Samarbejdsaftale Intensiv Behandling og Opvågning 2 Målgrupper og anvendelsesområde Denne instruks gælder for personale på Intensiv Behandling, Opvågning 2 og anæstesilæger. For at sikre registrering af de behandlingstunge patienter som ligger på Opvågning 2 samt sikre de bedste patientforløb indlægges nævnte patientkategorier på ITA med fysisk ophold på Opvågning 2. Der er som udgangspunkt ikke tale om at tage ekstra patienter på Opvågning 2, men om at ændre sammensætningen og registrering af de behandlingstunge patienter. Afdeling for Bedøvelse, Operation og Intensiv Behandling har 9 intensiv-pladser som udgangspunkt med fordelingen 6 pladser på I402 og mulighed for registrering af 3 pladser på Opvågning 2 – de behandlingstunge patienter. Patienter som behøver respiratorisk støtte i form af NIV eller respirator skal fysisk flytte på I402 (Intensiv Behandling). Definitioner Akut højrisiko abdominalkirurgiske patienter (AHA) Noradrenalin (NA) National Emergency Laparotomy Audit risiko score (NELA) Anæstesi bagvagt tlf. 82 221 Intensiv bagvagt tlf. 82 112 Opvågning 2, koordinerende sygeplejerske tlf. 82 230 Intensiv, koordinerende/ansvarshavende sygeplejerske tlf. 82 534 Fremgangsmåde Patienter som skal indlægges i en intensiv seng under forudsætning af, at patienten skønnes at have gavn af intensiv behandling (reversibel påvirkning af et eller flere organsystemer): - AHA-patienter postoperativt som scorer til 12 eller 24 timers opvågning ud fra NELA. - Patienter som behøver Noradrenalin-infusion i mere end 3 timer postoperativt. - Patienter som behøver Noradrenalin-infusion større end 50 ml/t (svag blanding) eller større end 0,1 mikrogram/kg/min. (10 ml/t vægtbaseret) i mere end 1 time postoperativt. - Patienter med præeklampsi. - Traumepatienter. Samarbejdets forløb mellem afsnittene: - Når der er patienter på Opvågning 2, der opfylder ovenstående kriterier, tager opvågningssygeplejerske kontakt til anæstesi bagvagt, som kontakter intensiv bagvagt. - Når patienten skal indlægges på Intensiv Behandling, tager intensiv bagvagt kontakt til den koordinerende/ansvarshavende sygeplejerske, som indlægger patienten i en af følgende senge på I402; seng 103 eller seng 105 eller seng 107 eller seng 109. - Hvis ikke andet aftales mellem anæstesi bagvagt og intensiv bagvagt, er det anæstesi som har ansvaret for patienten i vagten. - Anæstesi bagvagt og intensiv bagvagt aftaler om morgenen at mødes på opvågning 2 mellem kl. 8-9. Her aftales hvem der har det fortsatte behandlingsansvar for patienten ind til udskrivelse fra Opvågningen. - Alle intensiv registrerede patienter skrives på Opvågning 2’s oversigtstavle. Anæstesi bagvagt skriver telefonnummer på den ansvarlige læge ud for patienten. - Alle registrerede intensiv patienter i Opvågning 2 skal tilses af Intensiv lægen efter 24 timer og overflyttes fysisk til Intensiv, medmindre patienten kan forventes udskrevet indenfor de næste 12 timer. OBS: Når patienten indlægges administrativt på Intensiv med fysisk ophold på Opvågningen skal vanlig medicin gennemgås og evt. pauseres af lægen som kender patienten. Ansvar og organisering - Beslutning om fordeling af patienter foregår på ledelsesniveau mellem intensiv bagvagt og anæstesi bagvagt. - Intensiv læge foretager den sædvanlige intensivregistrering og kodning. - Afdelingsledelsen og afsnitsledelserne vil ugentligt følge op. - ITA-sekretærer har ansvaret for opfølgning mht. korrekt intensiv registrering af disse patienter. Ugentligt opgøres antal patienter og indlæggelsestid. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil - Bilag Samarbejdsaftale mellem Intensiv Behandling og Opvågning 2 oversigtsdiagram.pdf