Færøske patienter - henvisning, kaution, indkaldelse og rettigheder Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Genveje til indhold - Henvisning og billeddiagnostik - Kaution - Indkaldelse - Epikriser - Udskrivning og transport af patienter til Patienthotel Torshavn - Udskrivning og transport af patienter direkte til Færøerne - Overflytning af patienter direkte til sygehus på Færøerne - Medicin og recepter - Ansøgning om sygeplejeartikler - Ansøgning om hjælpemidler - Ilt-bestilling og afbestilling - Fødsler i Danmark - Dødsfald - Færøsk patientvejleder og koordinator - Færøsk koordinator (på administrativt plan) - Kontaktinformationer, sygehuse på Færøerne Formål At sikre veltilrettelagte patientforløb på hospitalerne i Region Hovedstaden for patienter, som er henvist fra det Færøske Sygehusvæsen. Målgrupper og anvendelsesområde Sundheds- og administrativt personale i Region Hovedstaden, som er involveret i indkaldelse, udredning, behandling, overflytning og udskrivelse af færøske patienter. Definitioner - FO: Færøerne. - LS: Landssygehuset - centralsygehuset i Torshavn (200 senge). - KS: Klaksvig Sygehus - sygehus i Klaksvig (22 senge). - SSH: Suderø Sygehus - sygehus på Tværå (22 senge). - Psykiatriski Depilin: Psykiatrisk Center under Landssygehuset i Torshavn. - ULT: Udenlandstjenesten: - Stabsfunktion under direktionen på Landssygehuset i Torshavn (tidligere kaldt Patientkontoret). - ULT tilrettelægger og koordinerer rejser og ophold for patienter, som henvises fra LS til udlandet til undersøgelser og/eller behandling. - Modtager kautionsanmodninger. - PHT: Patienthotel Torshavn. - Heilsutrygd: Den færøske sygesikring. - Almannaverkið: Den færøske socialforvaltning. Fremgangsmåde 1. Henvisning og billeddiagnostik Kompetence til at henvise færøske patienter til udredning samt efterfølgende behandling i udlandet ligger alene hos overlæger, der er ansat på et sygehus på Færøerne. Retten til frit sygehusvalg i Danmark gælder ikke for patienter henvist fra Færøerne. Aftale om behandling af færøske patienter på offentlige sygehuse i Region Hovedstaden - se Bilag 1. Billeddiagnostik OBS! Alle røntgenbilleder og scanninger, som sendes elektronisk fra Færøerne, findes i PACS under patientens færøske personnummer, som er ni cifret. Patientens færøske personnummer findes på henvisningen og i kautionen. Henvisningen findes som oftest under medie/filstyring. 2. Kaution Gyldig kaution skal foreligge inden planlagt behandling kan påbegyndes. Såfremt afdelingen ønsker videre udredning/behandling uden for eget center, skal der anmodes om en ny kaution. Kautionsanmodning sendes til Udenlandstjenesten på Landssygehuset, som besvarer anmodningen i løbet af højst 5 arbejdsdage: Mail: ###EMAIL### Tlf.: ###TELEFON### - Kautionens varighed er 12 måneder fra påbegyndt undersøgelse/behandling. - Kautionen udløber efter 9 måneder, hvis undersøgelse/behandling ikke er påbegyndt. Ved akut behandlingsbehov kan mundtlig kaution gives, ved at kontakte vagthavende læge på henvisende sygehus: ###TABEL_1### OBS! Den skal dog hurtigst muligt efterfølges af en skriftlig kaution. NB: Jf. Sundhedsloven er akut sygehusbehandling vederlagsfri for personer fra Færøerne. 3. Indkaldelse Indkaldelse sker via det henvisende sygehus, der videresender indkaldelse og informationsmateriale til patienten. ###TABEL_2### Det gælder uden undtagelse ved alle indkaldelser til planlagt: - Indlæggelse - Ambulante forløb - Undersøgelse - Kontrolforløb Inden afrejse fra Færøerne skal: - Henvisende overlæge konfirmerer indkaldelsen (bekræfter behandlingsbehovet). - Henvisende overlæge fornyer evt. udløbet kaution. - Udenlandstjenesten/Patientkontoret arrangerer og betaler rejsen. Ved behov reserveres plads på Patienthotel Torshavn i København. I henhold til patienten og bookning af Patienthotel Torshavn bedes venligst anføres på indkaldelsen, om patienten skal indlægges eller møde ambulant. Bemærk: Sundhedsministeriets befordringsregler samt frit sygehusvalg gælder ikke for patienter fra Færøerne. Derfor frabedes så vidt muligt afsendelse af standardbreve herom til færøske patienter. 4. Epikriser Færøerne har ikke adgang til Sundhedsplatformen, FMK eller Sundhed.dk Efter alle ambulante- eller indlæggelsesforløb skal ambulant notat/epikrisen derfor sendes til henvisende sygehus. Henvisningen findes som oftest under medie/filstyring i SP. ###TABEL_3### OBS send gerne ambulant notat/epikrise til ###EMAIL### hvis patienten opholder sig på det Færøske Patienthotel. 5. Udskrivelse og transport af patienter til Patienthotel Torshavn (PHT) PHT er forbeholdt selvhjulpne patienter: - i fortsat ambulant udredning/behandling - der af lægefaglige årsager ikke må flyve direkte tilbage til Færøerne. Sygeplejerskerne på PHT påtager sig opgaver svarende til hjemmesygeplejen. Ved udskrivelse til PHT skal sygeplejersken på PHT underrettes senest dagen før inden kl. 12:00 ###TABEL_4### Patienter, der udskrives til PHT, medgives epikrise/relevante notater, en opdateret medicinliste og en papirrecept, hvis der er ordineret ny medicin. Medical Information Ved særlige hensyn til patienten under flyrejsen, skal en Medical Information udfyldes, underskrives af en læge, og sendes via sikker mail til ###EMAIL### inden patientens hjemrejse - se bilag 2. Transport Ved behov for transport til PHT aftales dette med personalet på PHT, eller ved at ringe direkte til den færøske patientbus tlf. ###TELEFON###. Sundhedsministeriets befordringsregler gælder ikke for patienter fra Færøerne. OBS! Patienter, som har valgt andet opholdssted end PHT, får ikke refunderet transportudgift imellem behandlingssted og selvvalgte opholdssted. Epikrise Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling – se afsnit 4. 6. Udskrivelse og transport af patienter direkte til Færøerne Hjemrejsen Ved hjemrejse skal afdelingen kontakte Udenlandstjenesten, der betaler billetten og reserverer plads i flyet. Oplys om patienten har brug for assistance i lufthavnen. Reservationen kan derefter sendes elektronisk til afdelingen. ###TABEL_5### Transport til lufthavnen Afdelingen bedes kontakte personalet på Patienthotel Torshavn tlf. ###TELEFON### vedrørende transporten fra behandlingssted til Kastrup Lufthavn. Medicin Patienter, som udskrives direkte til Færøerne, skal medgives epikrise/relevante notater, en opdateret medicinliste samt en papirrecept på ny ordineret medicin. Afdelingen bør medgive patienten medicin til et par dages forbrug af hensyn til afstande til apotek på Færøerne og vejrlige årsager, som kan påvirke landingsforhold mv. Epikrise Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling - se afsnit 4. 7. Overflytning af patienter direkte til sygehus på Færøerne Lægen på den behandlende afdeling bedes kontakte henvisende overlæge eller vagthavende læge på hjemmesygehuset, mhp. aftale om, hvornår patienten udskrives og kan modtages på Færøerne. Stillingtagen til specielle behov og evt. sundhedsfaglig ledsagelse på hjemtransporten er en lægefaglig beslutning på den behandlende afdeling. Patientkontoret på hjemsygehuset kontaktes efterfølgende, da det er dem, der arrangerer og betaler for hjemtransporten, inkl. returrejse, for evt. ledsagende sundhedsfagligt personale - se afsnit 16. Nødvendige oplysninger ved bestilling af patienttransport: - Navn - Fødselsdato - Diagnose - Dato for indlæggelse - Operationsdato - Liggende/siddende transport - Ledsager: fagligt personale - Ledsager: pårørende - Kompliceret/ukompliceret forløb - Iltbehandling eller anden behandling undervejs OBS! Husk varm påklædning af patient ved overflytning med liggende transport, da patienten bliver flyttet fra flyvemaskinen til ambulancen under åben himmel. Medical Information Ved liggende transport eller anden hensyntagen til patienten, udover det sædvanlige for flypassagerer i øvrigt, skal en "Medical Information" - se Bilag 2 - udfyldes og underskrives af en læge og sendes med sikker mail til det sygehus på Færøerne, som arrangerer transporten - se afsnit 16. Det gælder også, hvis patienten skal transporteres liggende til og fra flyet, men kan sidde i flyet. Transport med båd til Færøerne Patienter, hvor det er medicinsk kontraindiceret at flyve (f.eks. øjen- eller lungepatienter), kan sejle fra Hirtshals til Torshavn med Smyril Line. Billetten bestilles og betales af patientkontoret på det modtagende sygehus på Færøerne - se afsnit 16. Øvrige patienter, uden medicinsk indikation for at sejle, som ønsker at rejse ad søvejen, skal aftale dette inden afrejsen fra Færøerne. Epikrise Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til modtagende sygehus/afdeling - se afsnit 4. 8. Medicin og recepter Recepter skal oprettes i papirform til færøske patienter, hvor medicinen forventes udleveret efter hjemkomst. Forventes medicinen afhentet mens patienten opholder sig i Danmark, kan der oprettes en recept via FMK-online. Recepter kan også indtelefoneres til Øresunds Apotek på tlf. ###TELEFON###, hvis medicinen skal afhentes under ophold i Danmark. Opstår der situationer efter udskrivelsen, mens patienten fortsat opholder sig i Danmark, hvor patienten får behov for receptpligtig medicin, som ikke tidligere er ordineret, kan den udskrivende/behandlende afdeling evt. kontaktes mhp. udstedelse af en recept. Alternativt kan patienten rette henvendelse til sin privatpraktiserende læge på Færøerne, men da denne ikke har mulighed for at tilse patienten, henstilles til, at behandlende afdeling er patienten behjælpelig. Medicintilskud For at få refunderet det berettigede medicintilskud skal patienten udfylde ansøgningsskemaet (findes på www.heilsutrygd.fo) og sende det sammen med kopi af recept samt kvittering for køb af medicin i DK til Heilsutrygd på Færøerne. Information om færøske regler for medicintilskud m.m. findes på ###FOLDER###. Terminaltilskud Information samt ansøgningsskemaer til terminaltilskud findes på www.apotek.fo Medicin og toldmyndighederne Iflg. den færøske lov har apotekerne på Færøerne eneret til indførelse og salg af medicin på Færøerne. Medicin, der sendes med post til privatpersoner, bliver tilbageholdt af det færøske toldvæsen. Patienter, som er i behandling med medicin, der udleveres af hospitaler i Danmark, skal derfor have: - Medicinen udleveret personligt ved de ambulante besøg. - Udleveret et brev fra lægen sammen med medicinen og medicinstatus som dokumentation til toldmyndighederne ved hjemrejsen. 9. Ansøgning om sygeplejeartikler Ved sygeplejeartikler/hjælpemidler forstås her stomitilbehør, urinposer, sprøjter, forbindsstoffer samt tekniske apparater til administration af medicin m.m. Afdelingen skal udfylde: - Ansøgningsskema om tilskud til sygeplejeartikler/hjælpemidler - udfyldes i samarbejde med personalet og underskrives af patienten. - Lægeerklæring i forbindelse med ansøgning om tilskud til sygeplejeartikler/hjælpemidler - udfyldes og underskrives af læge. Begge skemaer og evt. tillægssider sendes til Heilsutrygd og Goymsluna. ###TABEL_6### OBS! I enkelte tilfælde kan leveringstiden fra Goymsla vare op til 4 uger. Derfor er det nødvendigt med udlevering af pågældende hjælpemidler til 4 ugers forbrug ved udskrivelse til Færøerne. 10. Ansøgning om hjælpemidler Her er tale om to kategorier af hjælpemidler - de såkaldte kropsbårne og de ikke kropsbårne. Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Kropsbårne Ansøgningen omfatter støtte til ben- og armproteser, paryk, korset, specialsko m.m. Skemaet udfyldes i samarbejde med personalet, og underskrives af patienten. Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Ikke kropsbårne Ansøgningen omfatter støtte til hospitalsseng, gangstativ, kørestol m.m. Skemaet udfyldes i samarbejde med personalet, og underskrives af patienten. Prisoverslag i forbindelse med ansøgning om hjælpemidler Prisoverslag i forbindelse med ansøgning til Almannaverkið om økonomisk støtte til hjælpemiddel. Skemaet udfyldes med patientens data og sendes videre til leverandøren, som giver et prisoverslag. Skemaet underskrives af leverandør og sendes til Almannaverkið. Ansøgningen sendes til: ###TABEL_7### 11. Ilt-bestilling og afbestilling Såfremt patienten har behov for ilt, bestilles dette ved flg. procedure: Udenlandstjenesten (på Færøerne) udfylder skabelon i Cosmic vedr.: - Arten af ilt - Antal l/m - Transportilt og/eller opholdsilt - Periode for iltbehov - Hvis iltbehovet er kendt, bør det fremgå af henvisningen eller ved henvendelse til den pågældende afdeling, patienten indkaldes til - Evt. andre vigtige oplysninger - Udenlandstjenesten ringer eller sender sikker mail til forløbskoordinatoren for færøske patientforløb vedr. behovet for bestilling af ilt - Forløbskoordinatoren for færøske patientforløb formidler kontakten og videregiver oplysningerne til den pågældende afdeling, hvor patienten skal møde mhp.: - Den pågældende afdelings læge ordinerer ilt - Spl./sekretæren i den pågældende afdeling bestiller ilt hos AGA: tlf. ###TELEFON### til levering på Det Færøske Patienthotel (inden for 24 timer). Afbestilling af ilt Afbestilling af ilt til levering til Patienthotellet Torshavn. I forbindelse med patientens afrejse tilbage til Færøerne, afbestiller sygeplejepersonalet på Patienthotellet Torshavn den ordinerede ilt hos AGA. 12. Fødsler i Danmark Fødselsattest Børn født i Danmark af mødre visiteret fra Færøerne skal fødselsregistreres i Danmark. Registreringen finder sted i det sogn, hvor barnet bliver født. Forældre bedes medbringe eller fremsende deres fødselsattest samt vielsesattest, hvis de er gift. Barnets fødselsattest er iflg. Atlantic Airways gyldig legitimation ved hjemrejsen. Børn født på Rigshospitalet-Glostrup: Registreres på nedenstående adresse ###TABEL_8### 13. Dødsfald Ved dødsfald af patient visiteret fra Færøerne - også gældende for dødsfald af visiteret ledsager - bedes afdelingen underrette Patienthotel Torshavn tlf. ###TELEFON### eller den færøske patientvejleder på Rigshospitalet tlf. ###TELEFON###, som tilbyder pårørende hjælp og vejledning samt kontakt til bedemand. Bedemand Bedemanden er bekendt med transport af afdøde til Færøerne samt øvrige formalia. Dødsattest Efter ligsyn, udfylder personale i pågældende afdeling dødsattesten samt indberetter data elektronisk til Sundhedsstyrelsen. Personalet i afdelingen udskriver et print af dødsattesten, der skal følge afdøde. Dødsattester ekspederes via. kirkekontoret på Færøerne til Landslægen på Færøerne, der registrerer dødsfaldet og videresender dødsattesten til Danmark til registrering hos Datastyrelsen. Epikrise Epikrisen scannes ind og sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling - se afsnit 16. 14. Færøsk patientvejleder og koordinator Den færøske patientvejleder og koordinator, er uddannet sygeplejerske, og er fysisk til stede på Rigshospitalet. Færøsk patientvejlederen og koordinatoren varetager forløb vedrørende færøske patienter, der er sendt fra Færøerne til behandling i Danmark. ###TABEL_9### Patientvejlederens opgaver er: Rådgivning, vejledning og undervisning - At rådgive og vejlede patienter og pårørende i f.eks. undersøgelser, behandlinger, patientforløb, patientrettigheder og klagemuligheder. - At undervise sundhedspersonale i den færøske patients forhold. Opgaver i de kliniske afdelinger - At besøge udvalgte patienter. - At være bisidder ved lægesamtaler. - Personlige samtaler med patienter og pårørende. - At tolke i et vist omfang. 15. Færøsk forløbskoordinator (på administrativt plan) Den færøske forløbskoordinator varetager forløb vedrørende færøske patienter i hele Region Hovedstaden. Forløbskoordinatoren er uddannet sygeplejerske. Forløbskoordinatoren er initiativtager og tovholder ved optimeringen af hensigtsmæssige forløb for den færøske patient, herunder: - Forfatter, reviderer og implementerer informationsmateriale til sundhedspersonale. - Står til rådighed som sparringspartner for sundhedspersonalet på såvel Færøerne som i DK vedr. patientforløb. - Deltager i et begrænset omfang i koordineringen af aktuelle patientforløb, hovedsageligt komplekse forløb. - Bidrager ved organisering af udvalgte dialogmøder efter aftale med Færøerne og den lokale direktion på det pågældende hospital. Kontaktoplysninger ###NAVN### Tlf.: ###TELEFON### Færøsk forløbskoordinator Mail: ###EMAIL### Onkologisk klinik Rigshospitalet, Blegdamsvej 9 2100 København Ø 16. Kontaktinformation, sygehuse på Færøerne ###TABEL_10### ###TABEL_11### ###TABEL_12### Ansvar og organisering - Hospitalsdirektioner er ansvarlige for at distribuere vejledningen til afdelinger, der behandler færøske patienter. - Center- og afdelingsledelser er ansvarlige for at vejledningen er kendt og efterleves. - Den færøske patientvejleder og den færøske forløbskoordinator er begge fagligt ansvarlige for vejledningen. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - National Hospital of the Faroe Islands - Heilsutrygd - Apoteksverk Føroya - Ansøgningsskema om tilskud til sygeplejeartikler/hjælpemidler - Lægeerklæring i.f.m. ansøgning om tilskud til sygeplejeartikler/hjælpemidler - Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Kropsbårne - Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Ikke kropsbårne - Prisoverslag i forbindelse med ansøgning om hjælpemidler - Færøsk patientvejleders hjemmeside - Almannaverkið - Klaksvíkar Sjúkrahús - Suðuroyar Sjúkrahús Bilag Bilag 1 Aftale om sundhedsbehandling mellem Færøernes sygehusvæsen og Region Hovedstaden. 2020 Bilag 2 Medical information - SAS - word