Håndtering af voldsomme episoder - Hvornår informeres Centerledelsen og af hvem Formål Formålet er at sikre: - den nødvendige indsats - den nødvendige ledelsesmæssige opbakning til de involverede medarbejdere - kommunikation til interessenter Målgrupper og anvendelsesområde Centerledelse, afsnitsledelser, bagvagter Definitioner Voldsomme episoder defineres som: - uventede dødsfald - selvmord under indlæggelse/udgang - alvorlige overfald på medarbejdere/patienter - andre episoder hvor der kan være behov for orientering af/indsats fra Centerledelsen mhp. at sikre den nødvendige ledelsesmæssige håndtering og/eller opbakning Fremgangsmåde CL skal kontaktes i forbindelse med særlige episoder på centret. Det gælder: - uventede dødsfald - selvmord under indlæggelse/udgang - alvorlige overfald på medarbejdere/patienter - andre episoder hvor der kan være behov for orientering af/indsats fra Centerledelsen mhp. at sikre den nødvendige ledelsesmæssige håndtering og/eller opbakning Hvem? I dagtid er det afsnitsledelsen, som vurderer, om CL skal kontaktes. I aften/nat/weekend tager bagvagten stilling til, om CL skal kontaktes. Kontakten skal gå til cheflæge. Hvis ikke bagvagt kan få fat i cheflæge, skal centerchefen kontaktes. Hvis dette ikke er muligt, skal chefsygeplejerske kontaktes. Tlf. numre skal være indkodet i bagvagttelefonen. Hvad? Cheflægens rolle og ansvar (alternativt centerchef/chefsygeplejerske): - Der indhentes oplysninger om episoden – hvad er der sket, hvornår, patients alder og diagnose og andre relevante oplysninger - I samarbejde med afsnitsledelse/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser - afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det - Beder om at der indberettes UTH, hvis relevant - Kontakte centerchef, som løser nedenstående opgaver Centerchefens rolle og opgave: - Kontakter oversygeplejerske mhp orientering og vurdering af tiltag ift. berørte medarbejdere - Vurderer om direktion skal orienteres, og i så fald om det skal ske telefonisk eller pr. mail (telefonisk kontakt hvis der er tale om meget alvorlig episode, hvor der må forventes stor bevågenhed fra presse/omverden) - i så fald lave kort foreløbig skriftlig redegørelse til direktion på baggrund af input fra cheflæge m.fl - Vurderer behov for kommunikation til centeret - Hvis der vurderes at være behov for kommunikation til øvrige afsnit med det samme, aftales dette med afsnitsleder/bagvagt eller udviklingschef, som sørger for at dette sker. - Alle afsnitsledere orienteres pr mail senest førstkommende hverdag. Afsnitsledere sørger for orientering af medarbejdere i det omfang det vurderes relevant - Vurderer behov for om øvrige interessenter skal informeres – øvrige centre, kommuner, naboer e.l. - Hvis ikke centerchefen kan træffes, løses disse opgaver af den der modtager henvendelsen Chefsygeplejerskens rolle og opgaver - Sparring med oversygeplejersker/ansvarshavende sygeplejerske om - behov for at indkalde ekstra personale - behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv Afsnitsledelsens rolle og opgaver: - Kontakter CL, hvis der sker voldsomme hændelser i afsnittet - I samarbejde med CL/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser - afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det - Tager hånd om berørte patienter - Vurderer - behov for at indkalde ekstra personale - behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv - Tager hånd om berørte medarbejdere, herunder også medarbejdere, som ikke er på arbejde, og evt. sengeafsnit/ambulatorie, hvor patienten er tilknyttet - Indberetter UTH Ansvar og organisering Centerledelsen har ansvar for implementering af instruksen Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Dødsfald på psykiatrisk afdeling Sikkerhedsregler for personalet på Psykiatrisk Center Amager Patientsikkerhed - utilsigtede hændelser, analyse, læring og forebyggelse Bilag