Struktur og organisation Personale - Tværfaglig og ungevenlig tilgang - Personaleuddannelse inkl. diskussion af holdninger og værdier - En navngiven transitionskoordinator (fx sygeplejerske) for den enkelte unge Fysiske rammer - Ungevenlig indretning - Uforstyrret lokale Organisation - Samarbejde med modtagende voksenspeciale/almen praksis inkl rettidig henvisning - En skriftlig individuel transitionsplan, der er kendt af den unge og forældrene - En tilgængelig skriftlig aftale på afdelingsniveau (transitionsprogram) Evaluering/monitorering: - Evaluering og opfølgning af det enkelte transitionsforløb - Evaluering og evt. revision af afdelingens transitionsprogram Barndom Introducere til et livsperspektiv og forældrerollen Information til forældre om diagnose, behandling, prognose og fremtid Gradvist øget og udviklingstilpasset information og ansvar til barnet 12-14 år Introducere til ungekonsultationer, der både indeholder selvstændig tid med den unge og tid, hvor forældrene er til stede (’split-visits’) Introducere til unges patientrettigheder inkl. begrænset/betinget tavshedspligt, informeret samtykke og aktindsigt Introducere til elektronisk kommunikation inkl. MitID, adgang til journal og e-boks Udviklingstilpasset samtale om diagnose, behandling, egenomsorg og fremtid Udviklingstilpasset samtale om ungdomsliv Samtaler med forældrene om unges udvikling og forældrerollen 15-17 år Udarbejde individuel transitionsplan i samarbejde med den unge og forældrene med en klar plan (hvad arbejder vi hen imod og forventet tidsplan) Informere løbende om patientrettigheder samt elektronisk kommunikation Støtte forældrenes parathed til at overgive ansvaret til den unge i takt med udviklingen Rutinemæssige split-visit konsultationer Rutinemæssig udviklingstilpasset samtale om diagnose, forløb og fremtid Rutinemæssig samtale om ungdomsliv inkl. uddannelse/karriere, sex og fertilitet, mental trivsel og sund levevis Bruge parathedsliste som et oplæg til samtale om sygdom og egenomsorg Vurdere og styrke den unges autonomi og selvstændiggørelse Holde fokus på ressourcer og styrker samt nysgerrig interesse for den unges liv Sikre at ambulante besøg også kan foregå udenfor skoletid Mindst en planlagt aftale i voksenafdeling før overgang Overgang Opdateret medicinsk resume inkl. medicinliste til den unge, den modtagende afdeling og egen læge Introducere til voksenafdeling og det nye behandlingsteam Hvis det er muligt, planlægges selve overgangen til voksenafdeling, så der tages hensyn til den unges modenhed og præferencer Sikre kontaktpersoner i voksenafdelingen 18-24 år Ungevenlig tilgang og fokus (’transition efter overgang’) Rutinemæssig samtale om diagnose, forløb og fremtid Adressere og evaluere viden og kompetencer for egenomsorg inkl. evt. behov for forældrestøtte Rutinemæssigt adressere ungdomsliv inkl. uddannelse/karriere, sex og fertilitet, mental trivsel og sund levevis