Krænkelser, mobning og chikane i afdelingen for Kvindesygdomme, Graviditet og Fødsler Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål Formålet med den lokale retningslinje er: - At identificere krænkelser - At forebygge krænkelser - At håndtere krænkelser Målgrupper og anvendelsesområde Instruksen er gældende for alle ansatte i Afdelingen for Kvindesygdomme, Graviditet og Fødsler på Herlev og Gentofte Hospital. Anvendes når det handler om: - De ansattes indbyrdes forhold herunder mobning og chikane Definitioner Krænkende handlinger Der er tale om krænkende handlinger, når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter andre personer for adfærd, som af disse personer opfattes som nedværdigende. Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, som krænkelser kan forekomme på i arbejdet. Der kan både være tale om aktive handlinger og om at undlade at handle. Krænkende handlinger i relation til arbejdet kan fx omfatte: - Tilbageholdelse af nødvendig information - Sårende bemærkninger - Usaglig fratagelse eller reduktion af ansvar og arbejdsopgaver - Bagtalelse eller udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab - Angreb mod eller kritik af ansattes privatliv - At blive råbt ad eller latterliggjort - Fysiske overgreb eller trusler herom - Fjendtlighed eller tavshed som svar på spørgsmål eller forsøg på samtale - Nedvurdering af ansattes job, deres arbejdsindsats eller deres kompetence - Krænkende telefonsamtaler - Krænkende skriftlige meddelelser, SMS, billeder og videoer, herunder på sociale medier - Ubehagelige drillerier - Nedvurdering, fx på grund af alder, køn, kønsidentitet, seksuel orientering, etnicitet eller religiøs overbevisning - Udnyttelse i jobbet, fx til private ærinder for andre. Bemærk, at listen ikke er udtømmende. Mobning Der er tale om mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. Det, der endvidere adskiller mobning fra andre måder at krænke på, er, at det altid er den eller de samme personer eller grupper af personer, der systematisk udsættes for de krænkende handlinger. Ligesom det ofte er den eller de samme personer, der udøver de krænkende handlinger. Seksuel chikane Krænkende handlinger kan forekomme som seksuel chikane. Krænkende handlinger af seksuel karakter er al form for uønsket seksuel opmærksomhed og kan fx være: - Uønskede berøringer - Uønskede verbale opfordringer til seksuelt samkvem - Sjofle vittigheder og kommentarer - Uvedkommende forespørgsler om seksuelle emner - Visning af pornografisk materiale. - Kommentarer på udseende med seksuelle undertoner Bemærk, at listen ikke er udtømmende. Fremgangsmåde 1. Identificering af krænkelser - Krænkende handlinger identificeres gennem kendskab til definitionen på krænkende adfærd hos afdelingens medarbejdere. - Vip omkring krænkende adfærd er en del af afdelingens introduktionsprogram. - Pludselig mange og gentagne sygemeldinger hos enkelte personer kan være et tegn på dårlig trivsel. - Resultater af løbende trivselsmålinger. - Krænkende adfærd er et punkt på personalemøder, hvor definition, handling og åbenhed diskuteres. 2. Forebyggelse af krænkelser Det er et fælles ansvar at forebygge krænkelser, chikane og mobning. Det er vigtigt, at man tør gribe ind, hvis man oplever en konflikt mellem kollegaer. Medarbejdere og ledere har særlige opgaver, der skal forbygge krænkende adfærd i afdelingen. Medarbejder - Stop rygter og sladder - Tal ikke bag ryggen på kolleger og leder - Sig fra over for krænkelser, mobning og chikane Hvis du er vidne til krænkelser, mobning eller chikane: - Støt din kollega som bliver krænket, mobbet eller chikaneret i at gå til sin nærmeste leder - Kontakt leder, TR, AMIR eller andre relevante aktører Hvis du føler dig krænket, mobbet eller chikaneret: - Tag dine oplevelser og fornemmelser alvorligt, hvis du føler dig krænket - Gør din leder opmærksom på, hvad du oplever og hvordan du har det med det - Gå eventuelt til din tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller netværksperson - Respektér hinandens forskelligheder - Hjælp hinanden til at løse konflikter på en konstruktiv måde og inden de vokser sig for store - Hav fokus på at bevare en god omgangstone - Luk nye kolleger ind i det sociale fællesskab Leder Signalér din holdning til krænkelser, mobning og chikane – det er på alle måder en uacceptabel adfærd - Brug personalemøder og MUS til at tale om og spørge ind til krænkelser, mobning og chikane - Udarbejd evt. en liste over mulige krænkende handlinger - Formulér spilleregler for god omgangstone og god opførsel og gør dem synlige i afdelingen - Vær opmærksom på konflikter og klikedannelser - Tag konflikter i opløbet inden de vokser sig for store - Sørg for at nye medarbejdere bliver godt modtaget Hvis du modtager klager om krænkelser, mobning eller chikane: - Tag alle henvendelser alvorligt - Få en beskrivelse af det faktiske hændelsesforløb og undersøg den konkrete sag grundigt, men udvis samtidig diskretion både over for den krænkede og de(n) formodede krænker(e) - Tal individuelt med parterne, og invitér eventuelt til en samtale, hvor du agerer mægler Søg enkle, praktiske og fremadrettede løsninger - Vurdér om der er behov for hjælp fra HR. Kontakt HR her(link) - Aftal med parterne hvad der meldes ud til resten af gruppen, hvis der er behov for dette - Sanktioner kan anvendes efter en konkret vurdering i den enkelte sag 3. Håndtering af krænkelser - Den person der føler sig udsat for krænkende adfærd går til nærmeste leder, TR eller AMIR. Ledelsen og den udsatte skal beslutte hvilke tiltag, der skal iværksættes for at undgå gentagelser. - Hvis medarbejderen har brug for at kontakte én udenfor afdelingen kan HR kontaktes via intranettet(link) - Oplever en kollega at en medarbejder mistrives og udsættes for krænkende adfærd, henvender denne sig til nærmeste leder. Det er vigtigt, at man tør gribe ind, hvis man oplever en konflikt mellem kollegaer. I tilfælde af at man ikke føler sig tryg ved at gribe ind, må man søge hjælp hos teamleder eller nærmeste leder. - Det er ikke AMIRS opgave at tage sig af personnære krænkelser, men derimod dennes opgave at bringe episoder med på møder, hvor der udarbejdes handleplaner på afdelingsniveau. Ansvar og organisering Arbejdet med at undgå mobning og chikane er et fælles ansvar. Det er derfor vigtigt, at alle ansatte bidrager konstruktivt i hverdagen til at identificere, forebygge og håndtere krænkende adfærd. Afdelingsledelsen har det overordnede ansvar for: - At implementere lokale retningslinjer via LMU samt AM organisationen - At alle ansatte er bekendt med instruksen og de lokale retningslinjer - At fremme en kultur hvor man åbent kan tale om krænkelser, så den enkelte kan rejse sager om krænkelser over for den nærmeste leder - At krænkelser, mobning og chikane forebygges og håndteres lokalt Afdelingsledelsen har i samarbejde med LMU ansvar for: - At sikre at de lokale retningslinjer løbende drøftes og revideres i MED-udvalget - At sikre at krænkelser, mobning og chikane sættes på dagsordenen - At iværksætte relevante initiativer Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - AT vejledning - Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane - Revideret regional retningslinje vedrørende vold og krænkende handlinger, herunder mobning og chikane (2019) Bilag