Hjælpemidler og behandlingsredskaber, midlertidigt udlån, rekvisition af Formål At beskrive retningslinjer for rekvirering samt tilbagelevering af hjælpemidler og behandlingsredskaber fra Nordsjællands Hospitals (NOH) Hjælpemiddeldepot i Facility Management Afdelingen (FM). Målgrupper og anvendelsesområde Ergoterapeuter, fysioterapeuter, plejepersonale og FM-medarbejdere. Definitioner Baggrund - Hospitalet er forpligtet til at udlåne hjælpemidler til borgere ved midlertidig funktionsnedsættelse, og det påhviler hospitalet at afholde udgiften til behandlingsredskaber, som patienten forsynes med som led i eller som fortsættelse af den på hospitalet påbegyndte behandling, og indtil tilstanden er stationær, dvs. til midlertidigt brug. - Er der tale om hjælpemidler til varigt brug, rettes i stedet henvendelse til patientens kommune, som er forpligtet til at stille hjælpemidler til rådighed. - Kommunen er forpligtet til at stille hjælpemidler til rådighed til brug ved træning efter udskrivelse. - Udlån sker i forbindelse med hospitalsbehandling, hvad enten det drejer sig om indlæggelse, behandling på ambulatorium, dagafsnit, akutmodtagelse eller akutklinik. - Udlån af midlertidige hjælpemidler sker i det omfang, det er nødvendigt for, at patienten i en midlertidig periode bliver i stand til at klare daglige funktioner indendøre i eget hjem. Der udlånes kun undtagelsesvist hjælpemidler alene til brug udenfor hjemmet, fx i forbindelse med transport til arbejdsplads/skole/genoptræning. - Udlån sker ud fra en behovsvurdering, foretaget af den ergoterapeut, fysioterapeut, sygeplejerske eller læge, som har behandlet patienten. Vurderingen sker i samråd med patienten. - I Region Hovedstaden er der i samarbejde med kommunerne udarbejdet regionale retningslinjer for arbejds- og ansvarsfordelingen på behandlingsredskabs-og hjælpemiddelområdet jf. Snitfladekatalog-hjælpemidler-behandlingsredskaber. Opdateret 2019.pdf - Patienter, der er behandlet på privathospital efter aftale om frit sygehusvalg, sidestilles med patienter, der er behandlet på regionens egne hospitaler. De kan derfor også låne hjælpemidler til midlertidigt brug, - se afsnittet "Patienter indlagt på andre hospitaler". Dette gælder dog ikke patienter, der for egen regning bliver behandlet på privathospital. - Hjælpemidler udlånes kun til patienter bosiddende i Nordsjællands Hospitals optageområde (Helsingør Kommune, Fredensborg Kommune, Hørsholm Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune og Allerød Kommune). - Hjælpemidler og apparatur, som patienten efter hospitalets vurdering har behov for, mens patienten venter på hospitalsbehandling, fx albuestolkke og kørestol, kan rekvireres fra hospitalet. Det er hospitalets personale, der vurderer patientens behov for hjælpemidlet/redskabet i venteperioden, jf. Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet. - Hjælpemidler kan ikke rekvireres til: - Patienter, der ikke har fast bopæl i Nordsjællands Hospitals optageområde (Helsingør Kommune, Fredensborg Kommune, Hørsholm Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune og Allerød Kommune). Undtaget herfra er patienter, som i forbindelse med den generelle aftale om frit sygehusvalg i en rekreationsperiode opholder sig hos pårørende med bopæl i disse kommuner. Udlån i disse tilfælde må maksimalt være af tre måneders varighed. - Patienter, der i en indlæggelsessituation skal på weekendbesøg, ferie eller lignende. - Patienter, der venter på plejehjemsplads uden forudgående indlæggelse. - Patienter i terminalstadiet til brug efter udskrivelse. - Patienter, der for egen regning vælger at blive behandlet på et privat hospital. Definition af hjælpemidlernes art - Mobilitetshjælpemiddel: Hjælpemiddel, der hjælper patienten til at komme omkring (fx kørestol, rollator, gangbuk, stokke og høj gangvogn). I sjældne tilfælde eleverbar seng og toiletforhøjer. - Plejerelaterede hjælpemidler og behandlingsredskaber: Fx madrasser, badebænk, bækkenstol og dropstativ. - Små hjælpemidler: Fx skohorn, gribetang, stokke og strømpepåtager. - Behandlingsredskaber: Redskaber, som A) patienten forsynes med som led i behandling på hospital eller i speciallægepraksis, der efter aftale med hospitalsvæsenet varetager opgaver for dette, eller B) patienten forsynes med som led i eller som en fortsættelse af den iværksatte behandling med det formål enten at tilvejebringe yderligere forbedring af det resultat, som er opnået ved hospitalsbehandlingen, eller at forhindre forringelse af dette resultat, fx lymfepres. Låneperiode Perioden for udlån af hjælpemidler efter udskrivelsen skal vurderes individuelt. Den kan variere, men må højst være tre måneder. Lånetiden kan dog efter særlig aftale med den faglige kontaktperson på hjælpemiddelområdet forlænges til op til seks måneder eller i enkelte tilfælde længere, fx hvis patienten venter på reoperation. Se afsnittet "Kontaktoplysninger". Bariatriske patienter Her defineret som patienter, der vejer mere end 180 kg jf. Rekvirering af hjælpemidler til patienter der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter). Fremgangsmåde Ansvarsforhold Ergoterapeuten/fysioterapeuten har ansvar for - At vurdere behov for og rekvirere mobilitetshjælpemidler og behandlingsredskaber. Udlånet registreres som udlån til afdelingen og har påsat et mærke, hvor IND er markeret med rød skrift. - At vurdere behov for og rekvirere midlertidigt udlån af mobilitetshjælpemidler, behandlingsredskaber samt toiletforhøjere ved udskrivelse til patienter, som terapeuten har fået henvist. Udlånet registreres som udlån til patienten og har påsat et mærke, hvor HJEM er markeret med grøn skrift. - At vurdere behov for og undtagelsesvis rekvirere transport og hjælp til montering af hjælpemidlerne i patientens hjem eller kommunal institution, se afsnittet "Montering af hjælpemidler i eget hjem". - Indstilling af hjælpemidlerne samt at instruere patienten i brugen af disse. Sygeplejepersonalet har ansvar for - At vurdere behov for og rekvirere plejerelaterede behandlingsredskaber og hjælpemidler jf. definitioner, samt aflastende madrasser og puder under indlæggelse. - At vurdere behov for og rekvirere midlertidigt udlån af plejerelaterede behandlingsredskaber og hjælpemidler jf. definitioner, samt aflastende madrasser og puder ved udskrivelse. Ergoterapeuten/fysioterapeuten og sygeplejepersonalet har et fælles ansvar for at sikre koordination i forhold til deres respektive ansvarsområder. Hvis et hjælpemiddel er udlånt til afdelingen under indlæggelsen, og patienten skal have det med hjem ved udskrivelsen, skal Hjælpemiddeldepotet kontaktes, så det kan blive registreret som et personligt udlån, som patienten skal kvittere for. FM-medarbejderen har ansvar for - At levere hjælpemidler til sengeafsnit. - At returnere hjælpemidler, der ikke længere bruges i sengeafsnittet til rengøring og vedligeholdelse i Hjælpemiddeldepotet. - At indhente kvittering hos patienten og aflevere genpart med lånebetingelser og afleveringsoplysninger, når hjælpemidlet leveres til sengeafsnittet. Grundpakke Alle sengeafsnit har deres egen grundpakke af hjælpemidler, som skal forblive i afsnittet, og som IKKE må følge med patienten hjem eller til andet sengeafsnit. Disse hjælpemidler er mærket med en gul mærkat. Ved defekte hjælpemidler i grundpakken skal der laves en teknisk rekvisition. Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet ###TABEL_1### Servicemål/tidsfrist for rekvirering og levering af hjælpemidler Der gælder følgende servicemål/tidsfrist: Hjælpemidler til patienter under indlæggelsen - Hjælpemiddeldepotet leverer hjælpemidlerne så hurtigt som muligt til afsnittet, og senest 2 timer fra rekvisitionstidspunktet. Hjælpemidler til patienter til midlertidigt udlån i eget hjem (kommunal institution) efter udskrivelse - Hjælpemiddeldepotet leverer hjælpemidlerne på hverdage efter kl. 13.00, hvor beslutning om patienternes udskrivelse sker på selve udskrivelsesdagen. Patienter, der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter), særligt ved rekvirering af hjælpemidler til Se vejledning på VIP, Rekvirering af hjælpemidler til patienter der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter). Senge, særligt ved rekvirering af For udlån af senge til midlertidigt brug i eget hjem (kommunal institution) gælder, at rekvirering af senge skal ske i overensstemmelse med Snitfladekataloget, dvs. at - Hospitalet alene er ansvarlig for at stille en eleverbar seng til rådighed, når den eleverbare funktion er en afgørende forudsætning for, at patienten herved selvstændigt kan komme ind/ud af seng (mobilitetshjælpemiddel). - I enkelte tilfælde vil det også være nødvendigt at udlåne en seng, hvis patientens funktionsevne ikke tillader, at vedkommende kan klare trapper til sit soveværelse på første sal, og hvor patient og pårørende ikke har mulighed for at flytte patientens egen seng til stueetagen. - Det er kommunens ansvar at stille en seng til rådighed, hvis den er nødvendig af hensyn til patientens plejebehov (herunder også patienter i terminalstadiet). Rekvirering af senge skal altid forud godkendes af afdelingsterapeut eller den ledende terapeut, jf. afsnit om kontaktoplysninger. Små hjælpemidler Små hjælpemidler som f.eks. stokke, skohorn, gribetang og strømpepåtager udlånes efter faglig vurdering af ergoterapeut/fysioterapeut direkte fra hospitalet. Patienten informeres om, at hjælpemidlerne efter endt udlån skal returneres til hospitalet. Defekte hjælpemidler Internt på NOH Defekte hjælpemidler påsættes en seddel med en beskrivelse af, hvad der er galt. FM-medarbejder kontaktes jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet" på hverdage mellem kl. 8.00-11.00 samt 13.00-15.00. Hvis patienten fortsat har behov for hjælpemidlet, leverer FM-medarbejderen et tilsvarende hjælpemiddel som erstatning og sørger for at bringe det defekte hjælpemiddel til reparation. Hvis det defekte hjælpemiddel er en del af sengeafsnittets grundpakke laves en teknisk rekvisition.det retur til afsnittet efter reparation. Hvis hjælpemidlet befinder sig i patientens hjem (kommunal institution) Patienten (pårørende/personale på kommunal institution) kontakter Hjælpemiddeldepotet direkte for en aftale, se afsnittet "Kontaktoplysninger". Rengøring af grundpakken samt hjælpemidler til brug under indlæggelsen Hjælpemidlerne rengøres på kontaktflader af ergoterapeut/fysioterapeut eller plejepersonale efter hvert brug. Hvis hjælpemidlet pga. synligt snavs trænger til grundigere rengøring, skal hjælpemidlet have påsat en seddel, "Rengøring", og FM-medarbejder kontaktes jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet" på hverdage mellem kl. 8.00-11.00 samt 13.00-15.00. FM-medarbejderen bringer hjælpemidlet til rengøring og retur til afsnittet efterfølgende. 14 dages-reglen Hvis det efter udskrivelsen viser sig, at de hjælpemidler, der er leveret er utilstrækkelige, og at patienten på den baggrund ikke kan klare sig i hjemmet, kan der indenfor 14 dage rettes henvendelse til det terapiafsnit, patienten har været i kontakt med under indlæggelsen, hvorefter der vil blive foretaget en ny behovsvurdering. Se afsnittet ”Kontaktoplysninger”. Hjælpemidlerne skal afhentes i Hjælpemiddeldepotet. Kontaktoplysninger ###TABEL_2### Patienter indlagt på andre hospitaler Ergoterapeut/fysioterapeut fra andet hospital kan rekvirere hjælpemidler til patienter bosiddende i Planlægningsområde Nord, og som har været indlagt på andre hospitaler. I disse tilfælde kontaktes Hjælpemiddeldepotet direkte, se afsnittet "Kontaktoplysninger". Patienter bosiddende uden for Nordsjællands Hospitals optageområde (Helsingør Kommune, Fredensborg Kommune, Hørsholm Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune og Allerød Kommune). For patienter, der har været indlagt på Nordsjællands Hospital, men som bor udenfor Planlægningsområde Nord, og som har behov for midlertidige hjælpemidler, gælder det, at ergoterapeuten/fysioterapeuten kontakter det hospital, som patienten normalt vil høre til. Patienter uden aktuel registrering i folkeregistret Se vejledningerne på VIP: Patienter uden folkeregisteradresse - behandlingsrettigheder og forholdsregler ved udskrivning/viderehenvisning og Selvbetalere - Akut og fortsat behandling af visse patienter uden dansk folkeregisteradresse mod betaling Asylansøgere Se vejledning på VIP, Modtagelse af asylansøgere Transport af hjælpemiddel til/fra patientens eget hjem/kommunal institution Patienter, som ved udskrivelse har behov for midlertidigt lån af hjælpemidler, skal have deres behov for hjælp til transport af hjælpemidler til/fra hjemmet (kommunal institution) vurderet af ergoterapeuten/fysioterapeuten. Reglerne for transport af hjælpemidler - Hovedreglen er, at al transport af hjælpemidler skal varetages af patienten (pårørende). - I undtagelsestilfælde, hvor patienten (pårørende) ikke er i stand til at varetage transporten, kan terapeuten rekvirere transport via Hjælpemiddeldepotet. Ergoterapeuten/fysioterapeutens dialog og stillingtagen i forhold til patientens transportbehov: - Skal ske med udgangspunkt i hovedreglen om, at al transport skal varetages af patienten (pårørende). - Skal ske i sammenhæng med ergoterapeuten/fysioterapeutens stillingtagen til hvilke hjælpemidler, som patienten får til udlån i eget hjem, med henblik på rekvirering af hjælpemidler og undtagelsesvis transport i én samlet rekvisition til Hjælpemiddeldepotet. - Skal ske rettidigt og tidligst muligt under indlæggelsen med henblik på at sikre, at patienten (pårørende) har praktisk mulighed for at planlægge transporten, så hjælpemidlet er i hjemmet/på kommunal institution samme dag som patienten. Vær opmærksom på, at kommunerne kan afvise at hjemtage en patient, hvis ikke hjælpemidlerne og patienten ankommer samme dag, hvilket vil kunne forlænge patientens indlæggelse unødigt. OBS! Det bemærkes om reglerne for siddende patienttransport, at hver patient foruden sin taske med personlige ejendele har ret til at medbringe ét nødvendigt hjælpemiddel i form af rollator, gangstativ, to stokke eller lignende, herunder kan kørestolspatienter (egen kørestol) medbringe yderligere ét hjælpemiddel. Overvej om hjemtransport kan bestilles som siddende kørestolstransport, hvis patienten skal låne en kørestol midlertidigt. I undtagelsestilfælde, hvor Hjælpemiddeldepotet skal transportere hjælpemidler til/fra patientens hjem, gælder følgende frister/servicemål: - Normallevering: Rekvisition af transport skal ske på hverdage inden kl. 15.00 mhp.levering (transport) førstkommende hverdag. - Hastelevering: Rekvisition af transport skal ske på hverdage inden kl. 13.00 mhp.levering samme hverdag. Hasteleveringer er ressourcekrævende transport, som kun kan benyttes undtagelsesvist i situationer, hvor beslutning om patientens udskrivelse sker på selve udskrivelsesdagen. Montering af hjælpemidler i eget hjem I forhold til patienter, som ved udskrivning har behov for midlertidigt udlån af hjælpemidler, skal ergoterapeuten/fysioterapeuten vurdere patientens behov for hjælp til montering af hjælpemidler i eget hjem: - Hovedreglen er, at al montering af hjælpemidler skal varetages af patienten (pårørende), fx ramper, sengeklodser eller toiletforhøjer. - I undtagelsestilfælde, hvor patienten (pårørende) ikke er i stand til at varetage monteringen, skal ergoterapeuten/fysioterapeuten rekvirere montering ved medarbejder i Hjælpemiddeldepotet i tilknytning til hjemtransport af hjælpemidlet. Tilbagelevering af hjælpemidler Ergoterapeuten/fysioterapeuten eller sygeplejepersonalet kontakter FM-medarbejderen jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet", når hjælpemidler, der har været brugt af en patient under indlæggelse på et afsnit, ikke længere skal bruges af patienten og placerer hjælpemidlet ved aftalt afhentningssted i afsnittet. Serviceassistent afhenter løbende hjælpemidlerne med henblik på rengøring, vedligehold og opbevaring i Hjælpemiddeldepotet. Hjælpemidler, der har været midlertidigt udlånt til patienter i eget hjem/kommunal institution, har patienten (pårørende) ansvaret for at tilbagelevere til Nordsjællands Hospital, med mindre det undtagelsesvist er aftalt, at Hjælpemiddeldepotet har ansvar for afhentningen. Patienternes tilbagelevering af hjælpemidler til Nordsjællands Hospital kan ske alle dage på et af følgende steder i tidsrummet 8.00-21.00: - NOH - Frederikssund, Frederikssundsvej 30, 3600 Frederikssund - i Informationen i tidsrummet: - Hverdage kl. 7.30-17.30 - Weekend og helligdage kl. 9.00-16.00 - NOH - Hillerød, Dyrehavevej 29, 3400 Hillerød - i Informationen i tidsrummet kl. 8.00-20.00. - Sundhedshuset - Helsingør, Murergade 5, 3000 Helsingør. Vagthavende FM-medarbejder skal kontaktes forinden på tlf. ###TELEFON###. Privat leje og køb af hjælpemidler Såfremt patienten ønsker andre eller flere hjælpemidler, end det sundhedsfaglige personale vurderer, der er et nødvendigt behov for, kan patienten rådgives til selv at leje eller købe det ønskede. Ansvar og organisering Afdelingsledelserne er ansvarlig for implementering af vejledningen. Mellemledere samt personale, der udleverer hjælpemidler, har ansvar for kendskab til - og anvendelse af vejledningen. Faglig kontaktperson: Klager over opgavevaretagelsen kan rettes til driftschef ###EMAIL###, E-mail: ###EMAIL###, og ønsker om nye typer hjælpemidler kan rettes til serviceleder ###EMAIL###, E-mail: ###EMAIL###. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Snitfladekatalog-hjælpemidler-behandlingsredskaber. Opdateret 2019.pdf Samarbejdsaftaler - genoptræning - snitfladekatalog 2019 Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet nr 9079 af 22/02/2013 Lov om Social Service §112, hjælpemidler Modtagelse af asylansøgere Patienter uden folkeregisteradresse - behandlingsrettigheder og forholdsregler ved udskrivning/viderehenvisning Selvbetalere - Akut og fortsat behandling af visse patienter uden dansk folkeregisteradresse mod betaling Rekvirering af hjælpemidler til patienter der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter) Vejledning DMS bestilling.pdf Columna Quick guide Bilag