Medicinrum, rengøring og opfyldning af Målgrupper og anvendelsesområde Sundhedsfagligt personale på Intensiv Behandling. At forebygge smittespredning i forbindelse med opbevaring og håndtering af lægemidler samt sikre ens rengøringsrutiner og ansvarsfordeling mellem forskellige faggrupper. Nærværende beskrivelser gælder for afdelingens to medicinrum. Definitioner - Fremgangsmåde Sygeplejerskerne har følgende opgaver og ansvarsområder: - Aftørring af tastatur, scanner og arbejdsplads. - Almen oprydning. Driftsassistenterne har følgende ansvar og opgaver: - Daglig hverdagsrengøring af stålbord, blandebænke (indvendig og udvendig). - Daglig opfyldning af sprøjter, kanyler, låg, handsker, væsker osv. - Bortskaffelse af kanylebokse og øvrigt klinisk risikoaffald til afhentningssted. - Almen oprydning og fjernelse af tomme papkasser. - Oprydning og aftørring af blandebænk efter brug med Wet Wipe Disinfektionsklude Farmakonom har følgende opgaver og ansvarsområder: Farmakonomens opgave og ansvarsforhold er nærmere beskrevet i medicinserviceaftale mellem direktionen og afdelingen. Her fremtrukket udvalgte områder - Er ansvarlig for bestilling og opfyldning af lægemidler til afdelingen. - Kontrol af udløb på medicin. - Er ansvarlig for returnering af udgået medicin samt overskudsmedicin og udlån/lånt medicin og kontering. - Medicinskabstilsyn årligt. Afdelingens sygeplejefaglige driftsassistenter har følgende opgaver og ansvarsområder: - Tjek af indhold og udløbsdato af afsnittets fire akutmedicinbakker. - Sikre tjek af utensilieindholdet i AKUT-taske en gang pr. måned (jf. Transporttaske - anvendes i forbindelse med transport af den intensive patient og dokumentation deraf i tilhørende logbog. - Hvert kvartal skal der udføres grundig rengøring af hylder og skab samt medicinkøleskab. Dette dokumenteres på kvalitetsmonitoreringsskema. Rengøringspersonalet har følgende daglige opgaver: - Tømning af affaldsposer, opfyldning af papir, sæbe og hånddesinfektionsmiddel. - Lamper, pletter på vægge, aftørring af dørgreb og el-kontakter og frie flader på hylder. - Rengøring af håndvask, gulve samt aftørring af bordflader, der er ryddet for materiale i forhold til rengøringsstandarder. For afdelingens udstyr i medicinrummene gælder: Blandebænkene - Ved fejl eller alarmer fra medicinrummene blandebænke indmeldes disse i Dalux. Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab - Alle lægemidler skal opbevares ved rette temperatur. For lægemidler i medicinkøleskabet gælder, at de skal opbevares i temperaturer mellem 2-8 ºC. For lægemidler i medicinrummet gælder, at temperaturen maksimalt må være 25 ºC. - Temperaturmonitorering af medicinrum og medicinkøleskab varetages af hospitalets centralovervågning via it-systemet Logos Logit. - Alarmering fra medicirum og medicinkøleskab går til vagthavende medarbejder hos Center for Ejendom og Service (CEJ). ###TABEL_1### Ved tvivlsspørgsmål kan hospitalets centralovervågning kontaktes på dect. 83 434. Ansvar og organisering - i øvrigt Det er oversygeplejerskens ansvar, at daglig rengøring gennemføres og dokumenteres - jf. Rengøring - opgaver, ansvar og fordeling - gældende for Herlev matriklen Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Region Apoteket: Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika (hentet 26.06.2023). Akkrediteringsstandarder - Bilag -