Hjertestop - alarmering på Herlev-matriklen Formål Sikre at personalet har viden om alarmeringsproceduren ved hjertestop Sikre at telefonomstillingen uden unødig forsinkelse kan modtage opkald ved hjertestop og alarmere rette respons, fx hjertestophold, hjertestophold og ambulance eller ambulance alene. Målgrupper og anvendelsesområde Vejledningen er målrettet Herlev-matriklen. Vejledningen beskriver hvordan personalet tilkalder hjælp ved hjertestop, og hvordan telefonomstillingen håndterer opkald om hjertestop. Definitioner Hjertestophold: Hold bestående af Hjertemedicinsk læge, anæstesilæge, anæstesisygeplejerske, og portører, som er uddannet i at varetage avanceret hjertestopbehandling. Hjertestopholdet kan tilkaldes døgnets 24 timer. Alarmering ved hjertestop: En procedure for, hvordan hjertestopholdet tilkaldes via telefonopkald til telefonomstillingen eller direkte alarmknap i afdelingen. Fremgangsmåde Ved alle telefoner skal der være et opslået hjertestopskilt med følgende oplysninger: (se eksempel på skilt - bilag.) - Hvordan der alarmeres ved hjertestop - Hvilke oplysninger, der skal afgives i forbindelse med alarmeringen. Afdelingerne kan IKKE afmelde en hjertestopalarmkald igen. (lyden kan dog afstilles via det almindelige alarmsystem på afdelingen) Første læge fra hjertestop- holdet afgør ved ankomst til afdelingen om der er indikation for behandling. Alarmering A. For afdelinger med direkte alarmeringssystem - "Hjertestopknapper" - Tryk på "hjertestopknappen" på stuen markeret "hjertestop" – ved dør panelet. Hjertestopknappen skal kun aktiveres én gang – en lysende lampe tænder som kvittering på, at alarmopkaldet er fuldført. - Der er flere forskellige udgaver af hjertestopknapper. Det er lokalt ansvar at kende til disse. Alle er placeret umiddelbart i nærheden af døren til sengestuerne eller et centralt sted i en afdeling B. For afdelinger med alarmering via omstillingen - Kald telefon ###TELEFON### til telefonomstillingen - Oplys omstillingen om følgende: - Der er hjertestop - Hvilken afdeling - Hvilken stue nummer eller anden lokalitet - Oplys om det er barn eller voksen - Få oplysningen bekræftet af omstillingen inden forbindelsen afbrydes. ISBAR, sikker mundtlig Kommunikation C. Alarmering via private mobiltelefoner - Ring telefon ###TELEFON### til telefonomstillingen på Herlev-matriklen - Oplys omstillingen om følgende: - Der er hjertestop - Der er hjertestop - Hvor på hospitalets område (fx Forhallen, Servicebygningen, parkering osv.) - Kan du se et opgangsnummer derfra hvor du opholder dig? - Oplys om det er barn eller voksen - Få oplysningen bekræftet af omstillingen inden forbindelsen afbrydes. ISBAR, sikker mundtlig Kommunikation Hjertestopholdets ankomst til patienten Generelt er det vigtigt at tage imod hjertestopholdet lokalt, således at hjælpen kommer hurtigt frem. For enkelte områder på hospitalet er der aftalt "kontaktpunkter" (mødesteder), hvor hjertestopholdet må forventes at passere. Ved hjertestop, sendes en medarbejder til "kontaktpunktet" og forbliver der indtil alle 5 medlemmer af hjertestopholdet er vist i rigtige retning. Nedenstående "kontaktpunkter" (mødesteder) skal kendes lokalt: - For pavillon B-C (Borgmester Ib Juuls vej 9) er kontaktpunktet 4. etage kvadrat B6/C6 - For pavillon 7-8-9 (Borgmester Ib Juuls vej 25A-D) er kontaktpunktet 4. etage kvadrat N6/O6 - For pavillon 10 (Borgmester Ib Juuls vej 15A-B) er kontaktpunktet 4. etage kvadrat F8/G8 - For pavillon L (Borgmester Ib Juuls vej 23A) er kontaktpunktet 4. etage kvadrat M6/L6 - I øvrigt findes kontaktpunkter for Servicebygningen, MR-scanner, PET-scanner, stråleterapien samt Steno. Respons ved hjertestopkald på Herlev-matriklen Der afsendes forskelligt respons til hjertestop, afhængig af det fysiske placering for hjertestoppet. Omstillingen informerer indringeren om hvilket respons der sendes. 1. Til hospitalets sengetårn, kvinde-barn-Center, Akuthus og behandlingsbygningen sender informationen hospitalets hjertestophold. 2. Til pavilloner, servicebygningen, kapellet og centralt placerede parkeringsområder sender information både hjertestophold og der rekvireres ambulance til transport af patienten. 3. Til øvrige områder, som fx fjerntliggende parkeringsområder.rekvirerer informationen kun ambulance/akutlæge. Procedure for omstillingens personale ved hjertestopkald Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Hjertestop behandlingsbygningen Byg 5. eksempel A4.pdf