Point Of Care Testing (POCT), politik for Nordsjællands Hospital Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer Formålet med politikken er at sikre ensartet anskaffelse og brug af POCT udstyr. Implementeringen af nedenstående er en løbende proces. Definitioner Point Of Care Testing (POCT) udstyr kan f.eks. være udstyr til måling af glucose, INR, blodgas, HbA1C, urinanalyser, m.m. Politikkens tekst - Anskaffelse af POCT udstyr sker i samarbejde med Klinisk Biokemisk Afdeling (KBA) og Center for IT, Medico og Telefoni (CIMT). En evt. anskaffelse sker ud fra en vurdering af behov, økonomi og kvalitet. KBA’s kontaktpersoner i denne sammenhæng er den, til hver afdeling, tilknyttede overbioanalytiker, Diagnostisk Samarbejdspartner, samt KBA’s POCT koordinator og ressourcepersoner for POCT-udstyr. - KBA har ansvar for og dokumenterer kvalitetssikringen af POCT udstyr på de kliniske afdelinger. - Personale, der udfører analyser på POCT udstyr, skal have modtaget undervisning. Undervisningen i POCT udstyret varetages af Superbruger på det enkelte afsnit. KBA har ansvar for undervisning af disse Superbrugere. - KBA`s POCT koordinator dokumenterer personalets kompetence i Data Management Systemet efter Superbruger har undervist den enkelte bruger. - KBA har ansvaret for vedligeholdelse og brug af POCT udstyr, og udarbejder instrukser herfor. - Alle måleresultater, som er udført på POCT udstyr, der er opkoblet, bliver dokumenteret i Laboratorie Informations Systemet Labka II. Det tilstræbes, at denne dokumentation sker online via et Data Management System målrettet POCT udstyr. KBA administrerer og vedligeholder dette system i samarbejde med CIMT. - Indkøb af reagenser til POCT udstyr varetages enten af KBA for hele planlægningsområdet, eller af den enkelte kliniske afdeling, afhængigt af udstyret. Det aftales i hvert enkelt tilfælde.