Personaleadfærd i Sterilcentralen Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Vedrørende adgangsforhold til sterilcentralen er følgende gældende Personaleadfærd Personalebeklædning Personalehygiejne Håndhygiejne Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At sikre, at kun ansatte og personer med ærinde i Sterilcentralen har adgang til Sterilcentralens produktions- og lagerområde. At sikre, at ansatte og andre personer med ærinde i Sterilcentralen har en adfærd, der er med til at begrænse generation af partikler. At sikre, at enhver person, der kommer ind i sterilcentralens produktions- og lagerområde, bærer en påklædning, der er tilpasset den funktion, der skal udføres. Alt personalet beskytter sig mod sundhedsfare/smitte i forbindelse med håndtering af brugte instrumenter. At anvise retningslinjer for personlig hygiejne, der er nødvendig for at reducere spredning af partikler og mikroorganismer. Målgrupper og anvendelsesområde Sterilcentralens personale og personer, der har ærinde i Sterilcentralens produktions- og lagerområde. Definitioner Fremgangsmåde Se venligst nedenfor - emneopdelt. Vedrørende adgangsforhold til sterilcentralen er følgende gældende Uvedkommende personer har ikke adgang til Sterilcentralen. Teknikere, der skal udføre arbejde i produktionsområderne, skal iføre sig hovedbeklædning. Personer i privat tøj medærinde i Sterilcentralens produktionslokale og sterile lager, skal iføre sig overtrækskittel og hovedbeklædning inden adgang. Ved indgangene til Sterilcentralen skal der forefindes et opslag, der illustrerer - Hvor i Sterilcentralen det er tilladt at gå ind - Hvilke krav, der stilles til personer under ophold i Sterilcentralens produktions- og lagerlokaler - Hvilke rum, der kræver særlige foranstaltninger at komme ind i Produktions- og sterilt lagerområde må ikke benyttes som gennemgang. Personaleadfærd Personalet skal færdes og arbejde i roligt tempo. Spisning og indtagelse af drikkevarer må kun foregå i opholdsrum. Personalets tasker og lignende må ikke befinde sig i Sterilcentralens produktions- og lagerområde. Briller der ikke bæres konstant skal, når de tages af, lægges i en seperat kapsel eller bakke. Der må kun være de mest nødvendige remedier fremme i pakkelokalet. Døren til Sterilcentralens produktions- og lagerområde skal holdes lukket. (gælder også for døren mellem udpakningsrummet og det sterile lager, Sterilcentralen på Hillerød Hospital) Transportemballage må ikke bringes ind i pakkerummet eller i det sterile lager. Udpakning skal foregå i udpakningsrummet. Der skal anvendes engangsplast-forklæder ved håndtering af produkter i transportemballage. Forklædet tages af efter brug ved at klippe nakkestroppen over. Tom emballage må ikke slås sammen i produktionslokale eller i det sterile lager. Der er kun adgang for personer ansat i / med ærinde i Sterilcentralen. Ved adgang skal Sterilcentralens retningslinjer for beklædning, hygiejne og adfærd overholdes. Personalebeklædning Retningslinjer for personalebeklædningen skal overholdes for at forebygge forurening af rene/sterile produkter med urenheder/partikler fra klæder eller hår. Ved skift til ren uniform hver dag undgås opformering af mikroorganismer i tekstilet. Personalet skal hver dag iføre sig ren uniform. Bæres T-shirt under uniformen, skal det være en af hospitalets tætvævede undertrøjer. Uniformen må ikke bæres udenfor Hospitalets matrikel. Uniformen skal vaskes på Hospitalets vaskeri, hvor den gennemgår en desinfektion i vaskeprocessen. Kortærmet uniform er påbudt. Anvendes veste/kortærmede jakker skal disse skiftes dagligt. Langærmede jakker må kun bæres i pauser og ved opgaver, der ikke direkte har med produktionen. Operationshue - skal dække alt hår og bæres når rene og sterile produkter håndteres i Sterilcentralen, og når sterile produkter afleveres/sættes på plads i depoter tilknyttet områder , hvor operative indgreb udføres. Under arbejdet i produktionen og i det sterile lager er det ikke tilladt at bære ure, ringe bælter eller armbånd. For at undgå smittespredning og sundhedsfare for personalet skal der ved håndtering af urene instrumenter og urent udstyr altid anvendes nitril-engangshandsker. Overtrækskittel, langskaftede nitril-handsker og ansigtsbeskyttelse benyttes ved opgaver med risiko for sprøjt og stænk. Uniformen skal skiftes, hvis den bliver våd eller forurenet. Personer med ærinde i Sterilcentralens produktionslokale og sterillager skal følge reglerne for beklædning. Disse er bekendtgjort i opslag ved Sterilcentralens indgange. Personalehygiejne Personalet skal være velsoigneret. Personalet skal være instrueret i brug af håndvaskefaciliteter og kriterier for hvornår håndvask / desinfektion skal finde sted. Personale med læsioner, hudsygdomme eller infektioner på hænder eller underarme må ikke arbejde med hverken rene eller urene produkter, da der er risiko for, at man enten selv pådrager sig en infektion og/eller, at man inficerer de rene produkter og dermed forringer produkternes kvalitet. Personale med sygdomme med megen sekretion så som: Næseflod, diarre, opkastning eller øjenbetændelse, må ikke deltage i produktionen. Håndhygiejne Forudsætninger for sufficient håndhygienjne - Ringe. armbånd og armbåndsure må ikke bæres - Negle skal være korte og rene - Neglelak og kunstige negle må ikke bæres - en undtagelse er neglelak hvis formål er at forebygge neglelidelser. Det forudsættes, at denne er vedligeholdt, da ridser er sæde for bakterier. - Huden skal holdes intakt. Håndhygiejne skal altid foretages før alle rene arbejdsopgaver - Håndtering af alt rent og sterilt gods Håndhygiejne skal altid foretages efter alle urene arbejdsopgaver - Håndtering af alle brugte instrumenter ved manuel forbehandling/rengøring, ved lastning af opvaskemaskiner. Til disse opgaver anvendes handsker - Efter brug af handsker - Håndtering af transportemballage. Håndhygiejne skal derudover altid udføres - Efter toiletbesøg - Før indtagelse af mad og drikke - efter berøring af øre, næse og mund - Efter nys, hoste eller efter at have pudset næse. Korrekt vask af hænder - Hænder og håndled fugtes med vand inden sæben/vaskecremen påføres (de vaskeaktive stoffer kan på tør hud foråsage dermatitis) - Sæbe/vaskecreme skal fordelse på hver finger, mellem fingre, på håndryggen, på håndfladen og omkring håndled - Fingerspidser, tommelfingre, fingermellemrun, håndfladen og håndled skal mekanisk bearbejdes i mindst 15 sekunder - Sæbe/vaskecreme skal afskylles under rindende koldt eller tempereret vand - Hænderne skal tørres/duppes omhyggeligt i engangshåndklæde, der opfylder kravene til mikrobiologisk renhed - omhyggelig tørring af hænderne er med til at forebygge hudskader - Håndbetjente vandhaner lukkes med engangshåndklædet - Håndcreme påføres efter behov - omhyggelig pleje af hænderne med uparfumeret håndcreme er vigtig for at holde huden intakt. Hånddesinfektion - Bør erstatte håndvask, når der ikke er synlig forurening af hænderne. Korrekt desinfektion af hænder - Skal udføres på ren og tør hud - Der anvendes mindst 2 ml. hånddesinfektionsmiddel med 70-85 % ethanol tilsat hudplejemiddel - Hånddesinfektionsmidlet skal fordelse og indgnides overalt på hver finger, mellem fingre, på håndryggen, på håndfladen og omkring håndled - Hånddesinfektionsmidlet skal indgnides indtil hænderne er tørre. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer NATIONALE INFEKTIONSHYGIEJNISKE RETNINGSLINJER FOR GENBEHANDLING AF STERILISERBART MEDICINSK UDSTYR DS 2451-8 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren - del 8: Krav til vask og håndtering af tekstiler til flergangsbrug. Råd og anvisninger om desinfektion I sundhedssektoren. NIR Desinfektion 1.3. udgave 2018, Statens Serum Institut 2018. Vejledninger Håndhygiejne for sundhedspersonale Retningslinjer for arbejdsdragt for personale ansat i Region Hovedstaden Bilag Ingen.