Rengøring af skabe og reoler COP Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Akkrediteringsstandarder Bilag Formål At forebygge smittespredning i forbindelse med opbevaring af sterile og usterile utensilier til brug ved operationer. At beskrive proceduren for rengøring af: - Faste og mobile skabe, indvendigt og på åbne hylder med sterile og usterile utensilier - Skabe på operationsstuer, i nicher, på operationsgang, i birum og på baggangen mellem COP 30 og COP 40 At præcisere, hvornår og hvordan rengøringen skal udføres , samt dokumentation af at rengøring er udført. At præcisere hvem der skal udføre rengøringen. Målgrupper og anvendelsesområde Anæstesi- og operationssygeplejersker, social-og sundhedsassistenter og servicemedarbejdere på operationsgangene på Gentofte Hospital, COP 10, 20, 30 og 40 og 50 Definitioner Rengøring af, ikke patientnære, faste og mobile skabe indvendigt og åbne hylder med sterile og usterile utensilier. Desuden rengøring af åbne reoler indeholdende kontorartikler. Ved rengøring forstås: Periodevis rengøring af åbne hylder/skabe og skuffer, som ikke er patientnære, men som indeholder sterile og usterile utensilier til brug i patientbehandlingen. Interval for grundig rengøring er afhængig af rummet og anvendelsesområdet og vil fremgå af dokumntationsskemaet og / eller logbog for pågældende rum og område. Under rengøringen hører ligeledes gennemgang af udløbsdato af sterile utensilier og eftersyn om emballagen er intakt. Fremgangsmåde - Utensilier fjernes fra hylder og skuffer inden aftørring - Rengøring af skabe, hylder og reoler foretages med rene klude, vand og sæbe eller specielt præfabrikerede klude (Wet Wipe – grøn, kun vand og sæbe) - Sterile utensilier kan først sættes på plads når hylden / skuffen er helt tør - Der må ikke forefindes beskadigede eller udaterede sterile / utensilier i skabe og skuffer - Utensilier med beskadiget emballage skal kasseres eller returneres til producent eller steril central Ansvar og organisering Afsnitsledelsen på Centraloperationsgang har ansvar for at rengøring foretages iht. gældende infektionshygiejniske vejledninger. Ansatte der skal rengøre skabe og reoler skal følge gældende infektionshygiejneiske vejledninger. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Generelle infektionshygiejniske forholdsregler - gældende for Herlev matriklen. GLO Desinfektion af udstyr, inventar og kontaktpunkter Dansk Standard 2451-10:2010 Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren- Del 10: krav til rengøring Akkrediteringsstandarder DDKM - 1 > 1.5.4 > Procedurer og arbejdsgange ved genbehandling af medicinsk udstyr, tekstiler og inventar (4/5) DDKM - 1 > 1.7.2 > Håndtering af apparatur til klinisk brug (2/3) Bilag Ingen