Lumbalpunktur - obligatorisk hands on simulationstræning (NOH) Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Formålet med denne VIP er dels at beskrive den praktiske håndtering af uddannelsen i lumbalpunktur samt at tydeliggøre forventninger til den enkelte uddannelsessøgende læge. Målgrupper og anvendelsesområde - Læger ansat på Nordsjællands Hospital, som foretager lumbalpunktur - Undervisere på lumbalpunkturkurset Definitioner Uddannelse i lumbalpunktur er en læringsaktivitet, der involverer gennemgang af videomateriale, læsning af VIP vejledning, og simulationstræning på fantom med efterfølgende test og certificering. Afgrænsning: ”Lumbalpunktur - obligatorisk hands on simulationstræning (NOH)” er en VIP, der beskriver læringsaktiviteten og organisationen omkring denne. Den beskriver derfor ikke den praktiske procedure, hvor der henvises til den regionael VIP Lumbalpunktur, akut og elektiv udførelse af Fremgangsmåde NOH: SimNord står for oprettelse af kurser i Plan2Learn og koordinering med undervisere. Underviserne aflønnes af SimNord. Læger, der skal oplæres, tilmelder sig på Plan2Learn kurset. Afdelingen koordinerer med SimNord så det udbudte antal pladser opfylder afdelingernes behov. Lokalisation: Undervisningen foregår på Sim.Nord Undervisere rekrutteres fra Anæstesiologisk Afdeling, Børne- og Ungeafdelingen, Infektionsmedicinsk eller Neurologisk Afdeling. Undervisernes kvalifikationer baserer sig på relevant klinisk erfaring med proceduren, certificering efter uddannelse i proceduren, samt gennemført Train the Trainer-kursus i proceduren via BFH eller CAMES RH. Kursets opbygning Læringsmål: For at opnå certificering skal den uddannelsessøgende kunne: - Redegøre for hyppige indikationer, kontraindikationer, risici og bivirkninger for lumbalpunktur. - Udføre proceduren selvstændigt med relevant inddragelse af patient og assistent. Kompetencen vurderes ud fra et standardiseret setup med fantom og figurant og vurderes ud fra et valideret kompetence-vurderingsredskab (Lumbarpuncture Assessment Tool – LumPAT). Forudsætninger: Kursisten skal have lavet læringsaktiviteterne, som beskrevet i sektionen ”Før simulationskurset” - før undervisning i simulationsenheden. Uddannelsesaktiviterne: Kurset består af en teoretisk del og en praktisk del. - Den teoretiske del, i form af en video og kursusmateriale, skal kursisten selv gennemgå før den praktiske del i simulationsenheden. - Den praktiske del foregår med individuel simulationstræning med fantom. Elementer fra den teoretiske del som indikationer, bivirkninger mm. integreres i træningen og forventes derfor tilegnet. Med baggrund i evidensen omkring mastery learning er kursets koncept, at man gennemfører den praktiske simulationstræning indenfor den afsatte tid og herefter udfører en objektiv baseret test vurderet med Lumbal Puncture Assessment Tool (LumPAT). LumPAT er et valideret testredskab i vurdering af lumbalpunktur kompetence i et standardiseret simulations-setup. For at kurset kan bestås, skal kompetencen vurderes opnået ved beståelse af testen. Kursister, der ikke består kompetencevurderingen, får feedback med fokus på, hvilke delementer der vurderedes utilstrækkelige. Der aftales mulighed for træning af proceduren, og kursisten skal booke en ny tid til fornyet træning og test. Før simulationskurset: For at forberede den uddannelsessøgende til den praktiske træning, forventes det, at den uddannelsessøgende gør følgende læringsaktiviteter inden simulationstræning: Lærer VIP-vejledningen Lumbal punktur: Lumbalpunktur, akut og elektiv udførelse af samt Lumbalpunktur - Quickguide_printervenlig version.pdf Ser først video 1: https://youtu.be/joxyEqMJs2g Ser dernæst video 2: https://www.youtube.com/watch?v=TfzN9G717jo Inden simulationskurset forventes det, at den uddannelsessøgende kan beskrive rækkefølgen i proceduren, som den udføres på videoerne. Kursisten kan øve sig på at beskrive, hvilke trin der indgår og hvornår i proceduren ved at se video 1 igen uden lyd og beskrive hvad der foregår. LumPAT-skemaet ligger tilgængeligt (LumPAT scoringsskema.pdf), så kursisten kan gøre sig bekendt med dette. Simulationskurset: Den praktiske del foregår faciliteret og assisteret af en læge med erfaring i lumbalpunktur. Instruktøren hører til kursistens erfaringer med lumbalpunktur, spørgsmål til VIP-vejledningen, brug af videomaterialet og spørgsmål til proceduren. Rummet introduceres og lumbalpunktursættet gennemgås. Der vil være andet udstyr end i videoen, spørgsmål til spinalnåle etc. afklares. Der anbefales oplæring i brug af atraumatiske nåle 25G alternativt 22G ved purulent menigitis alene. Traumatisk og atraumatiske nåle vises, således kursisten kan kende forskel og vælge den korrekte nål. Tidsforbrug: ca 10 minutter. Dernæst øves proceduren i den rækkefølge, som fremgår af LumPAT-skemaet: Planlægning og forberedelse (kan kursisten bivirkninger og komplikationer? Har de forstået forskellen på traumatisk og atraumatiske nåle lige gennemgået?). Herefter gennemgår kursisten udførelse af indstik, fyldning af glas inden afslutning af proceduren. Kommunikation med patient og assistent integreres løbende i proceduren. Eventuelle tvivlsspørgsmål afklares. Herefter udfører kursisten nu selv proceduren, som gentages indtil kursisten kan gennemføre proceduren korrekt. Undervisningen justeres individuelt efter kursistens kompetencer, hvad er sværest for den givne kursist? Hvor skal kursisten støttes osv. Ca. 30 min. Evaluering af kompetencen: Læringsaktiviteten afsluttes herefter med en praktisk test. Testen baseres på et standardiseret setup, hvor kursisten skal demonstrere de tillærte færdigheder, tekniske som non-tekniske, der vurderes objektivt ud fra LumPAT. Beståelse af kompetencen forudsætter, at kursisten opnår minimum 44 point vurderet ved LumPAT-skemaet. Tager ca. 15 minutter inkl. feedback. Består kursisten ikke testen, må der bookes tid til ny undervisning. Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Lumbalpunktur, akut og elektiv udførelse af Bilag Lumbalpunktur - Quickguide_printervenlig version.pdf LumPAT scoringsskema.pdf