Procedure for arbejdsgange, instrument- og beskedhåndtering mellem COP og STF Formål Målgrupper og anvendelsesområde Definitioner Fremgangsmåde Ansvar og organisering Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Bilag Formål At sikre viden om håndtering af kirurgiske flergangsinstrumenter i relation til reparationer, vedligeholdelse, fejl, mangler mellem Sterilforsyningen (STF) og COP Målgrupper og anvendelsesområde COP og STFs personale, der arbejder med brug og håndtering af kirurgisk genbehandlingsudstyr Definitioner T-DOC: Elektronisk program til sporbarhed Fremgangsmåde COP: Inden operationsstart Operationssygeplejersken har inden operationsstart ansvar for check af korrekte instrumenter samt at disse stemmer overens med indlægsseddel (antal og indhold). T-Doc: For at sikre sporbarhed er det operationssygeplejerskernes ansvar, at al anvendt udstyr scannes i T-doc på operationsstuen. Det er vigtigt at instrumenter, der skal retur placeres i de rette bakker og i de rette instrumentkasser. Nedbrud af T-doc scanner: Følg vejledning, som er ophængt på alle operationsstuer. I tilfælde af forsat svigt kontakt afdelingens IT superbruger Urent instrument: Observeres et urent instrument ved udpakning (eks. knogle- eller cementrest fra tidligere operation) tages hele bakken fra og ny rekvireres fra STF. På indlægssedlen noteres hvad der er urent, dato, stuenr. og signatur. Indlægssedlen skal retur til T-Doc kontoret i bakken "indbakke til indlægssedler". Hul i autoklavepapir: Observeres der ved udpakning af instrument hul i det ene eller begge lag non-woven autoklavepapir, er bakken usteril. Bakken sendes retur til urent området i STF. På indlægssedlen noteres hvad der er urent, dato, stuenr. og signatur. Indlægssedlen skal retur til T-Doc kontoret i bakken "indbakke til indlægssedler". På indlægssedlen noteres hvad der er urent, dato, stuenr. og signatur. Indlægssedlen skal retur til T-Doc kontoret i bakken "indbakke til indlægssedler". Manglende instrumenter i bakke/på casecart: Observeres det, at der mangler et instrument på bakken, noteres dette på indlægssedlen samt dato, stuenr. og signatur. Indlægssedlen skal retur til T-Doc kontoret i bakken "indbakke til indlægssedler". Såfremt instrumentet ikke kan undværes rekvireres ny bakke fra robotlager i STF på 7-2424. Rekvirering af bakke, løstpakkede instrumenter og sterilvarer fra roborlager i STF: Oplys følgende: - Hvilken bakke/instrument - T-doc produkt nr./ eks. lårrem eller andet tilbehør - Stue nr. Instrumenterne leveres via ren elevator til COP 20 og 40. På COP 50 henter sterilassistenten udstyr. Operationssygeplejersken, gangpersonen og sosus.assistenten aftaler på den pågældene COP, hvem der har mulighed for at bringe bakken til operationsstuen. Under operation Operationssygeplejersken har under operation ansvar for at holde instrumenterne rene. Urent instrument: Observeres der et urent instrument (fx. med knogle- eller cementrest fra tidligere operation) under operationen, tages instrumentet fra. Såfremt intet andet fra bakken har været i brug tages hele bakken fra og ny rekvireres fra STF. Har bakken været i brug, må det bero på en skønsmæssig vurdering, hvorvidt instrumenterne kan anvendes. På indlægssedlen noteres hvad der er urent, dato, stuenr. og signatur. Indlægssedlen skal retur til T-Doc kontoret i bakken "indbakke til indlægssedler". Defekt instrument: Opdages et defekt instrument, lægges det retur i bakke med kuffertmærke på. På kuffertmærket noteres, hvad defekten består i samt stuenr og initialer. Skal et instrumnet slibes skal der RØDT mærke på, hvor det fremgår at instrumentet skal slibes. Der skal ikke kuffertmærke på. Skal instrumentet repares sættes et ORANGE mærke på og der noteres på kuffertmærket, hvad defekten består i samt stuenr og signatur. Efter operation: Efter operation sikres, at alle instrumenter stemmer overens med indlægsseddel, placeret i korrekt bakke og instrumentkasse. Brændepincet: Renses på operationsstuen. Dette gøres ved, at brænderen sættes til strøm samtidig med at den aftørres med fugtig saltvandsklud Enkelt pakkede instrumenter: Er der under operation pakket løstpakkede instrumenter op, gemmes plastlaminatposen med T-doc label på. Posen sendes med de urene instrumenter retur til urent området i STF. Rene uåbnede instrumenter/bakker: Sendes retur til robotlager i STF via ren elevator. Pakkeliste fra casecart skal sendes med retur. Kontakt robotlager på 7-2424 eller sterilassistent på den pågældende COP for at aftale, hvornår instrumenter kan sendes retur. Arbejdsgang i vagt/weekend (ingen bemanding i STF): Vask: Instrumenterne skilles ad og placeres i korrekt bakke. Såfremt instrumenterne kan være i vaskemaskinen på COP, skal de skylles og sættes over på program 1. Sosu.assistenten sørger den førstkommende hverdag for, at instrumenterne sendes til urent området i STF til ny genbehandling. Der forefindes beskyttelsemidler til brug ved håndteringen. Er det et større antal instrumentbakker, sættes de i elevator til urent område i STF. Operationssygeplejersken går ned i det urene område og skyller instrumenter af i stålvask. Operationssygeplejersken sætter derefter instrumenterne i vaskemaskinen manuelt og starter vaskemaskinen ved tryk på grøn knap på display - vejledning forefindes i vaskerum. Personalet i STF forbehandler og genvasker instrumenterne først kommende hverdag. Robotlager: Hvis der mangler instrumenter, og der er behov for at udlaste manuelt -> følg vejledning som findes i robotlager samt i OK funktion. UROLOGI: Såfremt instrumenterne afleveres efter 15.10 skal STF kontaktes. Efter den 1.5.2017: Vil behandling af scoper forestå i Urologisk Ambulatorium - scopet skal afleveres efter 15.30 i Urologisk ambulatorium i urent vaskerum. På operationsstuen skal forbehandlingen som vanelig være at det skylles igennem. Generelt: På indlægssedler: Når pakkelisten udfyldes med kommentar noteres altid, hvad problemet med instrumentet/bakken er samt stuenr, signatur og dato. Melding af UTH ved fejl: Opdages der en fejl i en instrumentbakke (manglende instrument/urent instrument etc), skal dette KUN meldes som en UTH, hvis fejlen har haft konsekvens for patienten dvs. hvis operationen er blevet udsat eller aflyst, hvis det har betydet væsentlig forlænget operationstid eller fejlen har udgjort en øget infektionsrisiko for patienten. Ansvar og organisering Ansvar og organisering Afdelingsledelsen og afsnitsledelsen er ansvarlig for, at medarbejdere på COP og i STF er bekendt med instruksen. Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen. Der er udarbejdet introduktionsmateriale til nye medarbejdere med og uden operationserfaring (introduktion for nyansatte til STF). Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil Sundhedsstyrelsens vejledning for kontrolforanstaltninger ved anvendelse af servietter, tamponer, duge, instrumenter mv. i forbindelse med operationer - link: http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145713 DS 2451-13: Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren, 2010 Standard 2.11.5 Sikker kirurgi Betjening af Robotten -> I STF er der en mappe til betjening med step for step. Alle er velkomne til at kontakte STF for en rundvisning fremover. Nyansatte med og uden erfaring får det forevist ved introduktionen. NIR: https://hygiejne.ssi.dk/NIRGenbehandling, 2019 https://hygiejne.ssi.dk/NIRoperativ, obs NY revideret udgave forår 2020 Denne vejledning skal ligge som en kopi i mappen i OK funktionen 2017. Bilag