Medicinrum, indretning og rengøring Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål - At medicinen opbevares under de rette forhold - At hindre kontaminering af lægemidler, utensilier og inventar i medicinrummet og dermed risikoen for smittespredning. - At rummet er indrettet som et rent aflåst separat rum til opbevaring og håndtering af lægemidler Målgrupper og anvendelsesområde Klinisk personale i Region Hovedstadens Psykiatri. Definitioner Vejledningen er gældende for alle medicinrum og rum med medicinskabe. Fremgangsmåde I alle medicinrum foretages rene og sterile procedurer. Det er derfor vigtigt, at der er gode faciliteter til at udføre korrekt håndhygiejne. I alle medicinrum skal være: - Håndvask - Berøringsfri vandarmatur anbefales - Vægophængte papirdispensere - Vægophængte sæbe- og spritdispensere - Vægholder til engangshandsker - Vægophængt desinfektionsklude til desinfektion af medicinsk udstyr, it ect. - Evt. vægophængt lotion Håndvasken skal placeres i rummet, så der er plads til at udføre en korrekt håndhygiejne og således at sprøjt og stænk fra vasken ikke kommer på rene og sterile genstande eller områder. Håndvasken skal derfor placeres min. 1 meter fra områder med rene procedurer eller en afskærmning til området. Plejepersonalet aflæser og dokumenterer dagligt: - Temperatur i køleskabet, som ikke må overstige 8 grader celsius (Bilag 1) - Temperaturen i medicinrummet, som ikke må overstige 25 grader celsius. (Bilag 1) Er der opsat CTS temperatur loggere, der registrerer og afgiver alarm, når temperaturen er uden for det anbefalede, og hvor en teknisk afdeling af sig selv følger op på alarmen, behøver plejepersonalet ikke at aflæse og dokumentere temperatur i medicinrum og køleskab. Plejepersonalet rengør hver dag: - Tastatur og PDA til IT arbejdspladser (Bilag 1) Plejepersonalet rengør hver måned: - Medicinskab og køleskab (Bilag 1) Dokumentation for ovenstående skal være tilgængelig 1 år tilbage. Rengøring af rummet foretages dagligt af centrets rengøringspersonale. Hvis medicinen ikke er låst inde i skabe, foregår det under overvågning af sygeplejepersonale. Da lægemidler skal beskyttes mod direkte sollys indrettes medicinrum uden vinduer. Hvis der er vinduer afskærmes disse, og de må ikke kunne åbnes. Lysstofrør eller lamper må ikke være monteret under hylder med lægemidler på grund af varmeudviklingen. Patienters private medicin opbevares samlet i medicinrummet, afskærmet fra de øvrige lægemidler. Dokumenter må ikke hænges direkte på overflader i medicinrum. Såfremt der er behov for let tilgængelige dokumenter, anvendes flip-mappe. Ansvar og organisering Centerledelserne er ansvarlige for at implementering af vejledningen finder sted. Oversygeplejersken har ansvaret for indretning og adfærd i medicinrummet samt for, at der foretages rengøring svarende til renrum niveau 4. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika Infektionshygiejne i medicinrum på sygehuse Bilag Bilag 1, Medicinrum - Skema til egenkontrol, rev. maj 2023.docx Indretning af medicinrum Rev 9, april 2023.pdf