Håndtering af vævsprøver til patologisk afdeling fra Bedøvelse og Operation 1 og 2, Herlev matriklen Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Målgrupper og anvendelsesområde Henvender sig til kirurger og operationssygeplejersker ansat på Bedøvelse og Operation 1 og 2, Herlev matriklen, som håndterer patologipræparater. Instruksen skal sikre en ensartet og sikker procedure for håndtering og forsendelse af præparat til patologisk afdeling. Definitioner ingen Fremgangsmåde Ansvar: Operationsygeplejersken med gulvfunktion, er i samarbejde med kirurgen og den sterile operationssygeplejerske, ansvarlig for præparatforsendelsen. Ved operationer, hvor flere operationssygeplejersker varetager gulvfunktion, aftales inden operationen, hvem der er ansvarlig for forsendelse af præparat og kontrol af patientidentifikation. I tilfælde af afløsning, aftales hvem der er den præparatansvarlige operationssygeplejerske. I den peroperative dokumentation i SP under navigatoren "peroperativt" -> "sikker kirurgi" -> "check ud" dokumenteres at der er sendt præparater, samt at disse er kontrolleret Peroperativ dokumentation i SP, Herlev matriklen Den person, der er præparatansvarlig, ved det konkrete indgreb, har følgende opgaver: Forud for udtagningen: - Præparatbægeret mærkes med patient-label og orange mærkat med stregkode, denne påsættes lodret. - Sygeplejersken kan være behjælpelig med den korrekte udfyldelse af rekvisitionen peroperativt. - Rekvisitionen udfyldes i SP Peroperativ dokumentation i SP, Herlev matriklen - Når præparatet overleveres fra operationssygeplejersken der varetager den sterile funktion til operationssygeplejersken med gulvfunktion, sikres det at præparatbægret er påsat korrekt patientlabel. - Præparatet skannes efterfølgende ind i SP. - Inden præparatet forlader operationsstuen / senest ved "tjek ud" sikrer kirurg og operationssygeplejersken med gulvfunktion / den præparatansvarlige, at rekvisitionen er korrekt udfyldt. - Inden forsendelse af præparat, skal operationssygeplejeteamet på operationsstuen sikre, at patientens label med navn og CPR-nummer påsat præparatbægret, er forligelig med navn og CPR-nummer på patientens identifikationsbånd og Sundhedsplatformen. Intern transport af prøver fra Bedøvelse og Operation 2: - "Tørre" præparater uden formalin skal afleveres personligt af operationspersonale til Patologisk afdeling - Præparat med formalin afleveres i Patologisk Afdeling indenfor åbningstiden, og placeres udenfor åbningstid i stinkskabet i skyllerummet bag operationsstue 6, Bedøvelse og Operation 1 - Hvis formalinpåfyldning af præparatbægre er påkrævet, skal det foregå i skyllerummets stinkskab bag operationsstue 6, Bedøvelse og Operation 1 - OBS: Ved håndtering af bægre med formalin, skal der anvendes Nitril handsker (Blå/Latexfri), samt maske og visir. Disse er placeret ved stinkskabet. Intern transport af prøver fra Bedøvelse og Operation 1: - ”Tørre” præparater uden formalin, skal afleveres personligt af operationspersonalet til patologisk afdeling. Frysepræparat: - Patient ID som beskrevet ovenfor, inklusiv Markering af FRYS på præparatbæger - Rekvisition udfyldes i SP og der krydses af i "frys", samt noteres kirurgens dect. nummer - Patologisk afdeling skal adviseres ang. FRYS præparat, inden dette bringes over til Patologisk afdeling af operationspersonalet Præparat markeret med Iod-korn 125 på Brystkirurgisk operationsgang, samt Bedøvelse og Operation 2: - Der er samme identifikationstjek som ovenfor beskrevet, under "før udtagningen" - Præparatet anbringes i en klar plastikpose, der placeres i et stort bæger. På bægeret påsættes patientlabel og orange mærkat på selve bægeret. Der skal tydeligt præciseres sideangivelse på patient labelen. - Se instruks, udarbejdet af Brystkirurgisk afdeling, for Iod-korn 125 Patientforløb - Operation - Samme udfyldelse af rekvisitionen som ovenfor beskrevet. - Præparat sendes til røntgenafdelingen med sygeplejerske. - Røntgenlægen ringer svaret på kirurgens Dect telefon, denne sættes på medhør. Inden svaret afgives, oplyses patientens navn og CPR-nummer af røntgenlægen, som gentages af kirurg (i overensstemmelse med ”Sikker kommunikation”). Sygeplejerske afleverer præparat til patologisk afdeling. Præparat håndtering, udenfor patologi afdelings åbningstid: Inden kl 8.00 kontrollleres dagligt at præparater i flowbænk og køleskab er afhentet. Varetages af operationspersonale med dect telefon 82 439 eller 89 547. Ansvar og organisering Operationspersonale med dect telefon 82 439/89 547 er ansvarlig for, at præparater i og udenfor flowbænk, samt i køleskab er i klare plastikposer og er placeret korrekt. Operationspersonale med dect telefon 82 439/89 547 er ansvarlig for, at præparater i og udenfor flowbænk, samt i køleskab afleveres til patologi afdelingen inden kl. 8.00. Områdeledelsen for Bedøvelse og Operation 1 og 2 er ansvarlig for at gældende vejledning implementeres. Den enkelte medarbejder på Bedøvelse og Operation 1 og 2, Herlev matriklen, er ansvarlig for at kende til og efterleve gældende vejledning. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Rekvirering af undersøgelser på Patologiafdelingen, Herlev Hospital Tarmresektat til patologisk undersøgelse Operationspræparater til patologisk undersøgelse (IKKE frysesnitsundersøgelse eller makrovurdering/biobank) Akkrediteringsstandarder Bilag