortrædende psykolog afhenter det. Efter den akutte krisesamtale medgives pjecen ”Om krisereaktioner hos voksne og børn” (bilag 4 og 5) samt vores visitkort med telefonnummer til Psykiatrisk Akutmodtagelse. Ved behov informeres der om mulighed for videre opfølgning hos egen læge. Udførende kliniker, uanset faggruppe, har ansvar for at journalføre samtalen på samtlige implicerede, uanset om det er den akutte eller planlagte krisesamtale. Det aftales indbyrdes hvem der dokumenterer samtalen. Der oprettes skadesnotat i SP med anførelse af diagnosekoden ”DZ032 Observation ved mistanke om psykiske lidelse eller adfærdsmæssig forstyrrelse" og ydelseskoden ”Bvaa34a Samtale med behandlingssigte" samt kort resumé uden væsentlige detaljer ved hjælp af smartphrasen .psykpcn2122krisesamtale. Se lommekort Ansvar og organisering I den akutte fase tilbydes psykologisk førstehjælp af vagthavende læge samt akutsygeplejerske i Psykiatrisk Akutmodtagelse. Er der ikke en akutsygeplejerske på arbejde, afholdes samtalen af ansvarshavende sygeplejerske. Den planlagte krisesamtale varetages af en psykolog, hvilket organiseres af chefpsykologen. Center-, klinik- og afsnitsledelser er ansvarlige for at instruksen implementeres og evalueres. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Når der er brug for akut psykiatrisk hjælp Defusing efter belastende episode Debriefing, psykologisk Akutsygeplejerskers funktion og delegationsramme Vagtfunktioner for læger ved Psykiatrisk Center Nordsjælland Bilag Bilag 1, Krisesamtaler - Flowcharts 2022-05-23.pdf Bilag 2, Flashcard, krisesamtaler.pdf Bilag 3, Informationskort.pdf Bilag 4, Om krisereaktioner hos voksne og børn.pdf Bilag 5, Information about mental health crisis and adults and children.pdf Lommekort: Krisesamtale, dokumentation af